8. 12. 2023

Jak pomocí médií podporovat rozvoj dětí

 

Média nejsou pro děti jen hrozbou a skrytým nebezpečím, jsou zdrojem mnoha příležitostí pro podporu rozvoje dětí. Média nabízejí zábavu a informace a při správném postupu a vedení dětí mohou být i významným nástrojem pomoci k získávání řady dovedností a znalostí.

 

Digitální média jsou pro děti nepochybně atraktivní a fascinující. Jejich přitažlivost spočívá v nepřeberné, až zdánlivě nekončící šíři obsahu, ve vyprávění příběhů a nabízení témat, která děti zajímají.

Tuto roli média plní různými způsoby. Televize je vypravěčem a průvodcem. Počítačové hry nabízejí možnost vklouznout do rolí a vydat se na interaktivní dobrodružství. Internet je pak zcela jiným fenoménem, který se svými neomezenými možnostmi splňuje přirozenou touhu dětí objevovat: hry, zábavná videa, celebrity a jejich příběhy, a to vše rychle, jednoduše a bez omezení.

Dobře vyrobené digitální aplikace určené k výchově a vzdělávání zpravidla dovedně využívají  ochoty dětí trávit s médii čas a dávat jim svou pozornost. Stejně tak i kvalitní počítačové hry jsou doprovázeny efekty učení: například se trénuje strategické myšlení, zlepšuje se koordinace očí a rukou a – u her, které mohou hrát dva lidé – se zlepšují komunikační dovednosti.

Technologickým milníkem usnadňujícím vstup dětí do digitální dimenze jsou média s dotykovými obrazovkami, které umožňují intuitivní ovládání a jsou dětmi často využívány přirozeně a samostatně a umožňují jim vstoupit do světa moderních médií již v raném věku.

Snaha řady rodičů uchránit děti co nejdéle vlivu digitálních médií je samozřejmě pochopitelná, ale zpravidla marná. Rodiče by proto od zákazů měli raději přejít k cílenému směřování dětí na obsahy a funkce, které jsou pro konkrétní věkovou skupinu dětí vhodné a užitečné.

Zde je možno rodičům doporučit propojení „starého“ a „moderního“. Například podpořit děti při používání digitální četby. Přiznejme si, že postupně dorůstá generace těch, kteří upřednostní tablet a čtečku před tradiční knihou. Radost ze čtení a čtenářské dovednosti jsou důležité k tomu, abychom se mohli podílet na vzdělávání, přijímat a vyhodnocovat informace a abychom mohli aktivně utvářet své prostředí. V důsledku tedy není rozhodující, zda čteme z knihy či z tabletu. Hlavní je chuť číst.

Čtení a vyprávění příběhů podporuje učení a rozvoj řeči. Děti, kterým bylo vyprávěno a předčítáno, mají tendenci snáze číst a psát. Když dítě poslouchá příběhy, mimoděk vstřebává nová slova, výrazy, slovní spojení a začleňuje je do své slovní zásoby. Psaný jazyk se stává přirozeným, stavby vět jsou snáze zapamatovány a dále, a to je podstatné, dítě se učí schopnosti koncentrace, představivosti a rozvíjí paměť.

Na rozdíl od televize, která již poskytuje všechny obrazy, nechává vyprávění příběhů a hlasité čtení prostor pro fantazii dítěte. S pomocí své imaginace vytváří „vnitřní obrazy“ a při poslechu cestuje – do jiných časů, světů, prožitků a emocí. Dítě trénuje abstraktní myšlení, podporuje se jeho kreativita a schopnost se vcítit do druhých. Zároveň se se svými pocity dokáže vypořádat hravou formou.

Předčítání je skvělý způsob, jak vytvořit „ostrovy klidu“ v každodenním životě, který je často stresující i pro ty úplně nejmenší. Už i děti jsou často zavaleny informačním smogem. Nadmíra podnětů vede k přílišné stimulaci a stresu. Společné čtení je místo pro intimní chvíle, pro utvoření místa klidu a ztišení. Zejména večer před spaním je to dobrý způsob, jak opustit vzrušení z celého dne a pomalu se uklidnit. Proto má smysl začlenit čtení nahlas do rodinných večerních rituálů.

