Malebné Třeboňské ulice zaplnili ve dnech 7. až 12. května 2019 návštěvníci mezinárodního festivalu animovaných filmů s názvem Anifilm. Filmový svátek spojil profesionály z celého světa a návštěvníkům představil aktuální trendy a technologie v animované tvorbě. Symbolicky jej provázely ryby mnoha barev, tvarů a velikostí, které jako součást vizuálu letošního ročníku festivalu odkazovaly k pestrosti nejen filmové produkce, ale i jihočeské krajiny, typické svojí rybníkářskou tradicí.
Festival se konal hned na několika místech v Třeboni. Návštěvníci mohli zhlédnout snímky v tamním Divadle J. K. Tyla, lázeňském komplexu Aurora nebo pod širým nebem na Masarykově náměstí. Na své si přišli fanoušci animovaného filmu všech věkových kategorií. Desítky snímků pořadatelé ze sdružení OSPAF rozdělili do soutěžních skupin, mezi nimiž nechyběly celovečerní snímky pro dospělé i děti, krátké a studentské filmy, abstraktní a nenarativní animace, ale i videoklipy či nezávislé počítačové hry.
Hlavním tématem Anifilmu 2019 byl animovaný dokument, nazývaný anidok. Festival zmapoval klíčové momenty tohoto žánru v celosvětovém měřítku a návštěvníkům představil nejen klasické snímky, jako je Valčík s Bašírem, ale i krátkometrážní dokumenty, které se opakovaně promítaly v několika sekcích po čas celého festivalu. Návštěvníci měli možnost vidět i zástupce českého anidoku, mezi nimiž byla například díla studentů FAMU, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně či starší snímky, jako Všudybylova dobrodružství nebo … až na věky od Michaely Pavlátové.
Jedním z anidoků, který se účastnil rovněž soutěže celovečerních snímků, byl Další den tvého života z roku 2018. Adaptace stejnojmenné knihy polského reportéra Ryszarda Kapuścińského vypráví příběh o autorově tříměsíčním pobytu v Angole roku 1975, tedy v průběhu občanské války, která tuto africkou zemi sužovala. Reportér je svědkem drastických okamžiků, navazuje osobní vztahy a prožívá krizi spojenou s náhle nedosažitelnou objektivitou a pasivitou novinářské profese. Téma války a migrace neotřelým způsobem reflektoval i snímek Věž norského režiséra Matse Groruda. Hlavní hrdinku v něm představuje zvídavá jedenáctiletá dívka Wardi z uprchlického tábora v Libanonu, jejíž pradědeček musel opustit svůj domov v Palestině v roce 1948. Na příběhu rodiny obývající jednu z vysokých věží tábora režisér prostřednictvím kombinace loutkové a kreslené animace ilustruje fakt, že v minulosti opustilo své domovy téměř jeden a půl milionu Palestinců, kteří dosud žijí v podobných táborech po celém arabském světě.
Vítězem v kategorii celovečerních snímků pro dospělé se stal Vlčí dům, který režírovalo chilské duo Cristóbal León a Joaquín Cociña. Mladá Marie v něm utíká z německé sektářské kolonie a úkryt nachází ve zvláštním domě, obývaném dvěma prasátky. Klaustrofobický horor vyvolává ducha skutečné a hrozivé Kolonie Dignidad, kterou za Pinochetova režimu řídil bývalý nacista Paul Schäfer. Porota ocenila zejména to, že „film odhaluje temnou stránku lidského podvědomí, nutí diváka čelit vlastnímu potlačovanému strachu a vyznačuje se jedinečným, troufalým a vynikajícím animačním stylem.“ Zvláštní uznání poroty obdržel kanadský snímek Ville Neuve, odehrávající se v roce 1995 na pozadí referenda o nezávislosti Québecu a tematitující rozpolcenost a nejistotu hlavních hrdinů i celé společnosti.
Mezi filmy pro děti zabodoval japonský snímek Mirai, dívka z budoucnosti od režiséra Mamoru Hosoda. Poutavý příběh malého Kuna, jehož bezstarostný rodinný život naruší příchod malé sestřičky Mirai, dosáhl na první místo ve své kategorii. „Podařilo se mu využít všednodenního okamžiku v životě rodiny k přenesení diváka do magického prostoru, v němž se setkávají generace, a vytvořit tak vizi věčné kontinuity bytí vykreslenou jemným, uměleckým animačním stylem,“ vysvětlila svoji volbu odborná porota. Zvláštní ocenění putovalo k filmu Pačumama, v němž argentinský režisér Juan Antín představil postavu desetiletého uličníka jménem Tepulpa, který žije v odlehlé vesnici peruánských And 16. století a touží se stát šamanem.
Děti mohly na festivalu vidět i dobrodružný snímek Až na severní pól z roku 2015. Francouzský animátor Rémi Chayé v něm sleduje cestu mladé ruské aristokratky Saši, která se na konci 19. století vydává hledat ztracenou loď svého dědečka mořeplavce. I dospělí si v Třeboni rádi zavzpomínali na kultovní český snímek Karla Zemana Cesta do pravěku, který letos prošel digitálním restaurováním a dostal původní podobu, jakou měl při své premiéře roku 1955.
Neotřelou a originální grafiku ocenila porota v kategorii počítačová hra, kde zvítězila Homo Machina autorů Marca Lustigmana a Noama Roubaha. V národní soutěži nazvané Český obzor zvítězil krátký film Kdesi nebo studentský počin Schovka. Vítěze dalších kategorií a jejich podrobný popis zájemci najdou na webu festivalu (http://www.anifilm.cz/cs/festival/vitezne-filmy-a-hry/).
Kromě samotných projekcí organizátoři návštěvníkům nabídli i doprovodný program. K vidění byly výstavy Ars Eletronica uvádí: Reinhold Bidner & gold extra v galerii třeboňského zámku či AnimaCZe po roce 89 v domě Štěpánka Netolického. Atmosféru festivalu tvořily také koncerty a divadelní představení. Již neodmyslitelnou součástí akce byl i Animarket, kde se setkali profesionálové napříč obory, od tvůrců po zástupce studií a producenty.
Žaneta Ondroušková a Soňa Tichá