29. 5. 2023

Výzkum Mediální gramotnosti žáků středních a základních škol

Vzdělávací program organizace Člověk v tísni, Jeden svět na školách, v nedávné době zveřejnil výsledky kvantitativního výzkumu mediální gramotnosti žáků základních a středních škol a jejich postojů k médiím, který realizoval ve spolupráci s agenturou Focus v období od 5. září do 9. října 2022. Zúčastnilo se ho 1600 respondentů, z toho 1000 studentů středních škol a 600 žáků 8. a 9. tříd základních škol.

Dotazníkové šetření mapovalo znalosti a dovednosti žáků týkající se médií, používání počítačů a chytrých telefonů, návyky v chování na internetu a postoje žáků a studentů k médiím. Výzkum navázal na obsahově obdobnou studii z roku 2018, tudíž nabízí zajímavé srovnání vývoje v čase.

 

Výběr z hlavních zjištění výzkumu:


Postoje k médiím a jejich roli v demokratické společnosti​

  • Ve srovnání s průzkumem z roku 2018 významně ubylo těch, kteří se domnívají, že nezávislá média jsou potřebná pro fungující demokracii. Za důležitá je aktuálně považuje 60 % středoškoláků a polovina základoškoláků. Přitom v roce 2018 je za důležitá považovalo o 14 % středoškoláků více (74 %).
    • Nejsilněji si uvědomují význam nezávislých médií pro fungující demokracii respondenti s nejvyšším skórem mediální gramotnosti (85 %).
  • Žáci ZŠ i studenti SŠ označili za nejdůvěryhodnější média z nabídky Českou televizi a Český rozhlas. ČT důvěřuje 79 % žáků ZŠ a 77 % středoškoláků.

 

Graf: Důvěryhodnost vybraných médií

 

  • Žáci předpokládají silnou přesvědčovací efektivitu sociálních sítí a domnívají se, že se jimi většina Čechů nechá snadno zmanipulovat. S tímto tvrzením souhlasí 75 % středoškoláků a 71 % žáků ZŠ.​
  • Zároveň mezi středoškoláky vzrostlo ve srovnání s rokem 2018 vnímání ohrožení demokracie nepravdivými zprávami na internetu (o 8 %) a útoky hackerů (o 7 %).

 

Znalosti a dovednosti: testové úlohy

  • Žáci ZŠ vyřešili v průměru 50 % úloh správně, studenti SŠ 54 % úloh. U úloh zařazených ve stejné podobě i v roce 2018 vykazují středoškoláci mírné zhoršení (žáci ZŠ se letos do výzkumu zapojili poprvé).​
    • Žáci a studenti si nejlépe poradili s úlohami souvisejícími s internetem a sociálními sítěmi (fungování algoritmů u internetových vyhledávačů, určení vlastníků sociálních sítí či rozpoznání reklamy na sociální síti TikTok). Velmi dobře si také vedli v rozlišení bulvárních a seriózních titulků.​
    • Nejhůře si vedli při určování vlastníků soukromých médií, rozlišení zpravodajského a názorového článku, jmenování alespoň 1 novináře, ve znalosti dezinformačních webů, ale také vyhodnocení, zda jde o veřejnoprávní médium.
  • Dosažená hodnota tzv. skóru mediální gramotnosti nejvýrazněji souvisela s typem školy, kterou žáci a studenti navštěvují.
    • Nejvíce z maximálních možných 19 bodů získali žáci nižšího stupně gymnázií (12,3 b.). Rozdíl oproti studentům z vyššího gymnázia (12,1 b.) byl v absolutní hodnotě zanedbatelný.
    • V průměru vyřešili studenti gymnázií správně 64 % úloh, žáci 8. a 9. tříd ZŠ méně než polovinu úloh (9,1 b.), stejně jako studenti SOU bez maturity, kteří získali nejméně bodů (8,1 b.).

 

Chování na internetu

  • Přibližně polovina dotazovaných konzumuje stabilně oblíbený okruh médií, kterým věří a jiné informační zdroje nevyhledává.
  • Zároveň 44 % středoškoláků a 39 % základoškoláků uvedlo, že klasická média (TV, rádio, tisk) pro ně nejsou důležitá; vše důležité se dozvědí na internetu.
  • Nejčastěji používanými sociálními sítěmi jsou Instagram (79 % středoškoláků a 75 % základoškoláků), Youtube (60 % středoškoláků a 62 % základoškoláků) a TikTok (50 % středoškoláků a 62 % základoškoláků).

 

Graf: Nejčastěji používané sociální sítě v posledním měsíci

 

Uživatelské dovednosti

  • Deklarované dovednosti jsou v případě ovládání chytrého telefonu vyšší než v případě počítače.
    • Nejméně praktických zkušeností mají s lokalizací mobilního telefonu v případě ztráty a s programováním webové stránky.

 

Celá zpráva je pro zájemce dostupná zde:

Přečtěte si závěrečnou zprávu z výzkumu

 

Zdroj: JSNS

 

 

- ZPĚT -
predchozí
17. 5. 2024

MÉDIA DĚTEM, MÉDIA S DĚTMI VIII.

  Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ve spolupráci se slovenskou Radou pre mediálne služby si Vás dovoluje pozvat na konferenci s názvem   MÉDIA DĚTEM, MÉDIA S DĚTMI VIII. 5. 6. 2024 od 9.00 do 13 hodin Zlín, Sál Ireny Ondrové, Kongresové centrum   Již osmý ročník konference se zaměří na…
13. 5. 2024

Neuspokojivá úroveň čtenářské gramotnosti českých žáků

V březnu letošního roku zveřejnila Česká školní inspekce výsledky testování čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2022/2023. Zjištění bohužel nejsou příliš potěšující. Téměř čtvrtina všech žáků 5. tříd, 17 % žáků 9. tříd a 21 % žáků 2. ročníků středních škol bylo…
10. 5. 2024

Ve Velké Británii se zpřísňují pravidla věkové klasifikace audiovize

Na webu Děti a média jsme se mnohokrát věnovali tématu označování pořadů věkovou klasifikací, tzv. labellingu. Vždy v daném kontextu zaznívalo, že dosud neexistuje nějaký jednotný, uznávaný nadnárodní systém označování, a to z toho důvodu, že hodnocení věkové přístupnosti u konkrétních…
7. 5. 2024

Florida zakázala dětem používat sociální sítě

V únoru letošního roku byl ve státě Florida uzákoněn zákaz sociálních sítí pro děti mladší 16 let. Přesněji řečeno, pro děti do 14 let jsou nyní sociální sítě zcela zapovězeny, adolescenti ve věku 14 – 16 let mohou užívat sociální sítě pouze s výslovným souhlasem rodičů. Přijetí zákona jeho…
3. 5. 2024

Květen v Městské knihovně v Praze

  Květnové pozvánky do Městské knihovny v Praze zahájíme netradičně, a to výzvou všem, kteří se věnují nebo chtějí věnovat literární činnosti, aby se zapojili do soutěže O knihovnickou sovu 2024.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media