10. 3. 2015

Média dětem I – Česká televize

Média, ať již televizní či tištěná, se stále více věnují dětským příjemcům. Jak uvažují zástupci médií, nakladatelství apod. poodhalila konference Forum Media, která se konala v listopadu 2014. Součástí programu byla i konference nazvaná Děti učí rodiče – mládež v digitálním věku.

Konferencí provázel moderátor Jan Brychta, redaktor M&M. Konference se účastnili:

  • Petr Koliha – výkonný ředitel programu ČT:D za provozovatele vysílání Česká televize (ČT)
  • Radek Zwicker – za provozovatele vysílání Disney Channel
  • Zora Jandová – šéfredaktorka Rádio Junior, za provozovatele vysílání Český rozhlas (ČRo)
  • Zdenka Chocholoušová – za dětské rádio a web Rádio Pigy, Lagardère Active ČR
  • Miroslava Vobecká – ředitelka vydavatelství a nakladatelství Egmont

Tito zástupci jednotlivých subjektů se vyjadřovali k různým okruhům souvisejícím s tvorbou pro děti a poodhalili nám tak mnohé z probíhajících či chystaných projektů. Jim se nyní budeme detailněji věnovat a postupně všechny jednotlivé mediální subjekty blíže představíme.

Začneme Českou televizí.

ČESKÁ TELEVIZE

Program :Déčko (ČT :D) + navazující webové stránky decko.ceskatelevize.cz

ČT I

(Zdroj: http://decko.ceskatelevize.cz/ – ukázka domovské stránky: na webových stránkách programu lze najít širokou nabídku her, videí a pořadů. Je zde také dostupný přehled pořadů a interaktivní Pískoviště.)

Televize

ČT :D je dětský televizní program, jehož  vysílání bylo zahájeno dne 31. srpna 2013 společně s programem ČT art, se kterým sdílí vysílací frekvenci.

Charakteristika programu, jak je uvedena na webu provozovatele: ČT :D je dětská stanice České televize. Je určena dětem od 4 do 12 let. Program stanice je multižánrový a pro děti bezpečný. Stanice vysílá denně od 6 hodin do 20 hodin. Informace k pořadům, hry a zábavu najdou děti na webu www.decko.cz. Déčko je nejsledovanější dětskou televizí v Česku a veřejnoprávní dětskou televizí v Evropě.

Web

Webové stránky jsou dle provozovatele jakýmsi „siamským dvojčetem“ televizního programu a nabízejí interaktivní prostředí, které rozšiřuje televizní nabídku formou různých on-line her a soutěží. Jelikož stránky obsahují rozsáhlý archiv pořadů, děti se zde mohou vracet ke svým oblíbeným televizním hrdinům a obecně příběhům.

 

 ČT II

(http://decko.ceskatelevize.cz/videa - ukázka)

 

Jako příklad provázanosti pořadů a her v nabídce lze zmínit televizní pohádku z produkce České televize Princezna a písař. Jde o pohádku z roku 2014 (premiérově byla pohádka odvysílána dne 24. prosince 2014, tj. na Štědrý večer, od 19.00 hodin na programu ČT1) s Matoušem Rumlem v roli královského písaře Janka a Monikou Timkovou coby princeznou Amálkou. V sekci „Archiv pořadů“ na webu je pořad bohatě představen, viz link: http://decko.ceskatelevize.cz/princezna-a-pisar. Je zde možno zhlédnout upoutávku na pohádku, ukázku z pohádky, video z natáčení, rozhovor s režisérem. Je možno si zahrát hru Princezna a písař: Útěk z města, která obsahuje motivy z pohádky. Jsou zde k dispozici krátké medailonky jednotlivých postav, k vidění jsou fotogalerie kostýmů, fotografie z pohádky i fotografie z natáčení.

V jiných případech je k dispozici i samotný pořad, nejen informace o něm. Na webu lze zhlédnout např. některé díly známého animovaného pořadu Bob a Bobek (opět s „bonusy“ v podobě fotogalerie a hry), díly Arabely (spolu s fotogalerií a medailonky postav), pohádku Dvanáct měsíčků (lze přehrát pohádku, zahrát si hru, přečíst informace o postavách, tvůrcích apod.), díly pořadu Méďové na cestách (opět s „bonusy“), díly pořadu O človíčkovi (s „bonusy“) apod.

Svůj „profil“ zde má i projekt Dějiny udatného českého národa (animovaný seriál o 111 dílech, interaktivní výuka v podobě her, odkaz na knižní předlohu), viz link: http://dejiny.ceskatelevize.cz/211543116230111/

V neposlední řadě je na webu možno zhlédnout archiv pořadu Zprávičky, což je zpravodajství pro děti upravené úrovni jejich vnímání a chápání, viz dále.