 

Aby čtení a vyprávění bylo pro každého radost, zde je několik tipů od psychologů:

  1. V zásadě platí, že čím mladší děti jsou, tím lepší je příběhy vyprávět než předčítat, protože vyprávění příběhů se může více zaměřit na pohodu dítěte: Pokud vaše dítě ztratí zájem, můžete improvizovat a příběh upravit dle momentálního rozpoložení čtenáře.
  2. Pokud nejste zkušený vypravěč: Jednoduše začněte příběhem, který znáte, který jste často četli.
  3. Vytvořte příjemnou, tichou a útulnou atmosféru pro vyprávění a čtení nahlas: Přitulte se ke svému dítěti na pohovce nebo posteli, vypněte otravné zvuky v pozadí a najděte si ve své každodenní rutině klidnou, uvolněnou chvíli pro čtení a vyprávění příběhů.
  4. Nechte své dítě, aby si vybralo, jakou knihu by chtělo číst. Děti milují příběhy, které znají a nevadí jim opakování. Děti by si raději při večerním spánkovém rituálu daly předčítat knihu, kterou již znají, znovu a znovu.
  5. Děti by měly mít možnost přerušit, zeptat se, komentovat nebo „pokračovat“ v příběhu při čtení a vyprávění. Nebo můžete vzít návrhy od svého dítěte a začlenit je do příběhu (například zakomponováním každodenních situací s dítětem nebo změnou jmen). Příběhy pak nikdy nenudí a naváže se spojení s životem dítěte.
  6. Nebojte se ostudy: čtěte a mluvte klidně s velkým výrazem a zkuste být na chvíli hercem. Napodobujte hlasy a zvuky, mluvte nahlas, někdy potichu, dramatizujte nebo tajuplně šeptejte – meze se nekladou.

 

Zdroje:

https://www.kindergesundheit-info.de/themen/medien/mediennutzung/medien-chancen/

https://www.kindergesundheit-info.de/themen/spielen/hauptsache-spielen/vorlesen-erzaehlen/

 

 

- ZPĚT -
predchozí
5. 5. 2025

Květnové novinky z Městské knihovny v Praze

Městská knihovna v Praze jde s dobou. Její nejčerstvější technologickou novinkou je možnost zapsat se do knihovny pomocí Bank iD. Čtenáři, aniž by museli vyplňovat a podepisovat klasické papírové dokumenty, mohou všechny nezbytné procesy uskutečnit online. Stačí, aby žadateli o registraci bylo…
21. 4. 2025

Online Safety Act – nástroj na ochranu dětí před nebezpečím na sociálních sítích ve Spojeném království (Díl 1.)

Online Safety Act 2023 je soubor britských zákonů, který chrání děti a dospělé online. Společnostem sociálních médií a vyhledávacím službám zavádí řadu nových povinností, díky nimž jsou zodpovědnější za bezpečnost uživatelů na jejich platformách. Zákon ukládá poskytovatelům povinnost zavést systémy…
7. 4. 2025

Využíti videoher ve vzdělávání

  Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik – krátce SYRI – je instituce, která je postavena na posílení vzájemných vazeb a vědeckých spoluprací Masarykovy univerzity, Univerzity Karlovy a ústavů Akademie věd ČR. Pod jednou střechou sdružuje 150 vědců z těchto…
1. 4. 2025

Dubnové pozvánky Městské knihovny v Praze

  Městská knihovna v Praze v dubnu uspokojí zejména milovníky výtvarného umění, pro které nachystala filmové projekce, diskuzní panely a zajímavé přednášky.
11. 3. 2025

YouTube slaví 20. narozeniny

  Pro mladou generaci už je dnes takřka nepředstavitelné, že tu YouTube někdy nebyl. YouTube, druhá nejnavštěvovanější stránka internetu (po Google), patří k životu většiny z nás. Písničku, předcvičování jógy, video recept na bábovku, návod, jak opravit střechu, doučování rovnic nebo cokoli jiného,…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media