Politika mediální gramotnosti je v Německu velmi podrobně rozpracována a funguje na mnoha úrovních, ať již se jedná o celostátní standardy či vládní politiku jednotlivých spolkových zemí. Významnou roli, vedle školství, sehrávají také vědecké instituce a nezávislé organizace plnící konkrétní úkoly spojené s jednotlivými specializacemi v oblasti mediálního vzdělávání (např. vzdělávání znevýhodněných dětí, seniorů atd.). Na centrální úrovni vzdělávací aktivity v Německu zastřešuje Deutschen Bildungsserver – Německý vzdělávací server, který rovněž významným způsobem utváří povědomí o potřebách mediálního vzdělávání.
Německý vzdělávací server https://www.bildungsserver.de/ působí jako zdroj informací o vzdělávání z celého světa a nabízí přístup k vysoce kvalitním pramenům i z oblasti mediálního vzdělávání, a to rychle, aktuálně, komplexně a bezplatně. Web primárně odkazuje na internetové zdroje vládní, unijní, a zejména pak organizace spojené s univerzitami, státními institucemi a dalšími specializovanými pracovišti, která se zaobírají mediálním vzděláváním po celém světě.
Snaha o maximální kvalitu podkladů, které tento web šíří jak laické tak i odborné veřejnosti, je zajištěna úzkou kooperací s organizací DIPF (Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung) v rámci Leibnizova institutu pro výzkum vzdělávání a informací.[1]
Dalším partnerem webu je producent vzdělávacích pořadů FWU, který vyrábí audiovizuální obsahy využívané jako pomůcky pro výuku a vzdělávání.[2]
Množství poskytovaných informací a odkazů z oblasti mediální osvěty nabízených prostřednictvím Deutschen Bildungsserver je nepřeberné a pestré. Jsou zde například volně dostupné i materiály sloužící k rozvoji pedagogických kompetencí v oblasti mediálního vzdělávání.
Významnou sekcí, kterou je nutno zmínit, je oblast nových médií, která jsou využívána jako instrument vzdělávání, a to od speciálních softwarů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami po praktickou výuku zacházení s novými technologiemi. Za všechny zmiňme článek Technologické možnosti výuky.[3] Tato studie vychází z premisy nutnosti individualizovaného přístupu ve výuce dětí se speciálními potřebami formou moderních výukových technologií.
Široký záběr vzdělávání, které poskytuje Německý vzdělávací server, dokládá i rozbor vztahu médií a náboženství, konkrétně pak mediálního vzdělávání a náboženství ve stále sekulárnější společnosti.[4]
Hodnota serveru https://www.bildungsserver.de/ jako informačního zdroje je neocenitelná. Jeho využitelnost je v podstatě neomezená, jelikož zásady mediálního vzdělávání v evropském prostoru vycházejí ze stejných principů.
[1] DIPF podporuje vědce a odborníky v oblasti vzdělávání. Je centrem vzdělávacího výzkumu v Německu a zaměřuje se na vzdělávání dětí a kvalitu výuky, individuální podporu ohrožených či jinak znevýhodněných dětí. DIPF poskytuje širokou škálu inovativních digitálních informačních služeb pro celou oblast vzdělávání, ať již referencemi či sběrem dat. https://www.dipf.de/en