Společnost AURES Holdings a.s. zadala do televizního vysílání reklamu s motivem AAA auto. Rada se zabývala odvysíláním reklamy dne 12. března 2020 v čase 12:24:27 hodin na programu NOVA.
Rada zjistila následující fakta:
Popis reklamního spotu:
V pravém horním rohu obrazovky je zobrazeno logo „AAA AUTO“. Následují nejrůznější záběry osob za volantem a jejich spolucestujících (dalších dospělých, dětí i zvířat). Všichni se evidentně radují z jízdy v automobilu, který právě řídí/ve kterém cestují. Smějí se, tančí, projevují radost. Někteří ze spolucestujících se vyklánějí z okénka, či dokonce stojí za jízdy v kabrioletu a přitom tančí. Následuje záběr na detail tachometru, ve kterém se místo ukazatele rychlosti objevuje nápis „SLEVA až 90000 Kč“. V pravém dolním rohu je pak umístěno oznámení „Více info na www.aaaauto.cz/sleva“. V následujícím záběru se dominantní logo „AAA AUTO“ dostává do motivu státní poznávací značky, v jejíž spodní liště jsou uvedeny internetové stránky „www.aaaauto.cz“, malé logo „AAA AUTO“ a zcela napravo pak motiv telefonu a číslo „800 110 800“. V závěrečném obrazu motiv poznávací značky mizí a v bílém grafickém prostředí je umístěno logo „AAA AUTO“, pod ním se pak objevuje slogan „U nás si vybere každý“, do spodního levého rohu se přesouvá telefonní kontakt a do pravého spodního rohu pak adresa webových stránek. Komentář: „Proč si také neudělat radost autem? Á á á auto vám nabízí největší výběr až z deseti tisíc vozů. Bezpečný nákup díky nejširším garancím a skvělý výběr financování. Teď v březnu na vás navíc čeká plno jarních slev, až devadesát tisíc korun. Tak na co ještě čekáte? Á á á auto, u nás si vybere každý.“
Posouzení:
V případě předmětného reklamního spotu je propagována značka AAA AUTO, která představuje známou prodejní síť ojetých automobilů. Spot je tvořen pohledy na řidiče a jejich spolucestující v motorovém vozidle – automobilu. Jedná se o dospělé osoby, zvířata (psy) a několik dětí. Jako problematický vnímá Rada zejména fakt, že součástí spotu jsou záběry dětí, respektive osob mladších osmnácti let, které nejsou na sedadlech připoutané, v některých záběrech dokonce mají horní část těla vně motorového vozidla, přičemž je zcela evidentní, že se takto děje během jízdy na pozemní komunikaci v rámci běžného provozu, a patrně i v nemalé rychlosti.
Dle § 2c písm. c) zákona č. 40/1995 Sb. reklama nesmí, pokud jde o osoby mladší 18 let, nevhodným způsobem je ukazovat v nebezpečných situacích. Dle názoru Rady se mohl obviněný dopustit porušení shora uvedeného ustanovení, neboť v předmětném reklamním spotu ukazoval osoby mladší 18 let v nebezpečných situacích.
Popis problematických scén:
Obraz 1 – Nezletilé děvče na zadních sedadlech není adekvátně jištěno bezpečnostním pásem, resp. není usazeno v zádržném systému – dětské autosedačce, ačkoli je ze záběru patrné, že se tomu tak děje během pohybu vozidla v běžném silničním provozu.
Obraz 2 – Nezletilý chlapec na zadních sedadlech vozu není evidentně adekvátně zabezpečen prostřednictvím bezpečnostního pásu, respektive dětské autosedačky. Kromě toho, ani dospělá spolujezdkyně na předním sedadle není za jízdy připoutaná bezpečnostním pásem. Ze záběru je rovněž patrné, že vozidlo se pohybuje v běžném silničním provozu.
Obraz 3 – Dvojice dětí – obě děti jsou horní částí těla mimo vozidlo. Děti sledují okolí vně vozidla, jsou vykloněny z okénka, přičemž nejsou evidentně připoutány bezpečnostními pásy, resp. nejsou usazeny v zádržných systémech / autosedačkách.
