Tradičně na přelomu května a června se měl uskutečnit již 60. ročník nejstaršího a největšího filmového festivalu pro děti a mládež Zlín Film Festival. Z důvodu pandemické situace a souvisejících okolností bylo však jeho konání nereálné, naštěstí se organizátoři nerozhodli pro jeho úplné zrušení, ale pouze pro posunutí do nového termínu. Konkrétně na období od 4. do 10. září 2020.
Uvedená změna se pochopitelně dotýká i konference Média dětem, média s dětmi, kterou v rámci zlínského festivalu každoročně pořádá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Letošní, 5. ročník, konference si vymezil téma Riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. Leitmotivem konference bude téma závislostí u dětí a dospívajících. Pozornost se zaměří jak na tzv. tradiční závislosti, jakými jsou závislost na tabáku, alkoholu, drogách či hazardu, tak na závislosti související s novými médii, které se velice četně týkají právě dospívajících. Na konferenci budou popsány a osvětleny závislosti na sociálních sítích, na internetovém připojení (netholismus) či na konkrétním internetovém obsahu (pornografie).
Přednášející hosté se budou zamýšlet nad tím, jakým způsobem ke vzniku závislostí mohou přispívat, či prokazatelně přispívají, média, a to jak média nová, tak i standardní televizní a rozhlasové vysílání.
Do této části konference bude zařazen i vlastní příspěvek RRTV, včetně prezentace výsledků monitoringu vysílání, který zmapuje a analyticky vyhodnotí výskyt rizikových prvků – konzumace alkoholu, užívání drog, kouření a účasti na hazardu – v televizním vysílání. Pozornost bude zaměřena na různé formáty audiovizuálních prvků, od dramatické tvorby, přes pořady určené dětem, zpravodajství a publicistiku, po obchodní sdělení. Analýza rovněž zohlední, zda vysílání přispívá k osvětě a prevenci v dané oblasti.
Speciální příspěvek by se měl věnovat také problematice obchodní komunikace, resp. obchodním sdělením, která propagují alkohol, hazardní hraní či jiné služby a komodity, které mohou vést k závislostem.
Hovořit by měli rovněž zástupci nových médií, zejména sociálních sítí, aby účastníky konference seznámili se svými aktivitami společenské odpovědnosti, jejichž smyslem je minimalizovat vliv internetových marketingových kampaní propagujících alkohol a hazard na dětské a mladistvé uživatele.
- ZPĚT -