3. 5. 2021

Významný krok k posílení mediální gramotnosti v EU

Společnost Google v dubnu letošního roku rozeslala orgánům a organizacím podporujícím mediální vzdělávání a sledujícím úroveň mediální gramotnosti zprávu o zahájení činnosti Evropského mediálního a informačního fondu:

„Jsme nadšeni, že můžeme sdílet novinky o našem nedávném oznámení, které nám pomůže posílit mediální gramotnost a bojovat proti dezinformacím v celé Evropě. V tomto prostoru roky spolupracujeme s institucemi EU, národními vládami a komunitou odborníků. Udělali jsme skutečný pokrok, a to i prostřednictvím Kodexu EU pro dezinformace - ale víme, že je třeba udělat ještě více.

Poskytování přístupu k přesným informacím a pomoc lidem při rozpoznání faktů od fikce nikdy nebylo důležitější. Proto dnes přispíváme částkou 25 milionů EUR na zahájení činnosti Evropského mediálního a informačního fondu - nové příležitosti určené k posílení dovedností v oblasti mediální gramotnosti, podpoře kontroly faktů a boji proti dezinformacím v celé Evropě.

Jedná se o pětiletý závazek podporovat Evropský univerzitní institut, Evropskou observatoř digitálních médií a Nadaci Calouste Gulbenkian. Chceme pomoci nezávislým projektům zaměřeným na podporu kritického myšlení, rozšíření kontroly faktů a boj proti dezinformacím.

Víme, že existuje neuspokojená poptávka a podle nového výzkumu se méně než jeden z deseti Evropanů účastnil jakékoli formy školení o mediální gramotnosti online.

Evropský mediální a informační fond bude brzy otevřen pro podávání žádostí. Zájemci by se zde měli zaregistrovat a získat další informace. V nadcházejících týdnech web přivítá návrhy akademických pracovníků, neziskových organizací a vydavatelů a dalších se sídlem v EU, na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku a Velké Británii.

Projekty budou vybírány nezávislými výbory s akademickými a průmyslovými odborníky - veškeré rozhodování bude zcela nezávislé na Googlu. Jako první společnost, která se zapojila, nyní vyzýváme další organizace, aby přispěly a podpořily důležitou práci fondu.

Náš závazek vychází z předchozího úsilí poskytovat finanční prostředky kontrolorům faktů a neziskovým organizacím konkrétně souvisejícím s pandemií a vakcinací proti koronavirům.

Jsme nadšeni tímto oznámením a srdečně zveme všechny, aby šířili informace o Fondu - například tweetováním a zvaním potenciálních žadatelů k návštěvě specializované webové stránky. Těšíme se na shledání s akademiky, neziskovými organizacemi, kontrolory faktů a vydavateli.“


Věříme, že výzva Googlu bude vyslyšena i organizacemi podporujícími mediální vzdělávání v ČR.

 

predchozí
3. 5. 2021

Významný krok k posílení mediální gramotnosti v EU

Společnost Google v dubnu letošního roku rozeslala orgánům a organizacím podporujícím mediální vzdělávání a sledujícím úroveň mediální gramotnosti zprávu o zahájení činnosti Evropského mediálního a informačního fondu:
22. 4. 2021

TikTok rizikový

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se před nedávnem zabývala podáním, které jí adresovala spotřebitelská organizace dTest, o.p.s. Ta Radu upozornila na nezbytnost přijetí kroků proti platformě sociálních médií TikTok v souvislosti s vymáhacími opatřeními koordinovanými BEUC, Evropskou…
19. 4. 2021

Rizika pohádek pro nejmenší

Problematice audiovizuálních obsahů, které jsou ohrožující či nevhodné pro děti, jsme se na webu Děti a média věnovali mnohokrát. Pravidelně naše čtenáře seznamujeme s případy pořadů, v souvislosti s nimiž Rada dospěla k závěru, že jejich odvysíláním v denním vysílacím čase byl ohrožen psychický,…
1. 4. 2021

Sociální média jejich nástrahy

Sociální sítě jsou bezesporu fenoménem doby. Dle dostupných zdrojů je dnes užívá přes 3,96 miliardy lidí, což je zhruba polovina světové populace. V roce 2025 má počet uživatelů dosáhnout čísla 4,41 miliardy uživatelů.
29. 3. 2021

Deep Fakes aneb nový rozměr dezinformací

Problematiku Deep Fakes jsme již v minulosti na těchto stránkách zmínili. Pozornost jim věnoval například článek věnovaný ostrovskému filmovému festivalu, v jehož rámci se konaly přednášky organizované Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Nyní bychom však chtěli čtenáře webu Děti a média…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media