29. 5. 2023
Výzkum Mediální gramotnosti žáků středních a základních škol
Vzdělávací program organizace Člověk v tísni, Jeden svět na školách, v nedávné době zveřejnil výsledky kvantitativního výzkumu mediální gramotnosti žáků základních a středních škol a jejich postojů k médiím, který realizoval ve spolupráci s agenturou Focus v období od 5. září do 9. října 2022. Zúčastnilo se ho 1600 respondentů, z toho 1000 studentů středních škol a 600 žáků 8. a 9. tříd základních škol.
Dotazníkové šetření mapovalo znalosti a dovednosti žáků týkající se médií, používání počítačů a chytrých telefonů, návyky v chování na internetu a postoje žáků a studentů k médiím. Výzkum navázal na obsahově obdobnou studii z roku 2018, tudíž nabízí zajímavé srovnání vývoje v čase.
Výběr z hlavních zjištění výzkumu:
Postoje k médiím a jejich roli v demokratické společnosti
- Ve srovnání s průzkumem z roku 2018 významně ubylo těch, kteří se domnívají, že nezávislá média jsou potřebná pro fungující demokracii. Za důležitá je aktuálně považuje 60 % středoškoláků a polovina základoškoláků. Přitom v roce 2018 je za důležitá považovalo o 14 % středoškoláků více (74 %).
- Nejsilněji si uvědomují význam nezávislých médií pro fungující demokracii respondenti s nejvyšším skórem mediální gramotnosti (85 %).
- Žáci ZŠ i studenti SŠ označili za nejdůvěryhodnější média z nabídky Českou televizi a Český rozhlas. ČT důvěřuje 79 % žáků ZŠ a 77 % středoškoláků.

Graf: Důvěryhodnost vybraných médií
- Žáci předpokládají silnou přesvědčovací efektivitu sociálních sítí a domnívají se, že se jimi většina Čechů nechá snadno zmanipulovat. S tímto tvrzením souhlasí 75 % středoškoláků a 71 % žáků ZŠ.
- Zároveň mezi středoškoláky vzrostlo ve srovnání s rokem 2018 vnímání ohrožení demokracie nepravdivými zprávami na internetu (o 8 %) a útoky hackerů (o 7 %).
Znalosti a dovednosti: testové úlohy
- Žáci ZŠ vyřešili v průměru 50 % úloh správně, studenti SŠ 54 % úloh. U úloh zařazených ve stejné podobě i v roce 2018 vykazují středoškoláci mírné zhoršení (žáci ZŠ se letos do výzkumu zapojili poprvé).
- Žáci a studenti si nejlépe poradili s úlohami souvisejícími s internetem a sociálními sítěmi (fungování algoritmů u internetových vyhledávačů, určení vlastníků sociálních sítí či rozpoznání reklamy na sociální síti TikTok). Velmi dobře si také vedli v rozlišení bulvárních a seriózních titulků.
- Nejhůře si vedli při určování vlastníků soukromých médií, rozlišení zpravodajského a názorového článku, jmenování alespoň 1 novináře, ve znalosti dezinformačních webů, ale také vyhodnocení, zda jde o veřejnoprávní médium.
- Dosažená hodnota tzv. skóru mediální gramotnosti nejvýrazněji souvisela s typem školy, kterou žáci a studenti navštěvují.
- Nejvíce z maximálních možných 19 bodů získali žáci nižšího stupně gymnázií (12,3 b.). Rozdíl oproti studentům z vyššího gymnázia (12,1 b.) byl v absolutní hodnotě zanedbatelný.
- V průměru vyřešili studenti gymnázií správně 64 % úloh, žáci 8. a 9. tříd ZŠ méně než polovinu úloh (9,1 b.), stejně jako studenti SOU bez maturity, kteří získali nejméně bodů (8,1 b.).
Chování na internetu
- Přibližně polovina dotazovaných konzumuje stabilně oblíbený okruh médií, kterým věří a jiné informační zdroje nevyhledává.
- Zároveň 44 % středoškoláků a 39 % základoškoláků uvedlo, že klasická média (TV, rádio, tisk) pro ně nejsou důležitá; vše důležité se dozvědí na internetu.
- Nejčastěji používanými sociálními sítěmi jsou Instagram (79 % středoškoláků a 75 % základoškoláků), Youtube (60 % středoškoláků a 62 % základoškoláků) a TikTok (50 % středoškoláků a 62 % základoškoláků).

Graf: Nejčastěji používané sociální sítě v posledním měsíci
Uživatelské dovednosti
- Deklarované dovednosti jsou v případě ovládání chytrého telefonu vyšší než v případě počítače.
- Nejméně praktických zkušeností mají s lokalizací mobilního telefonu v případě ztráty a s programováním webové stránky.
Celá zpráva je pro zájemce dostupná zde:
Přečtěte si závěrečnou zprávu z výzkumu
Zdroj: JSNS
- ZPĚT -
10. 6. 2025
Zjištění Zprávy o digitálních závislostech v České republice 2024
Národní monitorovací středisko pro drogy a závislost vydalo v roce 2024 třetí tematicky zaměřenou zprávu o nadužívání digitálních technologií, tj. nadměrném trávení času na internetu, a to zejména na sociálních sítích a hraním digitálních her, které může vést ke vzniku a rozvoji závislostí. Zpráva…
2. 6. 2025
Občané ČR preferují úplný zákaz mobilních telefonů na školách
Čtenáři webu Děti a média byli v minulosti informováni, že v některých státech se přikročilo k zákazům mobilních telefonů ve školách nebo k jiné formě omezení užívání mobilů při vyučování.
Český rozhlas si v nedávné době nechal agenturou Median zpracovat výzkum, který zjišťoval, jak by se k…
30. 5. 2025
Filmy o médiích a festival Jeden svět 2025
Jek čtenáři webu Děti a média dobře vědí, mezi nejzajímavější každoroční počiny na poli společenských a kulturních akcí již řadu let patří úspěšný mezinárodní filmový festival o lidských právech Jeden svět (International Human Rights Film Festival One World, https://www.jedensvet.cz/). Festival se…
22. 5. 2025
Opatření přijatá na podporu mediální gramotnosti v roce 2024
Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání ukládá Radě pro rozhlasové a televizní vysílání povinnost, aby každoročně ve své výroční zprávě zveřejňovala informace o úrovni mediální gramotnosti ve vztahu k novým komunikačním technologiím a o opatřeních přijímaných na podporu mediální…
19. 5. 2025
Konference MÉDIA DĚTEM MÉDIA S DĚTMI IX.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ve spolupráci se slovenskou Radou pre mediální služby si Vás doovluje pozvat na konferenci MÉDIA DĚTEM MÉDIA S DĚTMI IX. Infuencerem bezpečně a odpovědně.
Jaké dopady má užívání sociálních médií na zdravý psychosociální vývoj dětí a mladistvých? A jak je…