29. 3. 2023

Opatření přijatá na podporu mediální gramotnosti v roce 2022

 

Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání ukládá Radě pro rozhlasové a televizní vysílání povinnost, aby každoročně ve své výroční zprávě zveřejňovala informace o úrovni mediální gramotnosti ve vztahu k novým komunikačním technologiím a o opatřeních přijímaných na podporu mediální gramotnosti ze strany provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, provozovatelů převzatého vysílání, poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání a samoregulačních orgánů.

 

Český právní řád mediální gramotnost nedefinuje, avšak k dispozici je její vymezení ve směrnici Evropského parlamentu a Rady č. 2018/1808: „Mediální gramotnost znamená dovednosti, znalosti a porozumění, které občanům umožňují efektivní a bezpečné využívání médií. Aby měli občané možnost přístupu k informacím a aby mohli využívat, kriticky posuzovat a vytvářet mediální obsah odpovědnou a bezpečnou formou, potřebují pokročilé dovednosti v oblasti mediální gramotnosti. Mediální gramotnost by se neměla omezovat na výuku o nástrojích a technologiích, nýbrž by se měla soustředit na to, aby občany vybavila schopností kritického myšlení potřebnou k vytvoření úsudku, analýze komplexních skutečností a rozeznání rozdílu mezi názorem a skutečností. Je proto nezbytné, aby poskytovatelé mediálních služeb a poskytovatelé platforem pro sdílení videonahrávek, ve spolupráci se všemi příslušnými aktéry, podporovali rozvoj mediální gramotnosti u všech vrstev společnosti, u občanů každého věku a pro všechna média a aby byl pokrok v této oblasti důkladně sledován.“

 

V případě oslovených provozovatelů vysílání je nutné rozlišovat provozovatele na základě licenceregistrované provozovatele převzatého vysílání. Většina provozovatelů převzatého vysílání žádná opatření na podporu mediální gramotnosti v roce 2022 nepřijala, což lze u tohoto typu vysílání předpokládat.

Ze 137 provozovatelů na základě licence, kteří Radě poskytli své vyjádření, jich konkrétní opatření na podporu mediální gramotnosti uvedlo pouze 45 %.

Ze 123 oslovených provozovatelů televizního vysílání zaslalo nějakou formu odpovědi 102, tedy 83 %. 63 odpovědí (tedy necelých 62 %) obsahovalo informaci, že příslušný provozovatel v roce 2022 opatření na podporu mediální gramotnosti neuskutečňoval (to je pro změnu oproti loňskému roku 10 % pokles). Provozovatelé spatřovali prvky opatření na podporu mediální gramotnosti logicky zejména v programovém obsahu (ovšem pouze ve 14 případech, což je i tak nárůst oproti předchozímu roku). Vesměs přitom uváděli, že témata související s mediální gramotností byla obsahem zpravodajství, případně pořadů věnujících se informacím o vysílání daného programu. Většinou jmenovanými tématy byla problematika fake news a schopnost rozpoznat věrohodné zdroje. Právě se současnou naléhavostí daných témat může souviset nárůst zařazování mediální problematiky do vysílání. Pořady, které by plnily vzdělávací roli, tj. měly podobu systematické činnosti s definovaným společenským cílem, se ovšem nadále vyskytují pouze v minimální míře (a to ještě v podobě tzv. minipořadů, např. Jak na internet dodávaného sdružením CZ.NIC). V podobném počtu případů provozovatelé informovali o provozování webových stránek a možnosti telefonické, e-mailové či poštovní komunikace s diváky, případně prezentaci na sociálních sítích), které v tomto případě slouží nikoliv jako sociální sítě v přímém slova smyslu, ale jako komunikační a marketingové médium využívající platformu sociální sítě. Popsané komunikační aktivity v naprosté většině případů nelze považovat za opatření mající primárně za cíl podporu mediální gramotnosti, nicméně někteří provozovatelé v této souvislosti hovořili o jakési technické podpoře a informování o alternativních možnostech příjmu. Po odeznění opatření souvisejících s pandemií covid-19 pak mírně vzrostlo množství akcí pro veřejnost (jako jsou dny otevřených dveří, exkurze či promo akce nebo různé přednášky, besedy, workshopy apod.). Ovšem i tak se jedná pouze o jednotky případů. Pouze minimum odpovědí pak tradičně zmínilo nějaký způsob zapojení veřejnosti do obsahové stránky pořadů (a to ještě jen formou zasílání námětů či účastí na anketách) a spolupráci s dětskými či školními štáby.

