23. 3. 2015

Proč rodičům vadí reklama na Arginmax a Clavin?

Již před více než dvěma lety jsme se na stránkách webu Děti a média zabývali otázkou častých stížností televizních diváků, zejména rodičů, na obchodní sdělení propagující prostředek na podporu erekce, Clavin.

V současnosti opětovně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostává řady diváckých podnětů, které poukazují na to, že reklamy a sponzorské vzkazy prezentující doplňky stravy Arginmax a Clavin jsou ohrožující pro děti. Rodiče považují tato obchodní sdělení za nemravná, a to i přesto, že nemají žádný explicitní erotický obsah. Reklamy a sponzorské vzkazy se zpravidla omezují na ztvárnění obnažených žen, které ale intimní části těla zakrývají, náznaky svádění, koketní chování či dovádivé chichotání. Běžné jsou rovněž dvojsmyslné narážky.

K přímé identifikaci účelu produktů dochází pouze prezentací faktu, že přípravky podporují erekci či zvyšují sexuální výkonnost. A právě k výskytu termínů sexuální výkonnost a erekce se vztahuje většina diváckých podnětů. Rodiče pobuřuje, že takové výrazy zaznívají na televizní obrazovce v průběhu dne. Nejvíce je zneklidňuje, pokud jsou dětmi dotazováni, co tato slova znamenají.

Rada opakovaně rodičům vysvětluje, že obchodní sdělení propagující doplňky stravy zákon nezakazuje, ani nijak neomezuje. Doplněk stravy nelze zaměňovat za erotický výrobek. Pokud by reklama nabízela erotické výrobky (například vibrátory), pak by do vysílání mohla být zařazována jen mezi 22. a 6. hodinou.  

Do rozporu se zákonem by se reklama rovněž dostala v případech, kdy by obsahovala explicitní erotické obsahy či dokonce pornografii. K tomu ale nedochází.

Těžiště problému tedy spočívá ve faktu, že někteří rodiče odmítají či neumějí hovořit s dětmi o sexualitě a uvítali by, kdyby televize v denním vysílacím čase nezmiňovala témata, která se sexualitou souvisejí. Takovou míru regulace lze ale stěží požadovat.

Rodičům, kteří čelí podobným potížím, je možné doporučit konzultaci s odborníkem. Nejlépe s dětským psychologem, který může poradit, jak přiměřeně věku dítěte vysvětlit choulostivá témata.

 

Vilma Hušková

 

 

- ZPĚT -
predchozí
25. 1. 2021

Ohrožuje příběh panáčka s dlouhým penisem děti?

V nedávné době prošla médii zpráva, že dánská veřejnoprávní televize vysílá značně kontroverzní seriál pro děti, který vypráví o muži s nejdelším penisem na světě. Hrdina jménem John Dillerman svým pohlavním údem může vyvěšovat vlajky či například provádět záchranné akce. Seriál je určen pro…
21. 1. 2021

Sociální dilema – nový film o dopadu sociálních médií na naše životy

Čtenářům webu Děti a média bychom chtěli v tomto článku představit americké dokumentární drama Sociální dilema (The Social Dilemma) režiséra Jeffa Orlowskiho z roku 2020, které uvedl Netlflix. Film byl poprvé uveden na filmovém festivalu Sundance 2020 a zveřejněn na Netflixu dne 9. září 2020.
14. 1. 2021

Pokuta za ohrožení dětských diváků v Maďarsku

V prosinci 2020 udělila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání pokutu ve výši 500 000 Kč za odvysílání pořadu, který mohl ohrozit psychický, fyzický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.
7. 1. 2021

Rešerše kriminálních seriálů v televizním vysílání IX

Již podeváté předkládáme čtenářům webu Děti a média závěry rešerše kriminálních seriálů ve vysílání českých celoplošných televizních programů. Cílem rešerší je zjistit, jak významné zastoupení mají v televizním vysílání pořady s kriminální tematikou.
16. 12. 2020

Televizní program Naživo

V nedávné době jsme informovali čtenáře webu Děti a média o řadě iniciativ kulturních institucí, které se v době přísných protiepidemických opatření snaží najít cestu ke svým divákům a návštěvníkům alternativními způsoby. Pozornost byla věnována mimo jiné i nové streamovací službě Dramox, která za…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media