8. 12. 2023

Jak pomocí médií podporovat rozvoj dětí

 

Média nejsou pro děti jen hrozbou a skrytým nebezpečím, jsou zdrojem mnoha příležitostí pro podporu rozvoje dětí. Média nabízejí zábavu a informace a při správném postupu a vedení dětí mohou být i významným nástrojem pomoci k získávání řady dovedností a znalostí.

 

Digitální média jsou pro děti nepochybně atraktivní a fascinující. Jejich přitažlivost spočívá v nepřeberné, až zdánlivě nekončící šíři obsahu, ve vyprávění příběhů a nabízení témat, která děti zajímají.

Tuto roli média plní různými způsoby. Televize je vypravěčem a průvodcem. Počítačové hry nabízejí možnost vklouznout do rolí a vydat se na interaktivní dobrodružství. Internet je pak zcela jiným fenoménem, který se svými neomezenými možnostmi splňuje přirozenou touhu dětí objevovat: hry, zábavná videa, celebrity a jejich příběhy, a to vše rychle, jednoduše a bez omezení.

Dobře vyrobené digitální aplikace určené k výchově a vzdělávání zpravidla dovedně využívají  ochoty dětí trávit s médii čas a dávat jim svou pozornost. Stejně tak i kvalitní počítačové hry jsou doprovázeny efekty učení: například se trénuje strategické myšlení, zlepšuje se koordinace očí a rukou a – u her, které mohou hrát dva lidé – se zlepšují komunikační dovednosti.

Technologickým milníkem usnadňujícím vstup dětí do digitální dimenze jsou média s dotykovými obrazovkami, které umožňují intuitivní ovládání a jsou dětmi často využívány přirozeně a samostatně a umožňují jim vstoupit do světa moderních médií již v raném věku.

Snaha řady rodičů uchránit děti co nejdéle vlivu digitálních médií je samozřejmě pochopitelná, ale zpravidla marná. Rodiče by proto od zákazů měli raději přejít k cílenému směřování dětí na obsahy a funkce, které jsou pro konkrétní věkovou skupinu dětí vhodné a užitečné.

Zde je možno rodičům doporučit propojení „starého“ a „moderního“. Například podpořit děti při používání digitální četby. Přiznejme si, že postupně dorůstá generace těch, kteří upřednostní tablet a čtečku před tradiční knihou. Radost ze čtení a čtenářské dovednosti jsou důležité k tomu, abychom se mohli podílet na vzdělávání, přijímat a vyhodnocovat informace a abychom mohli aktivně utvářet své prostředí. V důsledku tedy není rozhodující, zda čteme z knihy či z tabletu. Hlavní je chuť číst.

Čtení a vyprávění příběhů podporuje učení a rozvoj řeči. Děti, kterým bylo vyprávěno a předčítáno, mají tendenci snáze číst a psát. Když dítě poslouchá příběhy, mimoděk vstřebává nová slova, výrazy, slovní spojení a začleňuje je do své slovní zásoby. Psaný jazyk se stává přirozeným, stavby vět jsou snáze zapamatovány a dále, a to je podstatné, dítě se učí schopnosti koncentrace, představivosti a rozvíjí paměť.

Na rozdíl od televize, která již poskytuje všechny obrazy, nechává vyprávění příběhů a hlasité čtení prostor pro fantazii dítěte. S pomocí své imaginace vytváří „vnitřní obrazy“ a při poslechu cestuje – do jiných časů, světů, prožitků a emocí. Dítě trénuje abstraktní myšlení, podporuje se jeho kreativita a schopnost se vcítit do druhých. Zároveň se se svými pocity dokáže vypořádat hravou formou.