Ze 40 oslovených provozovatelů rozhlasového vysílání jich odpověď zaslalo 35, což činí téměř 88 %. V těchto odpovědích bylo ve 12 případech (tj. cca ve třetině případů) uvedeno, že provozovatel v roce 2022 neuskutečnil žádné opatření na podporu mediální gramotnosti. 16 rozhlasových provozovatelů (45 % z veškerých odpovědí) uvádělo zařazování mediálních témat do vysílání, konkrétně opět v rámci izolovaných příspěvků ve zpravodajských pořadech či moderátorských vstupech (nejednalo se tedy přímo o tematicky zaměřené pořady). Téměř stejný počet odpovědí jmenoval jako příspěvek k zvyšování mediální gramotnosti přidružené webové stránky a komunikaci prostřednictvím kontaktních telefonních čísel, e-mailových adres či sociálních sítí. Zde lze konstatovat totéž co u komunikace provozovatelů televizního vysílání. Je přitom zajímavé, že jen naprosté minimum provozovatelů rozhlasového vysílání uvedlo on air komunikaci s posluchači, kterou by bylo možné považovat za jistý typ podílu posluchačů na vysílání. Osm provozovatelů informovalo o příležitostném zpřístupňování zázemí služby veřejnosti (dny otevřených dveří, exkurze, promo akce apod.), šest provozovatelů pak o pořádání přednášek (většinou v souvislosti s projektem digitální rozhlas do škol) či besed a workshopů. V nižších jednotkách odpovědí se objevila i zmínka o mediálně osvětové kampani na webových stránkách, případně propagaci webu s takovým obsahem.

 

Z odpovědí provozovatelů televizního a rozhlasového vysílání se obsažností každoročně vymykají zejména ty od České televize a Českého rozhlasu. Výroční zpráva se jim tedy věnuje podrobněji.

Česká televize svou odpověď uvodila konstatováním, že v současné době by měla mediální gramotnost patřit k základní výbavě každého jedince. Zároveň považuje mediální vzdělávání občanů za součást veřejné služby. Proto se stejně jako v předchozích letech i v roce 2022 aktivně snažila mediální gramotnost české populace zvyšovat, a to nejen prostřednictvím tradičního televizního vysílání. Využívala nových platforem a organizovala projekty a workshopy, které se zaměřovaly na konkrétní skupiny obyvatel. Rozvíjet mediální gramotnost je pak jednou z priorit zpravodajství České televize.

Velkou část poskytnuté odpovědi jako každý rok tvoří výčet odvysílaných zpravodajských příspěvků a jednotlivých pořadů s mediálně vzdělávacím potenciálem, jejichž tematická škála je poměrně široká. V roce 2022 odvysílala Česká televize na svých programech 620 hodin pořadů, které podporovaly mediální gramotnost občanů České republiky. Oproti roku 2021, kdy bylo odvysíláno celkem 457 hodin se jednalo o významné navýšení. Hlavní zásluhu na tom nesl zpravodajský program ČT24, který nabídl celkem 269 hodin pořadů s danou tématikou. Stopáž mírně vzrostla i na programu ČT2, na němž bylo odvysíláno 74 hodin dotyčných pořadů. 167 hodinami pořadů přispěl k mediálnímu vzdělávání dětských diváků program ČT:D. Program ČT1 pak přidal 34 hodin. Jediným cyklickým titulem s primárně mediální tematikou, který je určený dospělým divákům, v roce 2022 zůstal pořad Newsroom vysílaný na programu ČT24. Česká televize se nicméně věnuje médiím i na zpravodajském webu ČT24, a to v rubrice Média.

V roce 2022 se program ČT24 a zpravodajství České televize věnovaly mediální gramotnosti nejviditelněji při sledování války na Ukrajině, a to v souvislosti s dezinformacemi a hoaxy, které zaplavily mediální prostor. Zpravodajství České televize upozorňovalo na úskalí propagandy a snahu o mediální rámování války jako „denacifikaci“ Ukrajiny. Velký prostor byl věnován tomu, jakým způsobem obě strany informují o událostech v místních médiích nebo na sociálních sítích, stejně jako tomu, jaké zprávy o nich vydávají světová média.