Závěrem těchto příkladů bychom chtěli zmínit Děsivé dějiny (s podtitulem „Děsně dobrá dávka dějepisu“), které jsou na webu nově dostupné, viz tento link: http://decko.ceskatelevize.cz/desive-dejiny.

Děsivé dějiny (v anglickém originále Horrible Histories) je edice knih, které humorně popisují historii a dějiny národů, zemí, oblastí a civilizací. Autorem je Terry Deary, ilustrátorem Martin Brown. V České republice je série vydávána nakladatelstvím Egmont. Britská veřejnoprávní televize BBC natočila podle knižní předlohy dětský částečně animovaný televizní seriál.

Oficiální text distributora k seriálu dle ČSFD: Nudíte se při hodinách dějepisu? Dívejte se na Děsivé dějiny a váš pohled na historii už nikdy nebude jako dřív! Uvidíte, co jste ještě neviděli, dozvíte se, co vám učitelé tajili! Ti z vás, kteří znají stejnojmennou sérii knih britského spisovatele Terryho Dearyho, už asi tuší, o čem je řeč. Svérázná učební metoda „legrace a šok" je ovšem v televizní verzi mnohem působivější než v té literární. Na rozdíl od knížek, které jsou monotematické, je každá epizoda cyklu rozdělena do několika kapitol. (…) Pro úplnost dodejme, že překladu se ujal Robert Novotný (podepsaný pod většinou českých verzí knižních Děsivých dějin), texty písní pocházejí z dílny Jiřího Dědečka, režii českého znění má Michal Vostřez a v hlavních rolích uslyšíme Jiřího Lábuse, Jana Maxiána, Lumíra Olšovského a další známé hlasy.

 

Informace pro rodiče

Za zdůraznění stojí, že dle vyjádření provozovatele jsou webové stránky zcela bez reklam a jiných odkazů na předem neprověřené stránky a jsou také zabezpečené proti rizikové komunikaci dětí s neznámými lidmi.

Na webu je k dispozici i interaktivní test určený rodičům, nazvaný Jak je na tom vaše dítě ve vztahu k televizi? (dostupný zde: http://www.ceskatelevize.cz/decko-pro-rodice/vase-dite-a-televize/). Test začíná otázkou, kolik je potomkovi let, od čehož se následně odvíjejí další doplňující otázky, případně i okamžitá odpověď v případě, že je označena možnost „nejmladší (0–2)“. V takovém případě se rodič dozví, že dítě je pro sledování televize ještě příliš malé, neboť ke své socializaci potřebuje podněty, které mu televize není schopna nabídnout.

Pokud rodič označí odpověď „předškolní (3–5)“, dozví se, že dítě by v tomto věku mělo sledovat televizi maximálně půl hodiny denně, ideálně ve formě pohádky či animovaného seriálu. Rodičovský dohled by měl být samozřejmostí – jednak by rodiče měli mít přehled o tom, co dítě sleduje, jednak lze s dítětem o shlédnutém mediálním obsahu hovořit a vysvětlit mu jej. O tom, zda je program pro dítě vhodný, se lze přesvědčit předem z anotace či piktogramu/symbolu (ČT užívá symbol 8+, symbol hvězdičky a nově také symbol 15+). Televizi není třeba démonizovat, ale využívat ji k zábavě a vzdělávání – ovšem nikoliv zneužívat. Pro tuto věkovou kategorii jsou doporučeny následjící pořady: Kouzelná školka (http://decko.ceskatelevize.cz/kouzelna-skolka), Čtení do ouška (http://decko.ceskatelevize.cz/cteni-do-ouska), Večerníček (http://www.ceskatelevize.cz/porady/0-vecernicek/).

V případě věkové kategorie „mladší školní (6–7)“ je televize zmíněna jako doplněk vzdělávání. Pokud jde o čas, strávený u televize, jako ideální maximum je uvedena hodina denně ve formě zábavně vzdělávacího pořadu a večerní pohádky. Doporučeny jsou pořady: TVMiniUni (zodpovídání všetečných otázek – http://decko.ceskatelevize.cz/tvminiuni), Draci v Hrnci (vaření zábavnou formou s dračími kamarády – http://decko.ceskatelevize.cz/draci-v-hrnci), VelMistr E (pohádková etiketa pro pokročilé – „etiketa mysli a jednání“ – http://decko.ceskatelevize.cz/velmistr-e) apod.

