Provozovatel Československá filmová společnost, s. r. o. odvysílal dne 3. 8. 2019 od 11:28 hodin na programu kinoSvět pořad Propaganda.
Rada zjistila následující fakta:
Popis pořadu:
Anotace: „Kontroverzní a striktně anti-západní propagandistický film z roku 2012 se zabývá vlivem americké vizuální a spotřební kultury na zbytek světa z komunistické severokorejské perspektivy. Novozélandský scenárista a režisér Slavko Martinov v něm tvrdí, že prohnilé kapitalistické filmy a média záměrně předkládají pokřivený obraz Korejské lidově demokratické republiky, a tím živí falešnou představu o tom, jak severokorejský režim funguje. Snímek schválně paroduje jazyk a styly mediální komunikace, aby »prokázal« manipulaci s myšlením běžných občanů západního světa. Zhlédněte tento svým způsobem unikátní dokument a udělejte si vlastní obrázek o tom, kde je pravda.“
V dokumentu jsou pro vykreslení situace ve velkém množství (tvoří naprostou většinu dokumentu) využívané autentické záběry – ať už se jedná o záběry politiků, úseky zpravodajství nebo záběry z válečných konfliktů. Objevují se zde fotografie i videozáznamy. V menším množství jsou zde zařazeny záběry z filmů, seriálů, reality show a reklam. Ačkoli je mnoho záběrů z válečných a jiných konfliktů krátkých (tedy záběry na oběti jsou spíše útržkovité nebo jsou těla obětí zakrytá), objevuje se zde i velké množství delších autentických záběrů, které explicitně zobrazují situace, jež mají u dětských diváků potenciál snižovat citlivost k projevům násilí. Explicitní násilné scény mohou především u menších dětí vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti.
Výčet nejproblematičtějších scén je uveden níže s krátkým popisem a časem začátku předmětné scény. Většina scén má celkovou délku kolem tří až deseti vteřin.
1. 00:05:26 Záběr na chlapce (cca 4 roky), kterého nese muž v náručí, chlapec má silně zakrvácenou hlavu i zbytek těla, je bezvládný, pravděpodobně po smrti. Muž následně jeho tělo pokládá na korbu dodávky.
2. 00:05:30 Záběr na mrtvého muže s vytřeštěnýma očima, následuje scéna s jiným mrtvým tělem, které dva muži táhnou po zemi.
3. 00:11:25 Sekvence rychle navazující záběrů: záběr na těla mrtvých osob na poli, následuje záběr znetvořeného dítěte (cca 3 roky), které nemá ruku, má ránu na hrudníku, zcela spálený a znetvořený obličej, pravděpodobně je po smrti. Následuje záběr na opět cca tříleté dítě, které bezvládně leží v bedně. V další scéně brečí dospělí i děti, následuje pohled na zakrvácenou mrtvolu muže, která leží v jámě.
4. 00:12:42 Záběr na bezvládné přibližně dvouleté nahé dítě ošetřované zdravotníky, kamera se přiblíží k detailu jeho velké otevřené rány na ruce, ve které jsou vidět potrhané svaly a kost.
5. 00:18:47 Na zemi leží muž, kolem něj stojí další osoby, jedna z nich ho opakovaně kope do hlavy.
6. 00:39:14 Na zemi je hromada mrtvých těl, kam lidé nesou na nosítkách další mrtvé tělo a hází ho na hromadu. Tělo je bezvládné, odrazí se a převalí se po dalších tělech, přitom se zkroutí do nepřirozených úhlů a nakonec dopadne na kraj hromady.
7. 00:53:13 Záběry ukazují lov velryb a delfínů, v jedné scéně pak přímo před kamerou muž podřezává krk delfínovi, přičemž delfín sebou hází a postupně se z jeho rány řine velké množství krve. V následujícím záběru sebou třese další již podříznutý delfín ve smrtelné křeči, všude na jeho těle i na zemi je krev. Následuje další záběr umírajícího delfína, krev je opět všude kolem, zakrvácený delfín se napíná v křeči.
8. 01:00:32 Záběr na zkroucené tělo muže a další trpící a umírající, následuje záběr popravy dvou mužů, kteří klečí a zezadu jim osoba mimo záběr prostřelí lebky, načež se muži skácí na zem. Dále se objevuje další záběr na ulici s mrtvými těly.
9. 01:03:27 Záběry na mrtvá vychrtlá lidská těla, která muž nevybíravým způsobem hází na káru, následuje záběr, kdy jsou z káry brána těla a přes „rampu“ sjíždějí do neznámého prostoru (nejspíše masového hrobu). V předmětné scéně po „rampě“ sjíždí mrtvé tělo dítěte.
10. 01:06:23 Dva různé záběry na větší množství mrtvých těl naházených přes sebe.
11. 01:07:32 Záběr na záda těla batolete, které drží pod rukama zdravotníci. Tělo batolete je od krve, má velkou díru v zádech, pravděpodobně od střely. Bezprostředně následuje fotografie muže s rozseknutou hlavou, ze které vypadává mozek.
