19. 8. 2020

Mediální vzdělávání v Německu

Politika mediální gramotnosti je v Německu velmi podrobně rozpracována a funguje na mnoha úrovních, ať již se jedná o celostátní standardy či vládní politiku jednotlivých spolkových zemí. Významnou roli, vedle školství, sehrávají také vědecké instituce a nezávislé organizace plnící konkrétní úkoly spojené s jednotlivými specializacemi v oblasti mediálního vzdělávání (např. vzdělávání znevýhodněných dětí, seniorů atd.). Na centrální úrovni vzdělávací aktivity v Německu zastřešuje Deutschen Bildungsserver – Německý vzdělávací server, který rovněž významným způsobem utváří povědomí o potřebách mediálního vzdělávání.

Německý vzdělávací server https://www.bildungsserver.de/ působí jako zdroj informací o vzdělávání z celého světa a nabízí přístup k vysoce kvalitním pramenům i z oblasti mediálního vzdělávání, a to rychle, aktuálně, komplexně a bezplatně. Web primárně odkazuje na internetové zdroje vládní, unijní, a zejména pak organizace spojené s univerzitami, státními institucemi a dalšími specializovanými pracovišti, která se zaobírají mediálním vzděláváním po celém světě.

Snaha o maximální kvalitu podkladů, které tento web šíří jak laické tak i odborné veřejnosti, je zajištěna úzkou kooperací s organizací DIPF (Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung) v rámci Leibnizova institutu pro výzkum vzdělávání a informací.[1]

Dalším partnerem webu je producent vzdělávacích pořadů FWU, který vyrábí audiovizuální obsahy využívané jako pomůcky pro výuku a vzdělávání.[2]

Množství poskytovaných informací a odkazů z oblasti mediální osvěty nabízených prostřednictvím Deutschen Bildungsserver je nepřeberné a pestré. Jsou zde například volně dostupné i materiály sloužící k rozvoji pedagogických kompetencí v oblasti mediálního vzdělávání.

Významnou sekcí, kterou je nutno zmínit, je oblast nových médií, která jsou využívána jako instrument vzdělávání, a to od speciálních softwarů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami po praktickou výuku zacházení s novými technologiemi. Za všechny zmiňme článek Technologické možnosti výuky.[3] Tato studie vychází z premisy nutnosti individualizovaného přístupu ve výuce dětí se speciálními potřebami formou moderních výukových technologií.

Široký záběr vzdělávání, které poskytuje Německý vzdělávací server, dokládá i rozbor vztahu médií a náboženství, konkrétně pak mediálního vzdělávání a náboženství ve stále sekulárnější společnosti.[4]

Hodnota serveru https://www.bildungsserver.de/ jako informačního zdroje je neocenitelná. Jeho využitelnost je v podstatě neomezená, jelikož zásady mediálního vzdělávání v evropském prostoru vycházejí ze stejných principů.  



[1] DIPF podporuje vědce a odborníky v oblasti vzdělávání. Je centrem vzdělávacího výzkumu v Německu a zaměřuje se na vzdělávání dětí a kvalitu výuky, individuální podporu ohrožených či jinak znevýhodněných dětí. DIPF poskytuje širokou škálu inovativních digitálních informačních služeb pro celou oblast vzdělávání, ať již referencemi či sběrem dat. https://www.dipf.de/en

[2] https://fwu.de/

[3] https://kups.ub.uni-koeln.de/1624/

[4] https://www.merz-zeitschrift.de/alle-ausgaben/pdf/andreas-buesch-religion-gesellschaft-und-medien-paedagogik/

 

 

predchozí
19. 8. 2020

Mediální vzdělávání v Německu

Politika mediální gramotnosti je v Německu velmi podrobně rozpracována a funguje na mnoha úrovních, ať již se jedná o celostátní standardy či vládní politiku jednotlivých spolkových zemí. Významnou roli, vedle školství, sehrávají také vědecké instituce a nezávislé organizace plnící konkrétní úkoly…
5. 8. 2020

Jeden svět 2020 – filmy Párování a Lepší profil

Skutečnost, že rok 2020 neprobíhá kvůli přetrvávající pandemické situaci standardně, se dotýká každého z nás. Tímto článkem bychom se chtěli vrátit k první polovině března, kdy organizátoři ještě stihli zahájit tradiční a renomovaný festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět…
24. 7. 2020

Národní ústav duševního zdraví k dokumentu V síti

Před několika měsíci vzbudil obrovský mediální zájem celovečerní dokumentární film V síti, který otevřel téma zneužívání dětí na internetu. Tvůrci film představují slovy: „Jen ze statistik vyplývá, že bezmála třetina českých dětí na vlastní oči zažila, že před nimi někdo masturboval prostřednictvím…
17. 7. 2020

Mediální osvěta a mediální gramotnost v Kataru

Mediální výchova je globálním úkolem, který má konkrétní cíl v podobě získání souboru dovedností a vědomostí nutných pro orientaci a pochopení mediálních produktů. Přes globálnost tohoto cíle však můžeme odhalit rozdíly v přístupu k mediální gramotnosti. Představme si v krátkosti postoj k mediální…
10. 7. 2020

RRTV opět zjišťovala, jak provozovatelé vysílání přispívají k mediální gramotnosti

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání každý rok obesílá všechny provozovatele televizního a rozhlasového vysílání a také poskytovatele audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání s dotazem, jakými opatřeními v předcházejícím kalendářním roce podpořili mediální gramotnost diváků a uživatelů…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media