V dnešní době patrně již nebude nikdo, kdo by se nesetkal s termínem fake news. Spíše budou převládat ti, kteří mohou mít pocit, že nás témata kolem falešných zpráv, mediálních manipulací, činnosti trollů či hoaxů ve veřejném prostoru až zahlcují.
Dezinformační a propagandistické aktivity jsou ovšem reálným společensko-mediálním fenoménem, proto je pochopitelné, že mají svoji odezvu jak u laické veřejnosti, tak u odborníků. V posledních letech se vyrojily desítky knižních titulů, které se tématem fake news a jeho souvislostmi zaobírají z různých úhlů a v rozmanitých kontextech.
Jen pro zajímavost. Zadáte-li ve vyhledávání na Amazonu slova „fake news book“, pak se vám nabídne skoro 1200 titulů. A jejich tematický i žánrový záběr je opravdu pestrý. Vedle desítek odborných publikací, které fundovaně analyzují příčiny a důsledky postfaktické éry, lze nalézt řadu děl, která pod záminkou zkoumání fake news šíří jen jiné a neméně závažné dezinformace.
Mnoho knížek se pak zaměřuje na jakousi prevenci vlivu fake news v podobě zvyšování mediální gramotnosti, zejména pak pěstování kritického myšlení.
Rešerše knih nabízených Amazonem odhalila ještě jeden zajímavý aspekt, že patrně nejčastěji zmiňovanou osobností ve spojitosti s fake news v odborné literatuře je současný americký prezident Trump.
Pro účely tohoto článku byly z nabídky Amazonu vybrány čtyři knižní tituly, kterým budeme věnovat podrobnější pozornost.
První je publikace Fake News: Separating Truth from Fiction (Falešné zprávy: Oddělení pravdy od fikce) od Michaela Millera, která patří do skupiny děl, která se snaží fenomén falešných zpráv analyzovat s maximální odbornou znalostí. Kniha zkoumá fake news jak ve zpravodajství, tak i jako nástroj marketingových strategií, přičemž odlišuje přímé lži a sdělení, která mají charakter spíše propagandistických či konspiračních teorií. Zdůrazňuje také váhu dezinformací šířených prostřednictvím zábavních mediálních formátů, včetně satiry. Vedle toho se věnuje možnostem obrany proti šíření a vlivu fake news a na případových studiích z reálného světa učí čtenáře identifikovat mechanismus dezinformačních kampaní, odhalovat jejich pachatele a motivy.
Druhou knihou, kterou chceme zmínit, je Fact vs. Fiction: Teaching Critical Thinking Skills in the Age of Fake News (Skutečnost vs. fikce: Výuka kritického myšlení v době falešných zpráv) autorské dvojice Jennifer LaGarde a Darren Hudgins. Tato knížka se pokouší oslovit zejména pedagogy a poskytnout jim nástroje a prameny, které mohou využít při výuce s cílem mediálního vzdělávání svých studentů. Hlavním smyslem je naučit mladé, jak v době, pro niž je typická závislost na sociálních médiích, vyhodnocovat zdroje informací a odhalovat smyšlenky, jak bezpečně informace sdílet a zodpovědně online komunikovat.
Další dvě publikace, na něž se zaměříme, jsou určeny dětskému čtenáři. Knížečka Real or Fake? od autorky Emily Krieger je praktickou školou rozlišování mezi skutečností a lží pro nejmenší. Na základě příběhů, obrázků a fotografií se děti pokoušejí odhalovat pravdu, a to velmi zábavnou formou. Učí se pozornosti, obezřetnosti a logickému uvažování. Knížka vydaná National Geographic Kids tak nejen baví, ale velmi nenásilnou formou dává základy kritickému myšlení.
Podobný cíl si klade i kniha The Nantucket Sea Monster: A Fake News Story od Darcy Pattisonové a Petera Willise. Knížka vychází z události roku 1937, kdy noviny zveřejnily zprávu, že se na pobřeží ostrova Nantucket objevila mořská příšera. Výskyt hrůzostrašného tvora potvrzovali i očití svědci. Celá Amerika touto událostí doslova žila. Otázka, o jakého tvora se jedná, začala být diskutována i prominentními biology. Až vyšla najevo pravda, že po celou dobu všechny vodil za nos místní loutkař, který vyrobil obří nafukovací balón v podobě netvora, aby ostrov, na němž žil, proslul. Dětská knížka na této události ukazuje čtenářům, jak snadné může být obalamutit tisíce lidí, jakou moc a důsledky může mít falešná zpráva. Zároveň však děti učí, že šíření nepravdivých zpráv je daní, kterou s sebou nese svoboda tisku, jenž je jednou z hlavních hodnot zaručených americkou ústavou.
- ZPĚT -