Koncem ledna 2022 jsme zde na webu Děti a média vyjadřovali přání a víru, že letošní rok by mohl být konečně oním kýženým „návratem k normálu“, neboť celý svět svírající pandemie onemocnění covid-19 by snad mohla postupně odeznívat. Proto byla na místě naděje, že by se mohl znovu bez omezení rozběhnout v posledních dvou letech tak utlumovaný kulturní život.
Jak se mezitím ukázalo, nic nemohlo být vzdálenější od pravdy. Návrat do normálu se kvůli nedaleké válce na Ukrajině, rozpoutané Ruskou federací, nekoná. Situace mimo normál tedy pokračuje v jiné – a snad ještě děsivější – podobě. I přesto však můžeme nabídnout čtenářům informace z proběhlého filmového festivalu Jeden svět.
JEDEN SVĚT 2022 – CESTY SVOBODY
Jak jsme avizovali, na přelomu března a dubna se uskutečnil 24. ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jeden svět (festival dokumentárních filmů o lidských právech, 21. března–3. dubna 2022, https://www.jedensvet.cz/festival/). Festival se – jako vždy – konal nejen v Praze, ale i v dalších českých a moravských městech.
Festivalu na těchto stránkách věnujeme pravidelně pozornost, neboť je zde vždy uvedena řada filmů, které se nějakým způsobem dotýkají nových médií (televize, internetu, sociálních sítí). O jednotlivých tematických kategoriích si lze udělat představu na tomto odkazu: https://www.jedensvet.cz/2022/tematicke-kategorie
Zopakujeme, že festival se dělí na dvě části, veřejná část je přehlídkou dokumentárních filmů (https://www.jedensvet.cz/2022/program), Jeden svět na školách se věnuje oblasti vzdělávání a probíhá na základních (Jeden svět dětem) a středních (Jeden svět pro studentky a studenty) školách (termín školních projekcí v Praze: 23.–31. 3. 2022, v regionech 21. 3.–3. 4. 2022; https://www.jedensvet.cz/2022/skolni-projekce).
Festival se obecně snaží reflektovat aktuální situaci. Loňský ročník měl proto motto VYPADÁVÁŠ, které odkazovalo na prohlubující se společenskou nerovnost související s tím, jak pandemie přesunula dění do digitálního světa (každému se jistě vybaví nucená on-line výuka apod., ale i samotný festival se v minulých letech nedobrovolně přesunul na on-line platformu).
I letošní ročník odrážel dění ve společnosti, když dostal příznačně název CESTY SVOBODY. (Letošní téma „obrací pozornost na místa, kde se dějí věci, které otřásají světem lidských práv, a chce připomenout, jak je svoboda a demokracie křehká.“) Festival při svém zahájení uvedl v tiskové zprávě, že „ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu podpoří i filmaře a filmařky na Ukrajině speciálně přidanými projekcemi“.
Jeden svět ON-LINE
Pokud jde o aktuální fungování festivalu, to bylo de facto hybridní – vrátila se jeho klasičtější „fyzická“ podoba (přehled festivalových kin: https://www.jedensvet.cz/2022/festivalova-mista), ale filmy byly po určitý čas dostupné i on-line, a rozvíjela se i jeho nová on-line platforma JEDEN SVĚT ONLINE (https://www.jedensvet.cz/2022/jeden-svet-online). Nyní jsou zde během celého roku k dispozici vybrané dokumenty z posledních jedenácti ročníků festivalu. Film lze zakoupit za 80 Kč, poté jej lze přehrát po dobu 72 hodin.
Film SAKAWA
Rozhodli jsme se tento nový on-line model vyzkoušet, a proto nyní můžeme našim čtenářům představit (a doporučit) belgicko-nizozemský film z roku 2018 režiséra Bena Asamoahe s názvem Sakawa (kategorie Životní styl).
Film je představen jednoduchou a výstižnou větou: „Tři mladí lidé z Ghany si založili netradiční živnost. Z naivních uživatelů internetu z Ameriky a Evropy lákají na seznamkových portálech peníze.“
Dále je zde o filmu uvedeno: Kdo jsou lidé, kteří odesílají e-maily s oznámením, že jste vyhráli v loterii, a kdo se doopravdy skrývá za profily vnadných žen na internetových seznamkách? Režisér snímku se vydal do Ghany, kde si tímto způsobem přivydělávají celé komunity. Ve svém úsilí si dopomáhají všemi dostupnými prostředky – napodobováním ženského hlasu po telefonu i zapojením kouzelníků, černé magie a voodoo. Zábavný i velmi osobní dokument sleduje snahu několika postav vymanit se z chudoby tím, že lidem z bohatých zemí zprostředkovávají jejich nenaplněné touhy.