12. 01:11:26 Záběry na tři mrtvá těla v pitevně, zahalená, jsou jim vidět pouze zakrvácené obličeje. Následuje záběr na mrtvé děti, přičemž batole vpředu má poškozenou hlavu a je od krve. Následuje další záběr mrtvého dítěte, tentokrát malého miminka, které má v hrudníku velkou díru. Dále se objevují další tři mrtvá zabalená těla s odhalenými obličeji, jeden dospělý a pravděpodobně dvě děti.
13. 01:20:43 Záběr na skupinku mužů, kteří mají mezi sebou pravděpodobně dva muže, které bijí. V sestřihu scén se objevuje i jedna, kde jeden z mužů vezme kámen, druhý drží muži ruku a kamenem mu do ní velkou silou opakovaně udeří.
14. 01:21:30 Záběr na polonahé tělo mrtvého muže, který je celý od krve.
15. 01:21:31 Velice detailní záběr na malé batole s poškozenou lebkou, ze které „vytéká“ mozek na podložku.
16. 01:23:29 Záběry na velké množství těl, následuje pohled na mrtvé tělo schouleného muže, ze kterého se kouří.
17. 01:23:45 Záběry velkého množství těl na zemi, z různých úhlů, je vidět, že mezi mrtvými jsou i děti. Následují záběry na různě pokroucená a znetvořená lidská těla od krve. Záběry jsou proložené scénami s plačícími dětmi. V jednom záběru pak stojí dvě děti, které pláčou, a mezi nimi leží mrtvá žena.
18. 01:36:00 Záběry z chovů zvířat pro kožešinu, osoba nejprve vyjme psa z klece, na zemi mu poté šlape na krk a v detailu poté také na lebku. Následuje záběr na stahování zvířat z kůže a detailní záběr na jedno zvíře, které bylo stažené z kůže zaživa.
19. 01:49:38 Záběry z počítačové hry, kde si postava podřezá hrdlo, z nějž se poté vyřine krev a za doprovodu velice přesvědčivých zvuků zemře.
20. 01:50:20 Záběr z počítačové hry, postavě na zemi se řine jakási látka či zbraň do hrdla, ze kterého tryská krev, postava třeští oči.
21. 01:56:42 Záběr na vojáka, který se fotografuje s mužem, který stojí nahý a zakrvácený v pozici ukřižovaného. Následuje záběr na další osobu, pravděpodobně také z armády, která se fotografuje se zdviženým palcem s mrtvým tělem muže. V dalším záběru se dvě osoby fotografují s hromadou mrtvých těl, která jsou vyrovnaná tak, aby směrem k fotoaparátu měla vystrčená pozadí.
Posouzení:
Některé záběry jsou černobílé a rozmazané, to ovšem neubírá na jejich brutalitě, mnohdy to může působit spíše opačně – rozmazané části přispívají k zapojení představivosti a podporují autenticitu. Vybrané scény pak doprovází komentář, dramatická i truchlivá hudba, scény jsou propojovány plačícími dětmi, což opět přispívá k celkovému vyvolání pocitu strachu. Jak bylo řečeno výše, dokument tak může mít u dětských diváků potenciál snižovat citlivost k projevům násilí, explicitní násilné scény i scény vyvolávající strach o vlastní život či o život blízkých osob (např. scéna č. 17, ve které opuštěné děti pláčou vedle mrtvé ženy) mohou především u menších dětí vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti. Pořad byl odvysílán okolo poledne (začátek pořadu byl v 11:28 hodin), kdy mohou být děti všech věkových kategorií u televizních obrazovek, a to i bez přímého dohledu rodičů.
Rada dospěla k závěru, že došlo k porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., kterého se provozovatel dopustil tím, že dne 3. srpna 2019 od 11:28 hodin na programu kinoSvět odvysílal pořad Propaganda a dopustil se tak porušení povinnosti nezařazovat v době od 6:00 hodin do 22:00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že uvedený dokument, který byl odvysílán v čase, kdy mohou být u obrazovky děti, obsahoval řadu násilných scén. Násilné scény se objevovaly téměř po celou dobu vysílání pořadu, násilí bylo zobrazováno výrazně explicitně (např. umírání osob včetně dětí, popravy, necitlivé zacházení s mrtvými těly, podřezávání, stahování a týrání zvířat) a některé scény byly prezentovány tak, aby v divákovi vyvolaly co největší pocit strachu o vlastní život i život blízkých osob (např. byly prolínány záběry plačících dětí, doplněna byla dramatická i truchlivá hudba), což mohlo u nezletilých osob způsobit snížení citlivosti k projevům násilí či vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti. Pořad tak mohl ohrozit zejména psychický vývoj dětí a mladistvých. Provozovatel byl upozorněn na porušení zákona.
- ZPĚT -