Metod a opatření, jejichž cílem je bojovat se záplavou dezinformací ve veřejném prostoru, se využívá celá řada. Tou, která se obecně považuje za nejvíce smysluplnou, je fact-checking, tedy prověřování faktického tvrzení s cílem určit jeho pravdivost a správnost. U nás se fact-checkingem zabývá například server Demagog.cz. Stále častěji je ale fact-checking i obsahem zpravodajských médií, která tak vyvracejí hoaxy a nepravdy šířené různými „alternativními“ médii nebo třeba prostřednictvím řetězových emailů. Velmi intenzivně se dané problematice věnuje např. zpravodajský sever Českého rozhlasu irozhlas.
Jakkoli je fact-checking užitečným nástrojem, jeho dosah je nízký, jelikož vždy vyvrací nebo uvádí na pravou míru pouze jednu konkrétní dezinformaci, ale nemá žádný významnější vzdělávací a dlouhodobější efekt. Proto přišel Julian Neylen z Leidenské univerzity s projektem „očkování proti dezinformacím“. Neylen poukazuje na skutečnost, že fact-checking pouze uživateli autoritativně sděluje, že něco je dezinformací, ale nijak ho neučí dezinformaci rozeznat.
Neylan vychází z teze, že dezinformace je de facto vir, který napadá jedince bez protilátek. A protilátky se dají získat očkováním, tedy že jedinec se již s dezinformací setkal, pochopil, jak technicky funguje, a proto se vůči ní stává imunním.
Neylen společně se studiem Tilt vyvinul počítačovou hru, která by měla být právě onou vakcínou proti dezinformacím.
Hra se jmenuje Harmony square a dostupná je i v české jazykové verzi. Hráč se dostává do pozice dezinformátora, který má za úkol rozdmýchat nenávist mezi obyvateli městečka Harmony právě pomocí dezinformací. V průběhu 4 krátkých úrovní je jeho úkolem narušit klid a mír města tím, že bude podněcovat vnitřní rozdělení a postaví jeho obyvatele proti sobě. K tomu má k dispozici účinné nástroje jako je vytváření falešných facebookových účtů, dezinformačních webů, šíření nepravd o konkrétních osobách apod. Efekt hry je takový, že hráč pochopí, jak dezinformace vnitřně fungují a jak vznikají, a tudíž když se s ní setká v reálném světě, tak ji rozezná a je proti ní odolný, protože je naočkovaný.
Cílem hry je odhalit taktiky a manipulační techniky, které se používají ke klamání lidí, budování následovníků nebo zneužívání společenského napětí pro politické účely. Harmony Square funguje jako psychologická „vakcína“ proti dezinformacím. Její hraní buduje kognitivní odolnost proti běžným formám manipulace, se kterými se můžete online setkat.
Vědci, kteří spolupracovali na vývoji této hry, zjistili, že hraní Harmony Square zlepšuje schopnost lidí odhalit manipulační techniky v příspěvcích na sociálních sítích, zvyšuje jejich důvěru v odhalování takových technik a snižuje jejich ochotu sdílet manipulativní obsah s lidmi v jejich síti. Výsledky této studie byly zveřejněny v časopise Harvard Misinformation Review.
Zdroj: Hra pro boj s dezinformacemi - Harmony Square - Tilt (www-tiltstudio-co.translate.goog)