15. 4. 2024

Sladká výzva – hořký konec

Touha po sladkém patří k dětské přirozenosti. Co se však může stát, když se chuť na sladké násobí touhou po slávě? Snaha získat co nejvíce lajků a pozornosti na sociálních sítích bývá doprovázena mnohými výzvami neboli „challenge“, přičemž ty potravinové patří k nejčastějším.

Doba, kdy děti a mladiství konzumovali lízátka a bonbóny jen tak pro chuť, je pryč. Trendem se díky sociálním sítím stala konzumace a sdílení zážitků se sladkostmi a pochutinami těch nejexotičtějších chutí. Děti utrácejí nemalé peníze za naději na pár sekund slávy na sociálních sítích.

Nikdo si však neuvědomuje, že jsou většinou reklamním cílem obchodníků, kteří právě díky různým potravním výzvám zvyšují svůj obrat. Existují dokonce specializované stránky, které přímo informují a vyzývají k účastem na jídelních výzvách. (více zde: https://www.foodchallenges.com/#google_vignette) Rovněž i restaurace a bistra přicházejí s šílenými nabídkami za účelem sebepropagace. Tyto nabídky většinou spočívají ve výzvě, aby zájemce snědl porci jídla, která by obvykle stačila po celou skupinu strávníků.

 

 

nabídka restaurace

Nabídka či spíše výzva jedné restaurace ve Wallesu.

(Zdroj: https://www.walesonline.co.uk)

 

 

V případě dospívajících však nečekejme zálibu ve výzvách typu „přejez se, co můžeš“. V případě dětí a mladistvých je rozhodujícím faktorem „trendy potravina“. Zejména exotické asijské sladkosti a pochutiny, o kterých rodiče pravděpodobně nikdy neslyšeli, jsou středobodem zájmu. V současnosti se obrovské oblibě těší vše „korejské“. Asijský trh nabízí řadu exotických variant u nás běžně známých produktů.

Snaha po exotice a výjimečnosti však nekončí jen tím, že si děti objednají na ochutnání exotickou sladkost. Nebezpečným trendem současnosti je, že se děti zapojují do propagačních akcí influencerů, kteří se zabývají tím, že se svými sledujícími sdílejí balení balíčku s objednanými pochutinami, přičemž každý produkt je představen a náležitě vychválen. Nedílnou součástí je zveřejnění jména osoby, často právě dítěte, které si balíček objednalo. Děti tak často utratí horentní finanční sumy jen pro to, aby jejich jméno v daném kontextu zaznělo ve videu populárního influencera.

Na krátkou chvíli internetové slávy jsou teenageři ochotni převést veškeré své kapesné na účet online obchodu a iluze slávy je naplněna. Mladí lidé chtějí svým přátelům ukázat, že je zmínil určitý influencer s miliony sledujících.

Místo toho, aby nezletilí zaplatili obvyklou částku za konkrétní zboží, jsou ochotni zaplatit i několik set eur jen za to, že budou zmíněni influncerem.

Podobný trend už se rozvíjí i v České republice, proto je vhodné děti před podobnou pochybnou internetovou slávou varovat.

 

 

predchozí
15. 4. 2024

Sladká výzva – hořký konec

Touha po sladkém patří k dětské přirozenosti. Co se však může stát, když se chuť na sladké násobí touhou po slávě? Snaha získat co nejvíce lajků a pozornosti na sociálních sítích bývá doprovázena mnohými výzvami neboli „challenge“, přičemž ty potravinové patří k nejčastějším.
10. 4. 2024

NOVÉ NEBEZPEČNÉ PODOBY FALEŠNÝCH (DEEP FAKE) VIDEÍ aneb Báječný nový svět

  Je tomu už nějaký čas, co jsme se zde, na stránkách webu Děti a média, věnovali v té době poměrně novému a ne až tak známému fenoménu DEEP FAKE, tedy zjednodušeně řečeno falešným videomontážím, vytvářeným pomocí nástrojů umělé inteligence.
3. 4. 2024

Dubnové pozvánky Městské knihovny

  Tradiční pozvánku na akce Městské knihovny v Praze musíme uvést informací, že v dubnu se Městská knihovna zaměřila zejména na výtvarné umění a architekturu. Připravila k těmto tématům celou řadu přednášek.
2. 4. 2024

Divadélko pro batolata

Na webu Děti a média se často věnujeme mediálním obsahům a službám, které jsou určeny dětem různého věku, včetně předškoláků. Tentokrát se ale zaměříme ještě na mladší diváky. V Praze se totiž připravuje divadlo, které bude určené pro batolata. Divadlo KUK bude fungovat na Praze 4 v objektu…
28. 3. 2024

Chat #KareMe nabízí krizovou intervenci

  Skutečnost, že mezi dětmi a dospívajícími je vysoké procento těch, kteří trpí různými formami psychických potíží, je všeobecně známá. O tristním stavu patrně nejvíce vypovídá fakt, že za čtvrtinou úmrtí mladých lidí ve věku 15–24 let stojí sebevražda.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media