Zvláštní pozornost Česká televize ve své odpovědi jako vždy věnovala zvyšování a prohlubování mediální gramotnosti dětských diváků, a to zejména prostřednictvím vysílání programu ČT:D, kde vysílá pořady přímo zaměřené na mediální vzdělávání či toto téma promítá i do ostatních pořadů. Události roku 2022 ukázaly zvýšenou potřebu pomoci dětem v jejich orientaci v mediálním prostoru. Tématu mediálního vzdělávání se věnovaly jak premiérové tituly, tak reprízované. Vedle vysílání program ČT:D podporoval i aktivity mimo obrazovku – projekt Televize ve vaší škole, letní i celoroční multimediální soutěže, aktivní zapojení školních televizí i diváků při vytváření televizního obsahu.

Co se týče konkrétních pořadů, Česká televize na programu ČT:D reprízovala seriál Alenka v říši GIFů. Jedná se o třináctidílný populárně naučný cyklus, který zábavnou formou zpracovává společensky závažná témata související s online světem a jeho nástrahami. Témat z oblasti mediální gramotnosti se dotýkaly pořady Parta z garáže, Wifina, DVA3 či Planeta Yó. Téma mediální gramotnosti je úzce spjato s pořadem Zprávičky, na jehož obsahu se mohou aktivně podílet děti, ať již jako jednotlivci nebo tvůrci školních televizí. Aktivní vytváření mediálního obsahu podpořil celoroční seriál s portréty školních televizí, který zmapoval celkem deset dětských televizních týmů po celém Česku.

V průběhu roku 2022 uspořádala Česká televize sedm odborných celodenních programů pro učitele druhého stupně základních škol a pedagogy středních škol (tématy byly „Jak vznikají zprávy“ a „Fakenews a bezpečné chování v online prostoru“, „Jak využít televizi ve škole“ a „Jak rozumět televizi“). Programy jsou akreditovány MŠMT jakožto další vzdělávání pedagogických pracovníků. Dále Česká televize v roce 2022 uspořádala dva workshopy pro zástupce neziskových organizací.

Česká televize pokračovala i v roce 2022 v rozvoji vzdělávací platformy ČT edu, pro kterou byly nově připraveny metodiky a pracovní listy k tématům cenzury, propagandy, mediální technologie apod.

Česká televize se též zúčastnila syndikované studie „Lifestyle“, kterou realizovala výzkumná agentura Kantar CZ. Výzkum se zaměřil mimo jiné i na mediální gramotnost české populace. Hlavní závěry studie jsou součástí podkapitoly VZ Úroveň mediální gramotnosti ve vztahu k novým komunikačním technologiím.

 

Český rozhlas uvedl, že v souladu s posláním média veřejné služby se problematice mediálního vzdělávání v roce 2022 věnovaly všechny jeho stanice, a to jak ve svých stálých pořadech, tak v proudovém vysílání.

Pravidelné výstupy směřoval Český rozhlas zejména do projektu Ověřovna! To je pravidelná relace/rubrika, ve které redaktoři Radiožurnálu a serveru iROZHLAS poukazují na nepravdivé informace, polopravdy nebo překroucená fakta, která se šíří v online prostředí a řetězových emailech, a zároveň informace zasazují do potřebného kontextu. Projekt je dle Českého rozhlasu ojedinělým počinem v kontextu české mediální scény, přičemž se setkal s pozitivní odezvou, umístil se na 5. místě v soutěži zaměřené na internetové projekty Křišťálová lupa 2022 v kategorii Veřejně prospěšná služba a  upoutal i v zahraničí, jeho analogie plánují spustit další rozhlasové stanice sdružené v EBU. Součástí projektu jsou v neposlední řadě i výstupy redaktorů – tvůrců Ověřovny! – v diskuzních panelech, které se věnovaly dezinformacím a jejich otisku ve zpravodajství (např. přednáška pro Transitions Online, lekce pro novináře z východní Evropy a Balkánu, přednáška – učiliště Šternberk, Rozpravy FSV, přednáška topmonks café; přednáška gymnázium Přípotoční, přednáška pro bakaláře FSV, webinář pro Akademii mediální gramotnosti atd.).

