Britský mediální regulátor Ofcom již deset sleduje prostřednictvím studie Children’s Media Lives chování dětí a dospívajících online.
Když v roce 2014 byla zveřejněna první studie, poskytla neocenitelný vhled do toho, jak se děti v online prostředí chovají, kolik času tráví s digitálními technologiemi, jaké vyhledávají obsahy a aktivity.
Aktuální studie nabízí velmi zajímavé srovnání v čase a informace o změnách a nových trendech.
Patrně nejpodstatnějším zjištěním a nutno říci pozitivním je, že v současnosti jsou děti mnohem opatrnější v tom, co na internetu veřejně sdílejí. Je zřejmé, že systémy proškolování dětí o kyberbezpečnosti a odpovědném chování na internetu, která probíhají zejména v rámci mediální výchovy, jsou skutečně efektivní.
Opatrnost dětských uživatelů vyvěrá, mimo jiné, ze strachu, že by sdílení určitého osobního obsahu mohlo vést k nepříjemným negativním reakcím nebo dokonce k šikaně či ponižování.
Absolutní jedničkou jsou pro mladé na internetu krátká rychlá videa. Stále populární jsou bohužel i videa s extrémními výzvami. Hitem se stávají tzv. ASMR videa, což znamená Autonomous Sensory Meridian Response neboli Autonomní senzorická meridiánová reakce. Jde o videa, která ve sledujícím vyvolávají stavy uvolnění či blaženosti. Na tato videa reaguje organismus mrazením nebo mravenčením v oblasti hlavy, horní části těla a podél míchy. Tyto pocity jsou přirovnávány k orgasmu, proto se pro ně někdy užívá termín hlavový nebo mozkový orgasmus.
ASMR videa jsou rozmanitá, protože každému libé pocity navozuje trochu něco jiného. Tato videa se zpravidla poslouchají na sluchátka, protože v nich je obsažen 3D zvukový efekt. Patrně nejčastěji je aktérem ASMR žena, která šeptem hovoří a manipuluje s různými materiály, které vydávají specifické zvuky (písek, látky, knihy), nebo hraje určité role, třeba roli kadeřnice nebo vypravěčky pohádek. Cílem je navodit u posluchače klid a pohodu. ASMR se využívají také při nespavosti a některé zdroje uvádějí, že mají i terapeutický efekt, jelikož evokují mateřskou něhu a náruč. Zajímavé je, že není podstatné, v jakém jazyce protagonistka hovoří, protože obsah slov není zásadní, důležitější je melodičnost a chlácholivost hlasu a zvuků.
Pokud mladí sdílejí obsah online, pak většinou na Instagramu, nebo v kruhu nejbližších přátel. Preferují dočasná zveřejnění před trvalými.
Ze sociálních médií je u dětí nejpopulárnější TikTok, dále pak Snapchat a trvale YouTube. Naproti tomu zájem o Facebook opadává.
Určitá část respondentů v rámci studie uvedla, že se chce prostřednictvím svých online příspěvků zviditelnit, získat sledující a ideálně začít na takových aktivitách ekonomicky profitovat díky zájmu obchodních značek.
Oproti roku 2014 u dětí a dospívajících takřka vymizel zájem o tradiční televizní vysílání a pokud již televizi sledují, tak jde spíše o „společenskou“ událost sdílení s ostatními členy rodiny. Samy děti preferují využívání audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, které sledují na svých vlastních zařízeních (mobilní telefon, tablet, notebook). Rozhlasové vysílání děti znají v podstatě jen díky tomu, že rádio poslouchají jejich rodiče.
Děti na svých digitálních zařízeních tráví denně 3 až 6 hodin.
Poměrně významná část dětských respondentů deklarovala, že se snaží zjišťovat, jaké informace online jsou pravdivé. Nejpopulárnější témata u dětí jsou témata spojená se životním stylem. U děvčat zejména témata spojená s líčením, s hubnutím, zdravým životním stylem a módou. Poměrně hodně se děti zajímají o psychické zdraví, s čímž souvisí i značně velká popularita online diagnostiky ADHD.
Studie také zjišťovala, jací jsou momentálně mezi dětmi nejpopulárnější influenceři. K těm vůbec nejobdivovanějším patří Kylie Jenner a její kanál A Day in the Life, který je založen na tom, že protagonistka popisuje celý svůj den, včetně toho, co jí, čím se líčí, kam chodí apod. Tento kanál má neuvěřitelných 12,1 milionu odběratelů.
Podrobnosti ze studie jsou dostupné zde: Children Media Lives 2024 (ofcom.org.uk)
- ZPĚT -