V listopadu jsme informovali čtenáře webu Děti a média o tom, že provozovatel programu JOJ Cinema, který zahájil své vysílání v létě 2015, byl na základě analýzy vysílání z jediného dne upozorněn na ohrožení dětských diváků hned třemi celovečerními filmy. Šlo o filmy Ninja 2: Pomsta, Expendables: Postradatelní 2 a Drsné časy.
Tím však pochybení tohoto typu ve vysílání programu JOJ Cinema neskončila. Na 21. zasedání dne 18. listopadu 2015 Rada opět přistoupila k vydání upozornění provozovateli tohoto programu, a to za ohrožení psychického, fyzického a mravního vývoje odvysíláním filmu Konečná stanice: Smrt dne 27. října 2015 od 8:45 hodin.
Film líčí únos dvou dívek motivovaný zištným cílem jejich prodeje jako sexuálních otrokyní. Na cestě ke splnění tohoto podnikatelského záměru únosci nemilosrdně likvidují náhodné svědky, a nakonec musí zemřít i jedna z dívek, protože není perfektním zbožím – užívá lék proti kvasinkové infekci, a tak je svázána a udušena výfukovými plyny. Únosci jednají zcela cílevědomě, beze stopy morálky, místy i s projevy perverze. Vynucují si poslušnost násilím i hrozbami, které při nerespektování bez váhání trestají násilím. Přestože se oběti únosu zoufale snaží o záchranu, všechny snahy o přivolání pomoci jsou bezvýsledné a vlastní boj obětí je zmařen jejich morálními zábranami k použití prostředků, které by byly dostatečně účinnou obranou proti zlu, které se nezastaví před ničím k dosažení svých zvrácených cílů. Nekončící řetěz neúspěchů obětí ve snaze o záchranu, řetěz úskoků, násilí a hrozeb ze strany únosců, a trvající nejistota ze záměrů únosců a z budoucnosti unesených vytváří atmosféru thrilleru a hororu a působí na psychiku diváka. Příběh končí definitivním vítězstvím únosce nad unesenou dívkou a jejím odesláním v bedně, jejíž výbava odpovídá výbavě terária pro zvířata, na místo určení. Z obsahu filmu vyplývá, že realizovaný únos je jen jedním z dlouhé řady, která také může dále pokračovat. Postup realizátorů obchodu s lidmi je vylíčen jako propracované fungování průmyslového odvětví. Film tak vyznívá jako příběh marnosti obrany normálních lidí proti organizovanému zločinu a nefungování ochrany společnosti před tímto zlem.
Obsah filmu Konečná stanice: Smrt, tedy ztvárnění vražd, násilí, hrozeb, nejistoty, zbavení svobody, a to vše bez jakékoliv naděje nebo katarze, v realistickém zpracování, má potenciál vyvolat u dětského diváka psychický otřes či snížení citlivosti při vnímání násilí a jeho následků. Při sledování tohoto typu mediálního obsahu lze důvodně očekávat traumatizaci dítěte a vytvoření obranných psychických mechanismů, které nejsou pro zdravý vývoj dítěte vhodné. Zejména může dojít ke ztrátě empatie k cizí bolesti a utrpení.
K vydání upozornění na porušení zákonného ustanovení, které zakazuje vysílat mezi 6. a 22. hodinou pořady ohrožujících psychický, fyzický a mravní vývoj dětí a mladistvých přistoupila Rada i na následujícím, 22. zasedání dne 1. prosince 2015, a to v souvislosti s odvysíláním filmu Turnaj zabijáků dne 18. října 2015 od 15:35 hodin rovněž na programu JOJ Cinema.
Základní dějovou linií snímku je turnaj nájemných vrahů z celého světa o cenu 10 milionů dolarů. Úkolem zabijáků je zabít ostatní účastníky turnaje. Účastníci turnaje mají pod kůži voperován čip, který umožňuje organizátorům turnaje a každému účastníkovi sledovat polohu všech účastníků turnaje. Účastníkům k tomu slouží hlásič podobný mobilnímu telefonu nebo navigaci do auta, na jehož displeji vidí mapu svého okolí se svítícími body, označujícími další účastníky turnaje. Režie turnaje má přístup ke všem kamerovým systémům ve městě i v interiérech, kde nějaké bezpečnostní kamery jsou, i ke kameře na satelitu. Sleduje na jejich záběrech pohyb účastníků turnaje a zajímavé záběry posílá na monitory do sálu, kde skupina boháčů sází na vítěze. Na monitorech sledují, jak se úspěšnější soutěžící vypořádávají se svými soky, takže jejich počet postupně klesá a mění se jejich sázkový kurz, a sázející se dobře baví. Čip v těle soutěžících kromě lokalizační funkce vysílá také signál o zabití svého nositele. Obsahuje ale také výbušninu, kterou může režie turnaje dálkově odpálit. Turnaj musí mít jediného vítěze ve stanoveném časovém limitu. Kdyby na konci limitu zbýval více než jeden soutěžící, budou všechny čipy odpáleny a všichni zbývající soutěžící zemřou.
Podstatnou část obsahu filmu Turnaj zabijáků tvoří líčení zejména zabíjení, ale také soubojů se zbraní i beze zbraně, zraňování, mučení a destrukce v realistickém zpracování. Vizuální zpracování násilných scén je výrazně explicitní až naturalistické s množstvím krve, letících částí těla roztrhaného výbuchem atd. Vraždění je vykonáváno bez morálních zábran profesionálními zabijáky. Vraždění ve formě turnaje probíhá na objednávku a pro pobavení skupiny boháčů, kteří také neprojevují žádné morální zábrany, stejně jako režie turnaje v zabíjení, která průběh sleduje bez emocí a v případě potřeby mu dodá větší spád odpálením výbušniny v těle účastníka turnaje na dálku. Ve filmu nejsou prezentovány jen souboje a zabíjení profesionálních vrahů navzájem, ale také např. zohavení mrtvoly zavražděného člověka, zabití psa z důvodu deviantního chování pachatele nebo vraždy či zabití lidí náhodně se vyskytnuvších v místě boje profesionálních zabijáků.
I v tomto případě hrozí, že u dětského diváka dojde k psychickému otřesu či ke snížení jeho citlivosti při vnímání násilí a jeho následků. I zde proto bylo nezbytné vydání upozornění na porušení zákona.
- ZPĚT -