Zprávy z Jihočeského kraje

Provozovatel JTV a.s. odvysílal ve dnech 14. a 15. března 2018 od 16:59 hodin na programu Jihočeská televize pořad Zprávy z Jihočeského kraje.

Rada zjistila následující fakta:

Popis pořadu:

V rámci zpravodajské relace Zprávy z Jihočeského kraje byla zařazena reportáž o týraném psu v Prachaticích.

Reportáž ze dne 14. března 2018 začíná následujícím sdělením moderátora: „Ukážeme vám záběry, ze kterých mrazí. Čtyřiadvacetiletý muž z Prachatic téměř umlátil vlastního psa. Jeho kamarád vše natáčel na video, které následně zveřejnil na sociální síti. Díky tomu agresor neunikne spravedlnosti. Musíme vás ale upozornit, že by tuhle reportáž rozhodně neměly vidět děti a lidé se slabší povahou.“

V čase záznamu 00:20 minut následují samotné záběry týrání zvířete, nahrané pravděpodobně na mobilní telefon. Záznam není příliš ostrý, nicméně dostatečně zobrazuje situaci, odehrávající se v neznámém pokoji. Muž, oblečený pouze ve spodním prádle, před sebou drží menšího černého psa s obvázanou pravou zadní nohou. Několikrát do něj silou kopne a posléze psa odhodí na zem. Pes při tom štěká bolestí a člověk, který video nahrává, volá: „Hej, seš normální?“

Video doprovází komentář redaktora Petra Studenovského: „Tyhle záběry jsou naprosto neuvěřitelné. Mladík brutálně ubližuje svému psovi jen proto, že mu vylil nádobu s vodou. K ohavnému činu se ale pravděpodobně neuchýlil poprvé. Na videu je totiž jasně vidět sádra, kterou má pes na zadní tlapce. Nad chováním agresora zůstává rozum stát i veterinářům.“ Reportáž pokračuje rozhovorem se zvěrolékařem, který dotyčné chování odsoudí a podotkne, že pes podstoupil operaci zadní končetiny a toto zacházení může jeho stav zhoršit.

V čase 00:49 minut se na obrazovce opět objevují amatérské záběry týraného zvířete. Pachatel na psa křičí a odhazuje jej na zem.

Poté redaktor informuje o tom, že bylo video předáno policistům a ti na jeho základě začali muže vyšetřovat. V reportáži se ke kauze vyjádřila také mluvčí PČR Jihočeského kraje, která podotkla, že policisté mohli začít jednat kvůli rychlé reakci novinářů.

V čase záznamu 01:09 minut tvůrci reportáže do vysílání zařazují dotyčné záběry, odvysílané už ve 20. vteřině. Po nich následuje vstup redaktora z prachatického sídliště, kde pachatel údajně bydlí. O muži mluví jako o Jakubovi L. Následně mu telefonuje a táže se na předmětné video ze sociální sítě. Muž telefon položí. V čase 01:53 minut se na obrazovce znovu objevuje předmětné video. Tentokrát muž drží zvíře ve vzduchu, to štěká bolestí.

Konec reportáže je věnován traumatu zvířete, které komentuje veterinář. Vizuální stránku příspěvku od 02:08 minut tvoří záběry týrání, které se objevily už na začátku a v průběhu reportáže. Redaktor zprávu uzavře informací, že mladík může dostat za své chování až dvouletý trest odnětí svobody.

Reportáž ze dne 15. března 2018 je koncipovaná jako připomínka a rozšíření předchozí reportáže. Moderátorka zpráv na začátku uvádí, že se po odvysílání zvedla velká vlna solidarity s týraným zvířetem a že se televizi podařilo psa vypátrat.

V čase 00:20 minut začíná samotná reportáž, a to opět amatérským videem, tentokrát bez předchozího upozornění o nevhodnosti. Redaktor Petr Studenovský posléze hovoří o tom, že provozovatel obdržel mnoho reakcí např. na Facebooku a že řada lidí nabízí zvířeti pomoc. Toto ilustruje ukázkou jednotlivých zpráv od diváků. Reportáž pokračuje návštěvou redaktora na veterinární klinice, kde pes leží v kritickém stavu. Situaci komentuje zvěrolékařka i lidé v čekárně. Poté se k případu vyjadřuje právník. V čase 02:20 minut se na obrazovce znovu objevuje dotyčné video. Reportáž končí informací, že měl pachatel absolvovat výslech na policii a sdělením redaktora: „Stejně jako diváci doufáme i my, že agresor za své chování dostane odpovídající trest.“

Posouzení:

Video, ač nahrané na mobilní telefon, tedy kvalitativně neumožňující vidět detaily, působí velice surovým dojmem. Kromě vizuální složky, která je tvořena explicitně agresivní scénou muže kopajícího do svého psa, je v tomto případě významná i zvuková stránka videa. V ní zvíře kňučí a štěká bolestí.

Obě videa byla odvysílána v časech, kdy je mohly vidět děti, s čímž souvisí i riziko ohrožení jejich fyzického, psychického nebo mravního vývoje. U dětí by mohlo po zhlédnutí takových záběrů dojít ke snížení citlivosti k páchanému násilí a akceptaci násilí jako běžné součásti života. Citlivější děti mohou reagovat úzkostí.

Záběry byly během obou reportáží použity opakovaně, pro zpravodajskou hodnotu pořadu přitom nemá opakované použití žádný výrazný informační přínos. Z celkového stylu příspěvku je patrné, že video sloužilo pouze k zatraktivnění reportáže, v opačném případě by stačilo jeho odvysílání v cenzurované podobě, popř. pouze jednou, nikoliv pětkrát, jak tomu bylo v případě první reportáže. V tomto případě tedy nelze ani uvažovat o právu přijímat a šířit informace, neboť jak již bylo řečeno, legitimní cíl, tedy šokovat a upozornit na společensky důležitý jev, by byl naplněn za použití menšího počtu odvysílaných drastických záběrů.

JTV_Jihočeská televize_Týraný pes_UPOZORNĚNÍ

- ZPĚT -
predchozí