Stanice ČRo Radiožurnál věnovala mediální gramotnosti v uplynulém roce zvýšenou pozornost, a to zejména v souvislosti s bezprecedentním ruským vpádem na Ukrajinu. Mediální gramotnosti se ČRo Radiožurnál věnoval i na dalších úrovních. Například v online prostředí. Na toto téma odvysílal Radiožurnál celotýdenní seriál pod názvem Jak přežít v kybersvětě. Poutavou reportážní formou upozorňoval na největší rizika, která číhají na mládež na internetu, a varoval před nejčastějšími chybami, kterých se rodiče dopouštějí.

Stanice mluveného slova ČRo Plus se tématu dezinformací a mediální výchovy věnovala kontinuálně celý rok, a to jak kratšími příspěvky v proudovém vysílání (mluvená podoba Ověřovny, témata řetězových e-mailů, dopadu na seniory i mladé lidi, přehledy nejčastějších fake news, financování dezinformačních webů aj.), tak cíleněji v profilových rozhovorech v pořadech Interview Plus či Osobnost Plus.

Stanice ČRo Dvojka systematicky reflektovala dění a trendy na mediální scéně, v online prostoru, na sociálních sítích (fungování a činnost dezinformačních webů, smysl jejich vypínání v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu, postup státu vůči dezinformační scéně a šíření fake news, rizika takzvaných DDoS kybernetických útoků proti České republice a tuzemským subjektům) a dále v publicistickém pořadu Jak to vidí. V tomto pořadu byly diskutovány zejména otázky hodnotového a názorového ukotvení novinářů, novinářské objektivity, dodržování profesních zásad v redakcích či vypořádání médií s investigativními kauzami.

ČRo Radio Wave se v roce 2022 zabývalo mediální a internetovou gramotností v několika pravidelných pořadech (Prolomit vlny, Balanc, Hergot) i jednotlivých příspěvcích. Vzhledem k podcastovému boomu v českém online prostředí v posledních letech věnovala stanice ČRo Radio Wave ve vysílání zvýšenou pozornost informování o fenoménu podcastů v mediálním prostoru.

Výchově k mediální gramotnosti již od útlého věku se průběžně věnuje ČRo Rádio Junior, a to nejen ve svých obvyklých formátech, kterými jsou kupříkladu pořady lineárního vysílání jako Ranní ReStart, Odpolední Junior či Klub Rádia Junior (živě moderované bloky, tematické okruhy), ale také v předtočených pořadech (Všudykuk, Zvídavec, Totál Talkshow a Trenduj). V roce 2022 se Rádio Junior aktivně věnovalo válečnému konfliktu na Ukrajině. Pro dětské posluchače vznikaly speciály, jak reagovat a překonávat špatné zprávy – včetně takzvané linky důvěry, na co si dát pozor na sociálních sítích, zlo na internetu, atd. Rádio Junior podpořilo také dětské tiskové konference pořádané ČRo Radiožurnál a Junák – český skaut.

Mediální gramotnosti se pravidelně věnují také regionální rozhlasová studia Českého rozhlasu. ČRo v nich pravidelně informuje o rizicích užívání nových medií se zaměřením na cílovou skupinu těchto stanic, tj. na seniory (zabezpečení osobních dat, duševní hygiena, mediální praktiky tzv. „šmejdů“ apod.) a také o kauzách zneužití informací a jejich důsledcích. Průběžně jsou do vysílání zařazovány zprávy a reportáže o dění na internetu – jak chránit děti před nebezpečím na internetu, jak čelit kyberkriminalitě, podvodným e-mailům, jak rozpoznat fake news apod. Regionální stanice v roce 2022 odvysílaly v průběhu října speciální denní rubriku „Jak nenaletět věnovanou právě výše uvedené tematice. V řadě regionálních studií se v roce 2022 konaly exkurze – většina z nich bývá ze středních škol. ČRo Zlín v rámci Zlín Film Festivalu uspořádal týdenní rozhlasovou dílnu pro širokou veřejnost v centrálním městském parku.

K lepší orientaci v mediálním prostředí napomáhaly i speciální webové projekty, které témata z vysílání rozšiřují i o multimediální dimenzi. Příkladem je návod na ověření pravosti fotografie v investigativním dokuseriálu o dezinformacích na webu Dvojky. Projekty pro děti a dospívající nabízelo Rádio Junior (velká letní soutěž OFFLINE upozorňovala na nástrahy sociálních sítí a internetu, na nebezpečné dezinformace a manipulace, dále nový podcast Síťovka nebo microsite Žijeme online).

