Na webu Děti a média často seznamujeme čtenáře se zajímavými aktivitami a projekty, které přispívají ke zvyšování mediální gramotnosti. Je nepochybné, že projekty, které jsou zajímavé a účastníky baví, jsou v rámci mediálního vzdělávání nejefektivnější.
Významnými atributy mediální gramotnosti je i schopnost vlastní mediální tvorby a také dovednosti spojené s užíváním digitálních technologií. Obojího dosahují děti a mladiství, kteří se zapojují do tvorby tzv. školních či studentských televizí.
Jednou z takových televizí je i Telka Cihelka, což je školní televize základní školy v Bruntále na Cihelní ulici, která působí již druhým rokem.
Školní televize, která sestává z žákovských moderátorů, kameramanů, střihačů a dalších profesí nezbytných pro vytváření televizního obsahu, se schází jednou za dva týdny a vytváří pravidelné měsíční zpravodajství – zprávičky.
Televizi vytvářejí žáci 7., 8. a 9. ročníků pod vedením zkušeného pedagoga, Václava Severy.
Školní zpravodajství referuje o událostech ve škole i mimo ni. Některé žáky práce na školních pořadech baví natolik, že uvažují o profesionální dráze televizních tvůrců. Ať se však jimi stanou, či nikoli, podstatné je, že si díky školní televizi osvojí řadu dovedností a znalostí, které v budoucím životě jistě využijí.
Účelnost školních televizí v rámci mediální výchovy je prokázána, bohužel škol, které se do podobného projektu pustí, je stále málo. Často překážkou bývají finance na pořízení potřebné techniky, které se školám nedostávají, ovšem mnohem větší obtíží je, že jen málo škol disponuje vyučujícími, kteří by měli nezbytné dovednosti, zkušenosti a ochotu ke tvorbě školní televize.
Určitě by nebylo od věci, kdyby ministerstvo školství nebo neziskové organizace, které se na zvyšování mediální gramotnosti podílejí, zavedly kurzy právě pro učitele, kteří by měli chuť podobné projekty na svých školách uvést v život.
Zájemci, kteří by se rádi seznámili s tvorbou televize Telka Cihelka, se mohou podívat sem:
- ZPĚT -