Televize, internet, chytré telefony a počítače jsou součástí každodenního rodinného života. Jak se s tím děti vyrovnávají a co mohou rodiče udělat, aby své děti provázeli světem médií bezpečně, osvětluje německý portál Kindergesundheit-info.de.
Kindergesundheit je informační služba poskytovaná Spolkovým střediskem pro zdravotní výchovu (BZgA) v rámci spolkového ministerstva zdravotnictví a přebírá úkoly podpory zdraví a prevence pro spolkovou vládu.
Tento portál předkládá řadu studií a odborných doporučení, která mohou být uplatněna i v českém prostředí. Představme si nyní poznatky o tom, jaká nebezpečí pro děti média skýtají.
Je obecně známo, že zejména v prvních měsících a letech života musí děti zvládat zásadní vývojové úkoly. Stabilní pouto s rodiči jim dává jistotu a představuje důležitý základ pro zdravý vývoj. Takové pouto se rozvíjí ve stimulující interakci, v intenzivní výměně prostřednictvím fyzické blízkosti, pohledů, doteků a slov.
Odborníci proto upozorňují, že intenzivní zapojení rodičů do médií, například s počítači, chytrými telefony nebo tablety, může narušit komunikaci rodiče s dítětem. Pokud například rodiče neustále telefonují nebo chatují, jsou fyzicky přítomni, ale mohou se o své dítě postarat pouze „mimochodem“. Hlasité zvuky a silné obrazy z neustále běžící televize mohou snadno přehlušit signály dětí a ztížit přirozenou komunikaci mezi rodiči a dítětem.
V prvních letech života děti rozvíjejí své schopnosti prostřednictvím různých smyslových zážitků, jako je čich, ochutnávání, slyšení, vidění a cítění. Obrazová média jako televize, počítače atd. však oslovují pouze oči a uši, a proto nezdravě konkurují „výměně všemi smysly“.
Děti, které hodně sledují televizi, mobilní telefony nebo sedí u počítače, mají méně sociální interakce. Možná se dítě tolik dívá na televizi, protože nemá kamarády. Nebo se doma cítí osamělé, protože na něj nikdo nemá čas, a tak se zástupně rozptyluje televizí a počítačem.
Pokud dítě nejraději sedí u televize, je pro rodiče důležitým prvním krokem, aby hledali důvody. Dítě se může snažit zakrýt nebo zapomenout na určité problémy (konflikty, nedostatek volnočasových aktivit, šikana...).
Někteří odborníci tvrdí, že časté a rozsáhlé konzumování médií ohrožuje vzdělávání dětí. Dětem, které tráví hodně času před obrazovkou, chybí čas na domácí úkoly a učení. Navíc by mohla být poškozena jejich schopnost koncentrace a schopnost vytvářet si dlouhodobou paměť.
Jiní ovšem naopak poukazují na to, že existují mediální obsahy a mezi nimi například i počítačové hry, které prokazatelně pomáhají dětem učit se a získat mnoho užitečných znalostí a dovedností. Přes neshody mezi odborníky je jedno jisté: jak televize a počítače ovlivňují vývoj a vzdělávání dětí, závisí zejména na tom, co a v jakém rozsahu dítě sleduje na televizi nebo jakým konkrétním aktivitám se věnuje na počítači.
K hodnocení je vždy nezbytné přistupovat individuálně. Každé dítě je jiné a s médii zachází odlišně. Rodiče mají znát své dítě nejlépe a vědí, kde se ve svém vývoji nachází, zda má starosti nebo problémy, zda je zvýšeně citlivé, čeho se zvláště bojí atd. Rodiče by proto měli vždy usměrňovat aktivity svého dítěte v digitálním prostředí, aby předešli ohrožení svého potomka zneklidňujícím nebo jinak ohrožujícím obsahem.
Samozřejmě se i přes snahu rodičů může stát, že dítě nějaký obsah vyděsí nebo znepokojí, v tom případě by měla být matka nebo otec nablízku jako kontaktní osoba, která poskytne bezprostřední pocit bezpečí. Je také důležité dát dítěti vždy příležitost mluvit o tom, co vidělo a slyšelo, nebo se na to ptát.
Pokud se děti a dospívající příliš věnují konzumaci médií, může to vést k problémům se spánkem. Zejména děti, které mají ve vlastním pokoji televizi, připojení k internetu nebo herní konzoli, chodí spát v průměru výrazně později a jsou přes den znatelně unavenější než jejich vrstevníci bez podobných zařízení v dětském pokoji.
V dětském pokoji by proto neměla být média s obrazovkou a čas strávený na těchto médiích by měl končit alespoň hodinu před spánkem.
Odborníci se zabývali otázkou, zda jsou děti citlivější na elektromagnetická pole generovaná mobilními telefony, tablety, počítači nebo televizemi než dospělí. Podle současných vědeckých poznatků o tom naštěstí neexistují žádné důkazy, nicméně relevantních studií, které by zkoumaly dlouhodobé účinky, resp. které by jednoznačně vyvracely podezření na možné dlouhodobé nežádoucí efekty, zatím nejsou k dispozici.
Pamatujte si!