Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se před nedávnem zabývala podáním, které jí adresovala spotřebitelská organizace dTest, o.p.s. Ta Radu upozornila na nezbytnost přijetí kroků proti platformě sociálních médií TikTok v souvislosti s vymáhacími opatřeními koordinovanými BEUC, Evropskou organizací spotřebitelů, jejíž je dTest, o.p.s., členem.
Dle sdělení dTest, o.p.s., předložila BEUC externí varování síti EU pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele podle článku 27 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2394 ze dne 12. prosince 2017, o spolupráci mezi vnitrostátními orgány pro vymáhání dodržování právních předpisů na ochranu zájmů spotřebitelů, aby informovala o nekalých praktikách v souvislosti s působením sítě TikTok.
TikTok je v současnosti jednou z nejpopulárnějších sítí sociálních médií s miliony uživatelů v České republice a po celé Evropě, z nichž velmi významnou část tvoří děti a teenageři. Je proto značně zneklidňující, že TikTok nepřijal nezbytná opatření k důsledné ochraně svých nejmladších uživatelů.
dTest, o.p.s., upozorňuje, že TikTok pravděpodobně nebrání vystavení mladých uživatelů škodlivému obsahu. Zatímco ve svých „Community Guidelines“, TikTok tvrdí, že „usiluje o vytvoření platformy, která se cítí přívětivá a bezpečná“ a že „nedovoluje nahotu, pornografii nebo sexuálně explicitní obsah na své platformě “, existují důkazy, že algoritmus TikTok vystavuje děti a teenagery potenciálně škodlivému obsahu, včetně sexuálně explicitního nebo sexualizovaného obsahu.
TikTok dále patrně nepřijímá dostatečná opatření, aby zabránil šíření skryté reklamy na své platformě. Nedávno například Katalánská audiovizuální rada zjistila, že 93 % obsahu zveřejněného osmi influencery, kteří mají více než milion sledujících, obsahovalo skrytou reklamu na rychlé občerstvení, sladké nápoje, kosmetické výrobky, oblečení a videohry. Ve většině případů tato videa nezobrazovala sponzorovaný nebo inzerovaný obsah způsobem, který by spotřebitelům umožnil vidět a pochopit, že nakládají s reklamními materiály.
Rovněž se zdá, že TikTok přispívá k nepřiměřené expozici dětí reklamě. TikTok „gamifikoval“ reklamu tím, že navrhl firmám reklamní formáty, jako jsou "hashtag výzvy" a další značkové filtry, které jsou obzvláště přitažlivé pro mladé uživatele. Přitom TikTok přispívá k přeměně mladých uživatelů na reklamní billboardy, aniž by si toho byli nutně vědomi, a má tendenci nabádat nezletilé, aby si koupili produkty využitím jejich důvěřivosti.
V souvislosti se všemi těmito zjištěními oslovil dTest, o.p.s., Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, jelikož TikTok je platformou pro sdílení videa, přičemž tento typ služby je regulován Směrnicí o audiovizuálních mediálních službách, jejíž plnění v ČR dozoruje právě Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Rada ovšem v tuto chvíli nemůže přijmout žádné právní kroky, jelikož v České republice dosud nebyl ukončen proces transpozice zmíněné Směrnice do vnitrostátní právní úpravy. Příslušná novelizace zákona teprve čeká na své schválení. V ČR tak zatím není uzákoněna regulace platforem pro sdílení videa.
- ZPĚT -