Web Děti a média se tématu falešných on-line seznamek věnoval v první polovině roku 2019 v článku Riziko Romance scam (https://www.deti-a-media.cz/art/3063/riziko-romance-scam.htm?page_idx=95): „Principem internetového podvodu známého jako romance scam je klamné lákání finančních prostředků od osob, které se staly citově závislými na neznámém ctiteli. Na počátku tohoto podvodu stojí navázání vztahu přes internet. (…) Podstatné je vybudování citové závislosti, která se nevyhýbá žádnému věku, sociálnímu statusu ani pohlaví. Ohroženy jsou tak všechny věkové skupiny, včetně dospívajících. (…) Po vybudování důvěry nastává ze strany útočníka líčení příběhu. Ocitl se bez prostředků. Ztratil doklady. Potřebuje peníze na operaci, či na cestu za svou láskou – obětí jeho podvodu.“
Známý je fenomén „Nigerijské dopisy“, který má i své vlastní heslo na české mutaci Wikipede: „Nigerijské dopisy nebo Scam419 jsou specifický druh podvodu, kdy se podvodník snaží vylákat ze své oběti peníze pod různorodými záminkami – veškerá komunikace však probíhá na dálku přes dopisy nebo e-maily a k přímému kontaktu mezi podvodníkem a obětí vůbec nedojde.“
Nutno říci, že podvodníci z Ghany dovedli tyto praktiky na opravdu propracovanou úroveň. Jedná se vlastně o seriózní byznys.
Film Sakawa představuje skupinu nemajetných ghanských mladíků, kteří se programově pokoušejí získat peníze od bohatých bělochů z Evropy a Ameriky předstíráním, že jsou ženy toužící navázat prostřednictvím on-line seznamky vztah a za svým vyvoleným posléze odcestovat – což samozřejmě vyžaduje ze strany vztahu/sexu chtivých mužů zaslání většího finančního obnosu, aby bylo možno cestu vůbec uskutečnit.
Je zajímavé, že film nevyznívá zcela jednoznačně jako obžaloba podvodníků. Bílý muž slibující zaslat peníze „jakmile si najde práci“ a mezitím využívající domnělou ženu k bezplatnému „sexu po telefonu“ v divákovi příliš soucit nevzbuzuje.
Lítost příliš nevyvolávají ani mladí mužové snažící se napálit bohatého bělocha – ovšem je zřejmé, že navzdory tomu, že používají počítače a mobily, žijí ve velmi skromných, až vyloženě nuzných podmínkách. Záběry je ukazují např. při bezútěšném prohledávání skládky, odkud získávají komponenty z počítačů, které dále přeprodávají, nebo při snaze o hygienu bez možnosti využít tekoucí vodu z vodovodu. Dokonce se ani nezdá, že by daná podvodná činnost představovala nějak zvlášť výnosný podnik; „obchody“ se spíše nedaří a peníze nepřitékají.
Ještě je třeba objasnit termín „sakawa“. Jde o ghanský výraz pro nezákonné praktiky, které kombinují moderní internetové podvody s africkými tradicionalistickými rituály. Ve filmu tak kontrastují momenty, kdy se mladíci vysmívají hloupým naivním bělochům, aby vzápětí zamířili za místními šamany praktikujícími vúdú, kteří jim mají zajistit úspěch při podvodech.
Jejich životní podmínky vystihl uživatel „Harry“ na Česko-Slovenské filmové databázi (www.csfd.cz): „Na první pohled bije do očí kontrast notebooků, mobilů a internetu, a na druhé straně špína, chybějící silnice, infrastruktura a hlavně systémové vzdělávání. Stát naprosto selhává, lidé nemají rodný list, pas, školský systém, sociální nebo zdravotní zabezpečení.“
Film každopádně zajímavým způsobem ukazuje, kdo stojí „na druhé straně“ určitého typu podvodných e-mailů nebo falešných seznamkových profilů.
Filmu se více věnují např. tyto články:
Aktuálně (www.nazory.aktzualne.cz): Jsi krásný, miluju tě. Pošleš mi 50 dolarů? Prosperující podvod s osamělostí
Deník N (www.denikn.cz): Miluju tě, pošli prachy! Dokument ukazuje, jak mladí Afričani s laptopem a vúdú vodí zápaďáky za nos
Lenka Burešová