Předčítání je skvělý způsob, jak vytvořit „ostrovy klidu“ v každodenním životě, který je často stresující i pro ty úplně nejmenší. Už i děti jsou často zavaleny informačním smogem. Nadmíra podnětů vede k přílišné stimulaci a stresu. Společné čtení je místo pro intimní chvíle, pro utvoření místa klidu a ztišení. Zejména večer před spaním je to dobrý způsob, jak opustit vzrušení z celého dne a pomalu se uklidnit. Proto má smysl začlenit čtení nahlas do rodinných večerních rituálů.

 

Aby čtení a vyprávění bylo pro každého radost, zde je několik tipů od psychologů:

  1. V zásadě platí, že čím mladší děti jsou, tím lepší je příběhy vyprávět než předčítat, protože vyprávění příběhů se může více zaměřit na pohodu dítěte: Pokud vaše dítě ztratí zájem, můžete improvizovat a příběh upravit dle momentálního rozpoložení čtenáře.
  2. Pokud nejste zkušený vypravěč: Jednoduše začněte příběhem, který znáte, který jste často četli.
  3. Vytvořte příjemnou, tichou a útulnou atmosféru pro vyprávění a čtení nahlas: Přitulte se ke svému dítěti na pohovce nebo posteli, vypněte otravné zvuky v pozadí a najděte si ve své každodenní rutině klidnou, uvolněnou chvíli pro čtení a vyprávění příběhů.
  4. Nechte své dítě, aby si vybralo, jakou knihu by chtělo číst. Děti milují příběhy, které znají a nevadí jim opakování. Děti by si raději při večerním spánkovém rituálu daly předčítat knihu, kterou již znají, znovu a znovu.
  5. Děti by měly mít možnost přerušit, zeptat se, komentovat nebo „pokračovat“ v příběhu při čtení a vyprávění. Nebo můžete vzít návrhy od svého dítěte a začlenit je do příběhu (například zakomponováním každodenních situací s dítětem nebo změnou jmen). Příběhy pak nikdy nenudí a naváže se spojení s životem dítěte.
  6. Nebojte se ostudy: čtěte a mluvte klidně s velkým výrazem a zkuste být na chvíli hercem. Napodobujte hlasy a zvuky, mluvte nahlas, někdy potichu, dramatizujte nebo tajuplně šeptejte – meze se nekladou.

 

Zdroje:

https://www.kindergesundheit-info.de/themen/medien/mediennutzung/medien-chancen/

https://www.kindergesundheit-info.de/themen/spielen/hauptsache-spielen/vorlesen-erzaehlen/

 

 

predchozí
8. 12. 2023

Jak pomocí médií podporovat rozvoj dětí

  Média nejsou pro děti jen hrozbou a skrytým nebezpečím, jsou zdrojem mnoha příležitostí pro podporu rozvoje dětí. Média nabízejí zábavu a informace a při správném postupu a vedení dětí mohou být i významným nástrojem pomoci k získávání řady dovedností a znalostí.
4. 12. 2023

Předvánoční čas v Městské knihovně

  Pro období adventu si Městská knihovna v Praze připravila skutečně bohatou nabídku kulturních a společenských akcí.
21. 11. 2023

Herní spektákl Déčka podruhé – s malým varováním

V dubnu letošního roku jsme čtenářům webu Děti a média přinesli článek Špunti, Duhozemě a celý herní spektákl Déčka věnovaný on-line hrám, volně přístupným na webu České televize, konkrétně v sekci HRY na Déčku – https://decko.ceskatelevize.cz/hry.
9. 11. 2023

55. Dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana v Ostrově – seminář POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ

  Po roce čtenářům webu Děti a média opět přinášíme zprávu z dalšího ročníku Dětského filmového a televizního festivalu Oty Hofmana v Ostrově v Karlovarském kraji, konkrétně ze semináře POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ.
7. 11. 2023

Označování pořadů symboly nevhodnosti v českém vysílání

  V září 2022 vstoupila v účinnost novela zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, která zavedla novinku v podobě labellingu pořadů v televizním vysílání, neboli povinnosti označovat pořady, které mají potenciál narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj nezletilých osob.…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media