Reklama na Blesk magazín

Na základě diváckých stížností Rada zjistila, že dne 19. února 2015 od 19:26:01 hodin byla na programu NOVA odvysílána reklama BLESK magazín tv (firemní značka), Kámasútra podle 50 odstínů (produktová značka).

Popis reklamy:

Verbální složka:

Mužský hlas mimo obraz freneticky pronáší: „Pozor! Už zítra v Blesk magazínu! Zdarma speciální příloha Blesku! Sex podle Padesáti odstínů šedi druhý díl! Dopřejte si příval rozkoše a vášně! Inspirujte se erotickým hitem a dopřejte si sex jako v bestselleru! A navíc v Nedělním Blesku: nejžhavější ukázky z knihy Padesát odstínů šedi! Už Zítra v Blesk magazínu! Zdarma!“

Obrazová složka:

Z temné oblohy udeří do červeného hranolu blesk a hranol začne rotovat – na jedné stěně se objeví nápis „BLESK“. Po dalším otočení hranolu je na další stěně vidět nápis „Erotický hit“. Z levé strany se do popředí záběru přesune titulní strana tiskoviny s nápisem „Sex podle Padesáti odstínů šedi, což z pravé strany doplňuje výrazný titulek „ZDARMA“. Podkladovou fotografii obálky přitom tvoří fotografie milostného objetí polonahého páru. Tiskovina zmizí a červený hranol se opět pootočí – na další stěně hranolu je nápis „Inspirujte se!“. Z pravé strany se do popředí záběru přisunou tři vnitřní strany tiskoviny vedle sebe – na každé straně je jedna až dvě fotografie muže a ženy při sexu, jsou nazí, ale citlivé partie jsou zakryty hvězdičkami, takže není vidět oblast genitálií a bradavek ženy. V tiskovině jsou čitelné nadpisy s názvy sexuálních poloh – „Náhlý příval vášně“, „V sedle Christianovy vášně“, „Tajemná tvář otrokyně“. Záběr není statický, tiskovina se stále pomalu posunuje od jedné strany ke druhé, záběr trvá přibližně tři sekundy.

Tiskovina opět zmizí a na červeném kvádru se po dalším pootočení objeví nápis „Padesát odstínů šedi!“. Z levé strany se do popředí záběru přisunou jiné tři vnitřní strany tiskoviny vedle sebe s jinými fotografiemi muže a ženy při sexu ve stejném pojetí jako před chvílí. V tiskovině jsou čitelné nadpisy: „V kůži Christiana dobyvatele“, „Odstín společného těla“ a „Kouzlo zadních vrátek“. Délka zobrazení je opět přibližně tři sekundy.

Tiskovina zmizí tentokrát i s červeným hranolem v pozadí a v obraze se objeví společně jednak opět titulní strana stejné tiskoviny jako na začátku spotu, tentokrát ještě přeložené noviny Blesk s viditelným titulem „BLESK“ a titulky „POZOR! UŽ ZÍTRA V BLESKU!“ a „KÁMASÚTRA INSPIROVANÁ HITEM“, třetím objektem v záběru je rámeček s nápisem „ZÍTRA V BLESK MAGAZÍNU!“V závěru se na obrazovce objevuje logo „Blesk“ a znovu titulek „UŽ ZÍTRA V BLESKU“.

 

Rozbor:

Problém z hlediska zákona představuje obchodní sdělení jako celek - střídající se fotografie nahého páru při sexu ve spojení s komentářem „Pozor! Už zítra v Blesk magazínu! Zdarma speciální příloha Blesku! Sex podle Padesáti odstínů šedi druhý díl! Dopřejte si příval rozkoše a vášně! Inspirujte se erotickým hitem a dopřejte si sex jako v bestselleru!“. Přestože citlivé partie těla souložících párů jsou překryty hvězdičkami (v případě prsou ženy velmi minimalistickými), nic to nemění na faktu, že divák sleduje fotografie souložících dvojic v různých polohách. Fotografie mají erotický charakter a mohou tak vzbudit u dětských diváků předčasný zájem o sexualitu. Navíc komentář směřuje ke vzbuzení zájmu o zakoupení Blesk magazínu, který obsahuje dané snímky, což ještě umocňují titulky „ZDARMA“. Reklama tak může inspirovat děti k zakoupení této tiskoviny, jejíž vliv na dětský, zejména morální, vývoj může být ještě více ohrožující. Obsah takovéhoto obchodního sdělení je jednoznačně nevhodný pro děti.

V tomto kontextu je třeba připomenout, že zákon o vysílání z důvodu ochrany dětských diváků zakazuje vysílat mezi 6. a 22. hodinou reklamy a teleshopping týkající se erotických služeb a erotických výrobků. V daném případě je nutné samozřejmě konstatovat, že reklama nepropaguje erotickou službu ani erotický výrobek, nýbrž Blesk magazín, ale dětský divák by měl být i v takovém případě před ohrožujícím obsahem ochráněn. Tuto ochranu poskytuje ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání ve spojení s ustanovením § 32 odst. 5 zákona o vysílání, tzn. že povinnosti stanovené v odstavci 1 ve vztahu k pořadům je provozovatel vysílání povinen plnit rovněž ve vztahu ke všem dalším částem vysílání, nestanoví-li zákon jinak. Takovou další částí vysílání je pochopitelně i vysílaná reklama.

Zařazením předmětné reklamy do vysílání v čase mezi 6. a 22. hodinou mohl provozovatel ohrozit zejména psychický a mravní vývoj dětí a mladistvých. U nezralých dětských diváků mohlo dojít k předčasnému probuzení zájmu o sexuální oblast, což mohlo mít za následek narušení přirozeného, zdravého psychosexuálního vývoje dětí.

 

Rada rozhodla na svém 5. zasedání konaném dne 3. března 2015 zahájit s provozovatelem CET 21 spol. s r.o.  správní řízení z moci úřední pro možné porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., ve spojení s § 32 odst. 5 zákona č. 231/2001 Sb.

Toto správní řízení bylo ukončeno uložením pokuty ve výši 50 000,-Kč.

Provozovatel pokutu uhradil, aniž by se proti ní bránil soudní cestou.

 

Kámasútra podle 50 odstínů_pokuta

 


- ZPĚT -
predchozí

Místo činu: Brémy, podtitul Přímo do srdce

Provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. odvysílal dne 7. července 2016 od 9.10 hodin na programu Prima pořad Místo činu: Brémy, jehož podtitul byl Přímo do srdce.

Aliho parťáci

Provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. odvysílal dne 30. října 2016 od 7.40 hodin na programu Prima COOL pořad Aliho parťáci.

Tajemný muž

Provozovatel LINARXUS Czech s.r.o. odvysílal dne 12. června 2016 od 20.30 hodin na programu Film+ film Tajemný muž.

Na život a na smrt

Provozovatel LINARXUS Czech s.r.o. odvysílal dne 4. června 2016 od 20.30 hodin na programu Film+ film Na život a na smrt.

Mortal Instruments: Město z kostí

Provozovatel CET 21 spol. s r. o. odvysílal dne 15. května 2016 (neděle) od 11:20 hodin na programu Nova Cinema film Mortal Instruments: Město z kostí.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media