Zvláštním nástrojem, který pomáhá rozvíjet mediální gramotnost, jsou názorné ukázky žurnalistické práce, které seznamují veřejnost s principy, zásadami a vysokým stupněm odpovědnosti v novinářské práci v rámci školních exkurzí do budov Českého rozhlasu, jejichž součástí je řada informací o sdělovacích prostředcích v České republice, jejich vývoji, úkolech a možnostech.

 

Co se týče audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, osloveno bylo 104 poskytovatelů, odpověď zaslalo 70 z nich (návratnost přibližně 67 %, což je oproti loňskému roku mírný pokles), 60 % odpovědí nicméně uvedlo, že poskytovatel žádné opatření na podporu mediální gramotnosti v roce 2022 neuskutečnil. Nejčastějším uváděným opatřením (v deseti případech) bylo zařazování témat s potenciálem rozvíjet mediální gramotnost. Ojediněle pak poskytovatelé jmenovali různé přednášky či besedy, dny otevřených dveří, exkurze a promo akce či spolupráci s dětskou televizí.

Za zmínku dále jistě stojí, že poměrně širokou škálu vlastních projektů rozvoje mediální gramotnosti jmenovali provozovatelé a poskytovatelé Seznam.cz, a.s. (respektive Seznam Zprávy, a.s. a Seznam.cz TV, s.r.o.), O2 Czech Republic a.s. (potažmo O2 TV s.r.o.), T-Mobile Czech Republic a.s. a Vodafone Czech Republic a.s. Tyto společnosti tak ovšem činily z pozice firem podnikajících primárně mimo sektor audiovizuálních služeb.

 

Vyjádření zaslaly též samoregulační orgány Asociace televizních organizací (ATO) a Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Aktivity ATO v rámci mediální gramotnosti směřují převážně do řad odborné veřejnosti s přesahem k veřejnosti laické. Významným nástrojem komunikace s veřejností jsou internetové stránky, na nichž jsou pravidelně každý týden zveřejňována základní data o sledovanosti jednotlivých TV stanic. Široké veřejnosti je určen populárně-naučný web peoplemetry.cz. SPIR pak v roce 2022 pokračoval v osvětě týkající se transparentního označování placené spolupráce influencerů a zadavatelů prostřednictvím vydání aktualizovaného kodexu influencera a aktivní participací na iniciativě Férový influencer.

 

- ZPĚT -
predchozí
5. 5. 2025

Květnové novinky z Městské knihovny v Praze

Městská knihovna v Praze jde s dobou. Její nejčerstvější technologickou novinkou je možnost zapsat se do knihovny pomocí Bank iD. Čtenáři, aniž by museli vyplňovat a podepisovat klasické papírové dokumenty, mohou všechny nezbytné procesy uskutečnit online. Stačí, aby žadateli o registraci bylo…
21. 4. 2025

Online Safety Act – nástroj na ochranu dětí před nebezpečím na sociálních sítích ve Spojeném království (Díl 1.)

Online Safety Act 2023 je soubor britských zákonů, který chrání děti a dospělé online. Společnostem sociálních médií a vyhledávacím službám zavádí řadu nových povinností, díky nimž jsou zodpovědnější za bezpečnost uživatelů na jejich platformách. Zákon ukládá poskytovatelům povinnost zavést systémy…
7. 4. 2025

Využíti videoher ve vzdělávání

  Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik – krátce SYRI – je instituce, která je postavena na posílení vzájemných vazeb a vědeckých spoluprací Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a ústavů Akademie věd ČR. Pod jednou střechou sdružuje 150 vědců z těchto…
1. 4. 2025

Dubnové pozvánky Městské knihovny v Praze

  Městská knihovna v Praze v dubnu uspokojí zejména milovníky výtvarného umění, pro které nachystala filmové projekce, diskuzní panely a zajímavé přednášky.
11. 3. 2025

YouTube slaví 20. narozeniny

  Pro mladou generaci už je dnes takřka nepředstavitelné, že tu YouTube někdy nebyl. YouTube, druhá nejnavštěvovanější stránka internetu (po Google), patří k životu většiny z nás. Písničku, předcvičování jógy, video recept na bábovku, návod, jak opravit střechu, doučování rovnic nebo cokoli jiného,…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media