Poslední kategorií je věková skupina „starší školní (8–12)“. V tomto věku televize (stejně jako používání počítače) může rozvíjet školní dovednosti a stává se tak vzdělávacím prostředkem, je ovšem třeba stanovit pravidla v jejich užívání. Jako vhodné denní maximum se uvádí hodina až hodina a půl, složená ze zábavně vzdělávacích pořadů či seriálů. Doporučeny jsou pořady: magazín Planeta Yó (animované i hrané seriály, pohádky, soutěže, informace o světě – http://decko.ceskatelevize.cz/planeta-yo), magazín Wifina (o vztazích a společnosti, přírodě a ekologii, módě a designu i nových technologiích – http://decko.ceskatelevize.cz/wifina), pořady Lovci záhad (detektivní příběhy ze světa vědy a techniky – http://decko.ceskatelevize.cz/lovci-zahad), Dé Pětka (hudební výlety – http://decko.ceskatelevize.cz/de-petka), Já budu Einsteinem! (fyzika jako vzrušující hra – http://decko.ceskatelevize.cz/ja-budu-einsteinem) apod.

Zmíněno je také zpravodajství přizpůsobené dětem: pro děti ve věku 6–12 let jsou určený každý den aktualizované pětiminutové Zprávičky, které informují o událostech vhodnou formou, která není pro děti traumatizující. Pořad má ostatně podtitul „Novinky každého dne tak, že jim budeš rozumět“. 

 

Koncept programu

V záložce Děti a televize (viz http://www.ceskatelevize.cz/decko-pro-rodice/deti-a-televize/) pak ČT deklaruje svoji snahu o kvalitní vysílání. Při tvorbě programu probíhá spolupráce se skupinou odborníků – tzv. Déčkologiem (více zde: http://www.ceskatelevize.cz/decko-pro-rodice/deckolegium/). 

Dále je zde vyhlášena chvályhodná snaha rozvíjet u dětí mediální gramotnost (schopnost rozumět médiím). ČT se tedy snaží učit děti s mediálním obsahem vhodně nakládat.

Důležité je:

1) množství času, které děti věnují sledování televize či hraní her na webu,

2) schopnost dětí rozumět médiím a uvědomění, že televize nabízí jeden z možných obrazů skutečnosti,

3) uvědomělé a bezpečné chování dětí na internetu.

Program je rozdělen na kratší bloky, které rytmicky střídají pořady pro menší a starší děti, čímž děti učí vyhledat si konkrétní pořad, který chtějí sledovat. Důraz je kladen na motivaci k vlastní aktivitě dětského diváka.

 

 

Déčko je velká televize v malém, říká výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha

Pokud jde o v úvodu zmiňovaného Petra Kolihu, ten na webových stránkách uvádí:

Hrané a animované filmy a pohádky, zábavné vzdělávání, pravidelné magazíny, soutěžní a zábavní pořady, cvičení, denní zprávy a pořady o sportu. To jsou hlavní pilíře programu Déčka, který je pestrý a multižánrový. Déčko je tak pro děti velkou televizí v malém.

Program Déčka rozlišuje pořady pro menší a starší děti. Předškolní a mladší školáci si přijdou na své ráno a dopoledne, odpoledne pak přibydou i pořady pro starší děti.

Dělení programu ostatně děti učí, aby si vybíraly jen konkrétní pořady a neseděly u ní celý den. Motivovat děti k činorodosti se samozřejmě snažíme i samotným programem. Vybírat můžou z desítky zábavně-vzdělávacích magazínů, jako jsou například tradiční ŠikulovéTamtam s nápady na výlety, každodenní Zprávičky, zábavně-vzdělávací cykly Já budu Einsteinem!Lovci záhad nebo lifestylová Wifina či Faktor U. Děti zkrátka informujeme o tom, co se děje nového, a předkládáme nápady, čemu by se mohly věnovat a co vyzkoušet.

Na Déčku vysíláme i celou řadu zahraničních pořadů. Výběru konkrétních pořadů věnujeme velkou péči. Spolupracujeme s nejprestižnějšími výrobci dětských pořadů v zahraničí, jako jsou BBC nebo ZDF a ARD, od kterých získáváme pořady, které jsou nejen zábavné, ale současně i naučné a obohacující.

Dětem rád doporučím také náš dětský web, kde najdou videa, hry a další informace k pořadům.

