23. 3. 2015

Proč rodičům vadí reklama na Arginmax a Clavin?

Již před více než dvěma lety jsme se na stránkách webu Děti a média zabývali otázkou častých stížností televizních diváků, zejména rodičů, na obchodní sdělení propagující prostředek na podporu erekce, Clavin.

V současnosti opětovně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostává řady diváckých podnětů, které poukazují na to, že reklamy a sponzorské vzkazy prezentující doplňky stravy Arginmax a Clavin jsou ohrožující pro děti. Rodiče považují tato obchodní sdělení za nemravná, a to i přesto, že nemají žádný explicitní erotický obsah. Reklamy a sponzorské vzkazy se zpravidla omezují na ztvárnění obnažených žen, které ale intimní části těla zakrývají, náznaky svádění, koketní chování či dovádivé chichotání. Běžné jsou rovněž dvojsmyslné narážky.

K přímé identifikaci účelu produktů dochází pouze prezentací faktu, že přípravky podporují erekci či zvyšují sexuální výkonnost. A právě k výskytu termínů sexuální výkonnost a erekce se vztahuje většina diváckých podnětů. Rodiče pobuřuje, že takové výrazy zaznívají na televizní obrazovce v průběhu dne. Nejvíce je zneklidňuje, pokud jsou dětmi dotazováni, co tato slova znamenají.

Rada opakovaně rodičům vysvětluje, že obchodní sdělení propagující doplňky stravy zákon nezakazuje, ani nijak neomezuje. Doplněk stravy nelze zaměňovat za erotický výrobek. Pokud by reklama nabízela erotické výrobky (například vibrátory), pak by do vysílání mohla být zařazována jen mezi 22. a 6. hodinou.  

Do rozporu se zákonem by se reklama rovněž dostala v případech, kdy by obsahovala explicitní erotické obsahy či dokonce pornografii. K tomu ale nedochází.

Těžiště problému tedy spočívá ve faktu, že někteří rodiče odmítají či neumějí hovořit s dětmi o sexualitě a uvítali by, kdyby televize v denním vysílacím čase nezmiňovala témata, která se sexualitou souvisejí. Takovou míru regulace lze ale stěží požadovat.

Rodičům, kteří čelí podobným potížím, je možné doporučit konzultaci s odborníkem. Nejlépe s dětským psychologem, který může poradit, jak přiměřeně věku dítěte vysvětlit choulostivá témata.

 

Vilma Hušková

 

 

- ZPĚT -
predchozí
5. 8. 2020

Jeden svět 2020 – filmy Párování a Lepší profil

Skutečnost, že rok 2020 neprobíhá kvůli přetrvávající pandemické situaci standardně, se dotýká každého z nás. Tímto článkem bychom se chtěli vrátit k první polovině března, kdy organizátoři ještě stihli zahájit tradiční a renomovaný festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět…
24. 7. 2020

Národní ústav duševního zdraví k dokumentu V síti

Před několika měsíci vzbudil obrovský mediální zájem celovečerní dokumentární film V síti, který otevřel téma zneužívání dětí na internetu. Tvůrci film představují slovy: „Jen ze statistik vyplývá, že bezmála třetina českých dětí na vlastní oči zažila, že před nimi někdo masturboval prostřednictvím…
17. 7. 2020

Mediální osvěta a mediální gramotnost v Kataru

Mediální výchova je globálním úkolem, který má konkrétní cíl v podobě získání souboru dovedností a vědomostí nutných pro orientaci a pochopení mediálních produktů. Přes globálnost tohoto cíle však můžeme odhalit rozdíly v přístupu k mediální gramotnosti. Představme si v krátkosti postoj k mediální…
10. 7. 2020

RRTV opět zjišťovala, jak provozovatelé vysílání přispívají k mediální gramotnosti

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání každý rok obesílá všechny provozovatele televizního a rozhlasového vysílání a také poskytovatele audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání s dotazem, jakými opatřeními v předcházejícím kalendářním roce podpořili mediální gramotnost diváků a uživatelů…
3. 7. 2020

Pozvánka - Média dětem, média s dětmi

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání si Vás dovoluje pozvat na konferenci s názvem Média dětem, média s dětmi která se uskuteční dne 8. září 2020 v Malém sále Kongresového centra ve Zlíně v rámci 60. ročníku mezinárodního festivalu filmu pro děti Zlín a mládež ZLÍN FILM FESTIVAL 2020.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media