4. 2. 2021

Reklama propagující AAA AUTO pokutována

Zákon o regulaci reklamy zakazuje, aby reklamy nevhodným způsobem ukazovaly osoby mladší 18 let v nebezpečných situacích. Na dodržování uvedené zákonné povinnosti v televizním a rozhlasovém vysílání dohlíží Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. K porušení této povinnosti ve vysílání ovšem dochází jen velmi zřídka. Nicméně stalo se tak, dle posouzení Rady, na jaře 2020, kdy byla na programu NOVA odvysílána reklama s motivem AAA AUTO.

Reklamní spot propagující prodejce automobilů sestával ze sekvencí zobrazujících spokojené cestující v různých automobilech. Problematickými byly ovšem záběry dětí, které nebyly na zadních sedadlech připoutané, v některých záběrech se dětští cestující dokonce vykláněli z okénka, přičemž bylo evidentní, že se takto dělo během jízdy na frekventovaných pozemních komunikacích v rámci běžného provozu. Jelikož byly malé děti opakovaně zobrazovány nepřipoutané bezpečnostními pásy, neusazené v zádržných systémech – dětských autosedačkách během jízdy, reklama zcela nevhodným, návodným a schvalujícím způsobem ukazovala osoby mladší 18 let v nebezpečné situaci.

Nezabezpečení dítěte zádržnými systémy se vymyká pravidlům bezpečné jízdy na pozemních komunikacích. Odpovědný je v takovém případě řidič příslušného motorového vozidla, či dospělý spolucestující, který je zákonným zástupcem nezletilé osoby. On je tím, kdo je povinen zajistit, aby přepravované osoby (ale také zvířata a věci) byly náležitě zabezpečeny. A to tak, aby bylo minimalizováno riziko následků případných nárazů, nutného prudkého brždění, střetu vozidel atp. V žádném případě není možné přepravovat malé děti způsobem, který je v reklamě explicitně uveden.

Evidentní nebezpečnost vyobrazeného jednání mohou ilustrovat kupříkladu informace organizace BESIP, která je samostatným oddělením Ministerstva dopravy koordinujícím činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Dle dat organizace BESIP nezajištěné děti umírají při nehodě 7x častěji než děti řádně zabezpečené v autosedačce, přičemž již náraz v rychlosti 15 km/h může být pro dítě neusazené v dětské autosedačce smrtelný. Tyto závěry rovněž potvrzuje celá řada odborně provedených crash-testů, simulujících chování nepřipoutaných dětských pasažérů při nárazu.

Rada na základě všech zjištění rozhodla uložit za odvysílání reklamy pokutu ve výši 100 000 Kč. Proti rozhodnutí o uložení pokuty se zadavatel reklamy může bránit správní žalobou a o oprávněnosti pokuty v takovém případě bude finálně rozhodovat soud.

 

 

- ZPĚT -
predchozí
3. 5. 2024

Květen v Městské knihovně v Praze

  Květnové pozvánky do Městské knihovny v Praze zahájíme netradičně, a to výzvou všem, kteří se věnují nebo chtějí věnovat literární činnosti, aby se zapojili do soutěže O knihovnickou sovu 2024.
29. 4. 2024

I pouhá upoutávka na pořad může být pro děti ohrožující

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání upozornila provozovatele hudebního programu Óčko STAR na porušení zákonné povinnosti nezařazovat v době od 06:00 hodin do 22:00 hodin do vysílání pořady, které by mohly narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj nezletilých osob. K porušení zákona došlo…
22. 4. 2024

TV NOVA přichází s projektem ke zvyšování mediální gramotnosti

V minulých dnech TV NOVA představila svůj edukativní projekt nazvaný Kyber tabu, průvodce vesmírem online informací, který si klade za cíl přispět k mediální výchově v ČR, a to zejména v oblasti online médií a dezinformací. Autorkou námětu je novinářka a mediální expertka Libuše Šmuclerová.
19. 4. 2024

„Festival Jeden svět 2024 – dokumentární film O karavaně a psech aneb konec nezávislých médií v Rusku“

  Jak čtenáři webu Děti a média již dávno vědí, na zdejších stránkách čas od času informujeme o zajímavých dokumentárních filmech, zabývajících se novými medii a různými fenomény s nimi souvisejícími. Obvyklým zdrojem takových snímků pro nás bývá mezinárodní festival dokumentárních filmů Jeden svět…
15. 4. 2024

Sladká výzva – hořký konec

Touha po sladkém patří k dětské přirozenosti. Co se však může stát, když se chuť na sladké násobí touhou po slávě? Snaha získat co nejvíce lajků a pozornosti na sociálních sítích bývá doprovázena mnohými výzvami neboli „challenge“, přičemž ty potravinové patří k nejčastějším.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media