(http://www.ceskatelevize.cz/decko-pro-rodice/uvod/) 

 

 

Vystoupení P. Kolihy na konferenci Forum Media

Na konferenci Forum Media zopakoval P. Koliha mnohé z informací, které jsou uvedeny na webu: že program je vysílán v časovém úseku 6–20 hodin a je určen dětem ve věku 4–12 let (tzv. generace M – jako multitasking, která bývá označována jako „digitální domorodci“, kteří po celý život využívají komunikační a mediální technologie jako internet, SMS, MP3 přehrávače, mobilní telefony či YouTube; charakteristické je okamžité sdílení myšlenek a poznatků na různá témata). Také zdůraznil, že v případě programu ČT :D jde o nejsledovanější veřejnoprávní televizní program pro děti v Evropě.

Dále P. Koliha zmínil i ocenění, která program obdržel. Jedná se o Ceny Promax (z Londýna stříbrná; z New Yorku zlatá). Dodáváme, že dle samotné ČT je kreativní soutěž PromaxBDA Awards v podstatě obdobou Oscarů pro oblast kreativy v elektronických médiích a ocenění výtvarného stylu. Tento úspěch je zmíněn i na webu ČT, kde je uvedeno: Kvalitu grafiky ČT :D vysoce hodnotí i světoví odborníci. Letos v březnu získalo Déčko stříbro v prestižní mezinárodní soutěži PromaxBDA Europe Awards v kategorii Nejlepší on-air identová kampaň. A v červnu 2014 v nejuznávanější profesní soutěži v oblasti kreativity v médiích Promax v New Yorku dokonce zlato. Nejvyšší ocenění si odneslo za znělku ukončující každý večer vysílání ČT :D. O tomto úspěchu ČT v minulosti informoval i web Děti a média (zde).

P. Koliha následně opět vyzdvihl, že se v případě „déčka“ jedná o prostředí bez reklamy a sponzoringu. Existují zde různá vysílací schémata pro jednotlivé věkové skupiny, do vysílání jsou zařazovány všechny žánry včetně dětského zpravodajství a vzdělávacích pořadů. Probíhá spolupráce se zahraničním (P. Koliha jmenovitě zmínil např. CBBC – tj. Children's BBC, program BBC určený dětem, či severské televize), s MŠMT i s kolegiem odborníků. Program má ambici stát se normotvorným.

Televizní program a webové stránky tedy dohromady vytvářejí bezpečné prostředí, jehož znakem je interaktivita, provázanost.

Na otázku, co ho dosud nejvíce překvapilo, P. Koliha odpověděl, že skutečnost, že děti stále oslovuje příběh. Zdůraznil, že děti jsou hotoví lidé – i když je tendence děti podceňovat, ony jsou kritické a vědí, co chtějí. Modelují nás, dospělé, a mění naše sociální návyky.

 

  

Příště se zaměříme na nakladatelství a vydavatelství Egmont.

 

 

Lenka Burešová

 

 

- ZPĚT -
predchozí
30. 11. 2017

49. Dětský filmový festival Oty Hofmana

Jako tradičně každý rok, konal se i letos v Ostrově Festival Oty Hofmana, tentokráte již jeho 49. ročník. Tento dětský filmový a televizní festival je organizován Domem kultury Ostrov na Mírovém náměstí, kde se také koná většina akcí souvisejících s festivalem. Ten je zejména přehlídkou filmů…
29. 11. 2017

Budoucnost ochrany dětských diváků

Stále častěji lze slýchat ve veřejném prostoru, že regulace televizního vysílání, jejímž cílem je chránit děti před rizikovými pořady, je anachronismus. Kritici regulace argumentují tím, že pokud se dítě jen pár kliky na internetu dostane prakticky k jakémukoli obsahu, je dohled nad tím, aby před…
31. 10. 2017

Samoregulace reklamy na alkohol

V nedávné době web Děti a média informoval o efektivitě samoregulačních opatření, jejichž cílem je omezit vliv reklamy propagující sladké, slané a tučné potraviny na dětské spotřebitele. Je třeba zmínit, že rovněž někteří výrobci alkoholu jsou si vědomi své společenské odpovědnosti.
20. 10. 2017

Odolávat propagandě je celospolečenským zájmem

V nedávné době jsme se na webu Děti a média zamýšleli nad novými riziky, která média přinášejí pro dnešní generaci dětí a dospívajících. Zaměřili jsme se na problematiku návodnosti mediálně zprostředkovaného rizikového chování. Dnes se chceme věnovat nebezpečím, která jsou rovněž novým fenoménem…
6. 10. 2017

Budoucnost mediální výchovy v České republice

Ve druhé polovině roku 2017 a na začátku roku 2018 probíhá na půdě Senátu parlamentu České republiky série odborných seminářů s názvem Budoucnost mediální výchovy v České republice. Pořadateli seminářů jsou Institut komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media