Provozovatel AMC Networks Central Europe s.r.o. odvysílal dne 24. února 2019 od 08:22:58 hodin na programu FILM CAFE film Gyilkos szerelem – Zabijáci osamělých srdcí.
Rada zjistila následující fakta:
Popis pořadu:
Film vypráví příběh ze 40. let minulého století, kdy byli Martha Beck a Raymond Fernandez známí jako „Vrazi osamělých srdcí“. Společně podváděli a následně vraždili opuštěné válečné vdovy, které odpověděly na jejich inzerát.
Problematické úseky pořadu:
Problematické jsou již úvodní titulky, ve kterých se objevují „fotografie“ zavražděných. Jedná se o delší záběry, ve kterých se postupně objevují zakrvácená, zkroucená a jinak zohyzděná lidská těla. Fotografie se objevují na obrazovce po poměrně dlouhou dobu, jejich zbarvení do „sépie“ podporuje jejich autenticitu. Střídání fotografií je doprovázeno veselou hudbou a je prokládáno záběry z běžného života (práce v kuchyni). Ihned po úvodních titulcích se objevuje scéna, ve které je nahá mrtvá žena ve vaně, která je naplněná krví. Nad jejím tělem stojí a diskutují vyšetřovatelé. Záběry na tělo jsou dlouhé a detailní. Scéna se objevuje přibližně v čase od 08:37:56. Tělo ženy je následně převezeno do pitevny, kde opět diskutují vyšetřovatelé s lékařem nad jejím polonahým odhaleným tělem (začátek scény cca v 08:55:13). Za další problematickou scénu je třeba označit scénu, ve které muž (vrah a podvodník) souloží s jednou z podvedených žen. Žena při souloži sedí na muži, jsou zde záběry zobrazující její ňadra. V jednu chvíli náhle další žena (vražedkyně, hlavní postava) prostřelí ženě zezadu hlavu. Té z hlavy vytryskne krev a vystříkne až na ležícího muže. Poté se s chrčením zhroutí a spadne na podlahu vedle postele. Po krátké diskuzi mezi mužem a ženou, která se dopustila vraždy, se začnou objímat v zakrvácené posteli, vedle které leží krvácející, chrčící a pomalu umírající žena. Celá scéna začíná přibližně v čase 09:14:38. Na scénu následně navazuje další, ve které se snaží odklidit tělo. Scéna začíná přibližně v 09:25:02. Tělo se muž se ženou snaží velice necitlivým způsobem nastrkat do kufru, kam se nemůže vejít. Po nějaké době, kdy se muž neúspěšně pokouší tělo nacpat do kufru, mu přichází pomoci žena s pilou. Žena v kufru v průběhu scény několikrát zachrčí, je tedy zřejmé, že je během jejich počínání stále ještě naživu. Dále se zde objevuje několik dalších problematických scén, například nález výše popsaného místa činu, kde prosakovala krev stropem (začátek cca v 09:38:25). Později se ve filmu odehraje ještě několik explicitně zobrazených scén zobrazujících vraždy. Mezi ně patří i scéna, kdy je zastřelena zdrogovaná žena, s níž měl její vrah vztah. V pozadí brečí její dcera (scéna začíná cca v 09:59:13). Vražda je opět velice detailně zobrazena, krev se rozstříkne po stěně za hlavou zavražděné. Celá situace je zobrazena výrazně dramaticky, pláč dítěte v pozadí zvýrazňuje celkový tísnivý dojem. Později dojde k další vraždě, jedná se o zastřelení policisty, který chtěl zkontrolovat vůz hlavních postav. Scéna začíná přibližně v čase 10:01:36. Poté, co je policista zastřelen, následuje detailní záběr na vytékající krev z jeho hlavy. Následně je zastřelen také starý zelinář u silnice, přibližně v čase 10:06:50. V samém vrcholu filmu dochází k tomu, že jsou vrazi odhaleni. Ti se v rámci toho, že holčička, která jim zůstala po poslední zavražděné ženě, překáží a odmítá být poslušná, uchýlí i k jejímu zabití. Ačkoli vražda není explicitně zobrazená, i z pouhého obrazu (jak již bylo zmíněno, program byl v maďarštině, vycházíme tedy pouze z vizuální stránky) je jasné, že holčička byla zavražděna a její tělo je nacpané v truhle odložené na nákladním voze (scéna přibližně od 10:12:30). Scéna není problematická z hlediska vizuálního, ale vzhledem k tomu, že je snadno pochopitelné, že v ní bylo zavražděné dítě, může v dětech vzbuzovat větší míru identifikace a pocit strachu. Posledními problematickými scénami v tomto filmu byly scény zobrazující trest smrti, ke kterému byli oba vrazi odsouzeni. Scéna začíná přibližně v čase 10:21:18. Scény jsou zpracovány velice sugestivně, v případě prvního zabitého (muže) je patrná jeho hrůza, divoce se vzpírá. Při samotném zabíjení na elektrickém křesle jsou detailně zobrazené jeho záškuby, kouření se z hlavy a vylučování tělních tekutin. Následuje zabití ženy.
Posouzení:
Rada vyhodnotila, že výše popsané scény, jakožto i celek pořadu je naprosto nevhodný pro děti nižší věkové kategorie (pořad byl odvysílán v neděli v dopoledních hodinách), které jsou v době odvysílání pořadu typicky přítomné před televizní obrazovkou. Takovéto skupině diváků mohl být způsoben (zejména těm citlivějším a úzkostnějším) psychický otřes. Psychický otřes lze v tomto kontextu chápat jako přechodné zvýšení úzkosti, tenze, senzitivity či jiný emoční výkyv včetně mírného emočního regresu. Nelze vyloučit ani krátkodobou poruchu spánku (např. živý sen až po intenzitu noční můry) či mírnější odchylku od běžného chování. Takovéto děsivé vjemy se dokáží odpojit od vědomí a myšlení a mohou se uložit v částech mozku, které nejsou verbálně přístupné, přičemž vzniká potenciální podhoubí pro trauma. V případě, kdy brutální a děsivé scény sleduje jedinec, který prodělal i menší trauma, je možné, že film spustí traumatickou reakci v podobě nočních můr, paniky, psychotických atak apod. Může samozřejmě dojít i k potřebě vybití zažitého vzrušení ve formě acting out chování – tzn. převedení potlačeného prožitku např. do agrese vůči okolí.
Rada rozhodla uložit provozovateli pokutu ve výši 150 000 ,- Kč pro porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., neboť se dne 24. února 2019 odvysíláním snímku Gyilkos szerelem (Zabijáci osamělých srdcí) od 08:22:58 hodin na programu FILM CAFE dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že uvedený snímek, který byl odvysílaný v čase, kdy mohou být u obrazovky děti i bez přímého dohledu rodičů, obsahoval řadu násilných scén. Explicitně zde byla v dlouhých záběrech zobrazena mrtvá, často výrazně zakrvácená či jinak zohavená těla a objevovaly se zde i scény, jež mohly vyvolávat silné pocity strachu. Dále zde byly přítomny záběry několika vražd (včetně detailních záběrů vystřikující či vytékající krve) a necitlivého zacházení s mrtvými či umírajícími. Scény byly zpracovány velice sugestivně, proto mohly u dětí vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti. Scény zobrazovaly situace, jež mohou mít u dětských diváků potenciál snižovat citlivost k projevům násilí. Pořad tak mohl ohrozit zejména psychický vývoj dětí a mladistvých.
Gyilkos szerelem (Zabijáci osamělých srdcí)_POKUTA