Touha po sladkém patří k dětské přirozenosti. Co se však může stát, když se chuť na sladké násobí touhou po slávě? Snaha získat co nejvíce lajků a pozornosti na sociálních sítích bývá doprovázena mnohými výzvami neboli „challenge“, přičemž ty potravinové patří k nejčastějším.
Doba, kdy děti a mladiství konzumovali lízátka a bonbóny jen tak pro chuť, je pryč. Trendem se díky sociálním sítím stala konzumace a sdílení zážitků se sladkostmi a pochutinami těch nejexotičtějších chutí. Děti utrácejí nemalé peníze za naději na pár sekund slávy na sociálních sítích.
Nikdo si však neuvědomuje, že jsou většinou reklamním cílem obchodníků, kteří právě díky různým potravním výzvám zvyšují svůj obrat. Existují dokonce specializované stránky, které přímo informují a vyzývají k účastem na jídelních výzvách. (více zde: https://www.foodchallenges.com/#google_vignette) Rovněž i restaurace a bistra přicházejí s šílenými nabídkami za účelem sebepropagace. Tyto nabídky většinou spočívají ve výzvě, aby zájemce snědl porci jídla, která by obvykle stačila po celou skupinu strávníků.
Nabídka či spíše výzva jedné restaurace ve Wallesu.
(Zdroj: https://www.walesonline.co.uk)
V případě dospívajících však nečekejme zálibu ve výzvách typu „přejez se, co můžeš“. V případě dětí a mladistvých je rozhodujícím faktorem „trendy potravina“. Zejména exotické asijské sladkosti a pochutiny, o kterých rodiče pravděpodobně nikdy neslyšeli, jsou středobodem zájmu. V současnosti se obrovské oblibě těší vše „korejské“. Asijský trh nabízí řadu exotických variant u nás běžně známých produktů.
Snaha po exotice a výjimečnosti však nekončí jen tím, že si děti objednají na ochutnání exotickou sladkost. Nebezpečným trendem současnosti je, že se děti zapojují do propagačních akcí influencerů, kteří se zabývají tím, že se svými sledujícími sdílejí balení balíčku s objednanými pochutinami, přičemž každý produkt je představen a náležitě vychválen. Nedílnou součástí je zveřejnění jména osoby, často právě dítěte, které si balíček objednalo. Děti tak často utratí horentní finanční sumy jen pro to, aby jejich jméno v daném kontextu zaznělo ve videu populárního influencera.
Na krátkou chvíli internetové slávy jsou teenageři ochotni převést veškeré své kapesné na účet online obchodu a iluze slávy je naplněna. Mladí lidé chtějí svým přátelům ukázat, že je zmínil určitý influencer s miliony sledujících.
Místo toho, aby nezletilí zaplatili obvyklou částku za konkrétní zboží, jsou ochotni zaplatit i několik set eur jen za to, že budou zmíněni influncerem.
Podobný trend už se rozvíjí i v České republice, proto je vhodné děti před podobnou pochybnou internetovou slávou varovat.