Problematice audiovizuálních obsahů, které jsou ohrožující či nevhodné pro děti, jsme se na webu Děti a média věnovali mnohokrát. Pravidelně naše čtenáře seznamujeme s případy pořadů, v souvislosti s nimiž Rada dospěla k závěru, že jejich odvysíláním v denním vysílacím čase byl ohrožen psychický, fyzický či mravní vývoj dětí a mladistvých. Zpravidla jde o filmy či jiné typy pořadů, které zahrnují násilné scény, obsahy podporující konzumaci drog či alkoholu, otevřené erotické scény apod.
Často se však zabýváme i obsahy, jejichž nevhodnost pro dětské diváky je sporná, resp. obsahy, které jsou považovány za nepřijatelné pro dětské publikum jen určitými rodiči či diváckými skupinami. Na takových specifických případech lze dobře ilustrovat, nakolik je vnímání toho, co je pro děti přijatelné, a co nikoli, subjektivní a podmíněné osobním nastavením hodnotitele.
Zatímco například na rizikovosti naturalisticky zobrazeného násilí v kriminálních seriálech se shodne většina potenciálních hodnotitelů, lidská nahota v neerotických kontextech už zdaleka tak jednotně vnímána není. Zatímco některým rodičům je nepříjemné, pokud děti ve vysílání zahlédnou nahou osobu, jiní považují nahotu za zcela přirozenou, a proto jim na televizních obrazovkách nikterak nevadí. Tento odlišný postoj vyvěrá obvykle z celkového přístupu konkrétního rodiče k výchově.
Únosnost nahoty nebo například vulgárního vyjadřování může být předmětem sporu, na čem se ale rodiče obvykle shodnou je, že pořady určené přímo těm nejmenším divákům, jsou pro tyto diváky plně uzpůsobeny, a proto jsou pro děti zcela bezpečné. A přesto se najdou výjimky.
Například televizní program Paramount v nedávné době vyřadil ze své nabídky dvě epizody z populárního animovaného seriálu pro děti SpongeBob v kalhotách. Tento seriál, který většina rodičů považuje za vtipný, laskavý a z hlediska dětí zcela neškodný, sami tvůrci ve dvou případech označili za nevhodný pro dětské publikum. V epizodě Krize středního věku se pan Krabs v jedné ze scén vloupá do domu ženy, které prohrabává šuplíky se spodním prádlem. Ztvárnění takového chování autoři vyhodnotili jako nepřijatelné. Jako další problematická epizoda byl posouzen díl seriálu nazvaný Krab v karanténě, v němž je rozvíjeno téma povinné karantény při škeblové horečce. Tato epizoda vznikla sice v roce 2019, ale natolik připomíná období pandemie onemocnění covid-19, že tvůrci usoudili, že může být pro dětské diváky zneklidňující.
Téma nevhodnosti některých animovaných příběhů pro dětské diváky se nedávno rozhořelo také v Číně. Kritice čínských rodičů byl podroben například seriál Prasátko Peppa, My Little Pony nebo zfilmované příběhy s Barbie. V těchto seriálech se měly vyskytovat scény obsahující násilí a souboje či aktivity, které by v případě nápodoby byly značně rizikové. Zmiňována je tak například scéna, v níž tatínek prasátka Peppy spadl z letadla nebo se hrdina z My Little Pony ponořil do žhavé lávy.
Jakkoli je zobrazení podobných scén možné považovat za zcela odtažité od reality, najdou se rodiče, kteří se obávají, že z něho děti získávají zkreslené představy o fungování světa a může je svádět k riskantním nápadům.
Takto extenzivně by ovšem bylo možné posoudit takřka jakýkoli pohádkový motiv, který využívá nereálných schopností a nadpřirozených výkonů ztvárňovaných hrdinů. Budeme-li se snažit chránit děti i před hypotetickými riziky, pak fantazijní pohádkový svět značně utrpí.
- ZPĚT -