Zákon o regulaci reklamy zakazuje, aby reklamy nevhodným způsobem ukazovaly osoby mladší 18 let v nebezpečných situacích. Na dodržování uvedené zákonné povinnosti v televizním a rozhlasovém vysílání dohlíží Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. K porušení této povinnosti ve vysílání ovšem dochází jen velmi zřídka. Nicméně stalo se tak, dle posouzení Rady, na jaře 2020, kdy byla na programu NOVA odvysílána reklama s motivem AAA AUTO.
Reklamní spot propagující prodejce automobilů sestával ze sekvencí zobrazujících spokojené cestující v různých automobilech. Problematickými byly ovšem záběry dětí, které nebyly na zadních sedadlech připoutané, v některých záběrech se dětští cestující dokonce vykláněli z okénka, přičemž bylo evidentní, že se takto dělo během jízdy na frekventovaných pozemních komunikacích v rámci běžného provozu. Jelikož byly malé děti opakovaně zobrazovány nepřipoutané bezpečnostními pásy, neusazené v zádržných systémech – dětských autosedačkách během jízdy, reklama zcela nevhodným, návodným a schvalujícím způsobem ukazovala osoby mladší 18 let v nebezpečné situaci.
Nezabezpečení dítěte zádržnými systémy se vymyká pravidlům bezpečné jízdy na pozemních komunikacích. Odpovědný je v takovém případě řidič příslušného motorového vozidla, či dospělý spolucestující, který je zákonným zástupcem nezletilé osoby. On je tím, kdo je povinen zajistit, aby přepravované osoby (ale také zvířata a věci) byly náležitě zabezpečeny. A to tak, aby bylo minimalizováno riziko následků případných nárazů, nutného prudkého brždění, střetu vozidel atp. V žádném případě není možné přepravovat malé děti způsobem, který je v reklamě explicitně uveden.
Evidentní nebezpečnost vyobrazeného jednání mohou ilustrovat kupříkladu informace organizace BESIP, která je samostatným oddělením Ministerstva dopravy koordinujícím činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Dle dat organizace BESIP nezajištěné děti umírají při nehodě 7x častěji než děti řádně zabezpečené v autosedačce, přičemž již náraz v rychlosti 15 km/h může být pro dítě neusazené v dětské autosedačce smrtelný. Tyto závěry rovněž potvrzuje celá řada odborně provedených crash-testů, simulujících chování nepřipoutaných dětských pasažérů při nárazu.
Rada na základě všech zjištění rozhodla uložit za odvysílání reklamy pokutu ve výši 100 000 Kč. Proti rozhodnutí o uložení pokuty se zadavatel reklamy může bránit správní žalobou a o oprávněnosti pokuty v takovém případě bude finálně rozhodovat soud.
- ZPĚT -