Divák může na základě celkového ztvárnění obchodního sdělení nabýt dojmu, že uvedený styl jízdy (způsob přepravování osob bez povinného zabezpečení) je zcela legitimní. V rámci předmětného reklamního spotu jsou součástí prezentace scény, kdy jsou malé děti zobrazovány v nebezpečných situacích. Nesedí v odpovídajících zádržných systémech / dětských autosedačkách, vyklánějí se z okénka, či nejsou připoutány ani bezpečnostním pásem, který je součástí výbavy vozidel. V tomto případě se však jedná o velmi nebezpečné až alarmující jednání, nezletilá osoba není natolik vyzrálá, aby adekvátně vyhodnotila rizika, která s pohybem na pozemních komunikacích bezprostředně souvisejí, respektive jakému ohrožení je vystavena. Takovéto jednání se vymyká pravidlům bezpečné jízdy na pozemních komunikacích. Odpovědný je v takovém případě řidič příslušného motorového vozidla, či dospělý spolucestující, který je zákonným zástupcem nezletilé osoby. On je tím, kdo je povinen zajistit, aby přepravované osoby (ale také zvířata a věci) byly náležitě zabezpečeny. A to tak, aby bylo minimalizováno riziko následků případných nárazů, nutného prudkého brždění, střetu vozidel atp. V žádném případě není možné přepravovat malé děti způsobem, který je v reklamě explicitně uveden. Vzhledem k výše uvedenému lze konstatovat, že se v případě dětí, potažmo osob mladších 18 let, jednoznačně jedná o nejzranitelnější skupinu. Zcela evidentní nebezpečnost vyobrazeného jednání mohou ilustrovat kupříkladu informace organizace BESIP, která je samostatným oddělením Ministerstva dopravy koordinujícím činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Dle dat organizace BESIP nezajištěné děti umírají při nehodě 7x častěji než děti řádně zabezpečené v autosedačce, přičemž již náraz v rychlosti 15 km/h může být pro dítě neusazené v dětské autosedačce smrtelný. (zdroj https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Cestujeme-autem/Deti-vaute/Detske-autosedacky/Duvody-pouzivani-autosedacek) Tyto závěry rovněž potvrzuje celá řada odborně provedených crash-testů, simulujících chování nepřipoutaných dětských pasažérů při nárazu. Povinnosti související s přepravou dětských pasažérů v osobních vozidlech jsou upraveny zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (dále jen zákon č. 361/2000 Sb.). Povinnost přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3 dítě, jehož tělesná hmotnost nepřesahuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, pouze za použití dětské autosedačky je stanovena v § 6 odst. 1 písm. c) zákona č. 361/2000 Sb. V případě, že tělesná hmotnost dítěte přesahuje 36 kg nebo tělesná výška převyšuje 150 cm, jej lze dle § 6 odst. 1 písm. e) zákona č. 361/2000 Sb. přepravovat pouze tehdy, je-li dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem.
Na základě výše uvedeného Rada konstatovala, že se zadavatel reklamy, společnost AURES Holdings a.s., dopustil porušení ustanovení § 2c písm. c) zákona č. 40/1995 Sb. zadáním reklamního spotu s motivem AAA AUTO, odvysílaného dne 12. března 2020 v čase 12:24:27 hodin na programu NOVA. Součástí uvedeného spotu jsou záběry dětí, které nejsou na zadních sedadlech připoutané, v některých záběrech mají dokonce horní částí těla vně motorového vozidla / vyklánějí se z okénka, přičemž je evidentní, že se takto děje během jízdy na frekventovaných pozemních komunikacích v rámci běžného provozu. Jelikož jsou malé děti opakovaně zobrazovány nepřipoutané bezpečnostními pásy, neusazené v zádržných systémech – dětských autosedačkách během jízdy, reklama zcela nevhodným – návodným a schvalujícím – způsobem ukazuje osoby mladší 18 let v nebezpečné situaci. Zadavateli byla uložena pokuta ve výši 100 000,- Kč.