Média nejsou pro děti jen hrozbou a skrytým nebezpečím, jsou zdrojem mnoha příležitostí pro podporu rozvoje dětí. Média nabízejí zábavu a informace a při správném postupu a vedení dětí mohou být i významným nástrojem pomoci k získávání řady dovedností a znalostí.
Digitální média jsou pro děti nepochybně atraktivní a fascinující. Jejich přitažlivost spočívá v nepřeberné, až zdánlivě nekončící šíři obsahu, ve vyprávění příběhů a nabízení témat, která děti zajímají.
Tuto roli média plní různými způsoby. Televize je vypravěčem a průvodcem. Počítačové hry nabízejí možnost vklouznout do rolí a vydat se na interaktivní dobrodružství. Internet je pak zcela jiným fenoménem, který se svými neomezenými možnostmi splňuje přirozenou touhu dětí objevovat: hry, zábavná videa, celebrity a jejich příběhy, a to vše rychle, jednoduše a bez omezení.
Dobře vyrobené digitální aplikace určené k výchově a vzdělávání zpravidla dovedně využívají ochoty dětí trávit s médii čas a dávat jim svou pozornost. Stejně tak i kvalitní počítačové hry jsou doprovázeny efekty učení: například se trénuje strategické myšlení, zlepšuje se koordinace očí a rukou a – u her, které mohou hrát dva lidé – se zlepšují komunikační dovednosti.
Technologickým milníkem usnadňujícím vstup dětí do digitální dimenze jsou média s dotykovými obrazovkami, které umožňují intuitivní ovládání a jsou dětmi často využívány přirozeně a samostatně a umožňují jim vstoupit do světa moderních médií již v raném věku.
Snaha řady rodičů uchránit děti co nejdéle vlivu digitálních médií je samozřejmě pochopitelná, ale zpravidla marná. Rodiče by proto od zákazů měli raději přejít k cílenému směřování dětí na obsahy a funkce, které jsou pro konkrétní věkovou skupinu dětí vhodné a užitečné.
Zde je možno rodičům doporučit propojení „starého“ a „moderního“. Například podpořit děti při používání digitální četby. Přiznejme si, že postupně dorůstá generace těch, kteří upřednostní tablet a čtečku před tradiční knihou. Radost ze čtení a čtenářské dovednosti jsou důležité k tomu, abychom se mohli podílet na vzdělávání, přijímat a vyhodnocovat informace a abychom mohli aktivně utvářet své prostředí. V důsledku tedy není rozhodující, zda čteme z knihy či z tabletu. Hlavní je chuť číst.
Čtení a vyprávění příběhů podporuje učení a rozvoj řeči. Děti, kterým bylo vyprávěno a předčítáno, mají tendenci snáze číst a psát. Když dítě poslouchá příběhy, mimoděk vstřebává nová slova, výrazy, slovní spojení a začleňuje je do své slovní zásoby. Psaný jazyk se stává přirozeným, stavby vět jsou snáze zapamatovány a dále, a to je podstatné, dítě se učí schopnosti koncentrace, představivosti a rozvíjí paměť.
Na rozdíl od televize, která již poskytuje všechny obrazy, nechává vyprávění příběhů a hlasité čtení prostor pro fantazii dítěte. S pomocí své imaginace vytváří „vnitřní obrazy“ a při poslechu cestuje – do jiných časů, světů, prožitků a emocí. Dítě trénuje abstraktní myšlení, podporuje se jeho kreativita a schopnost se vcítit do druhých. Zároveň se se svými pocity dokáže vypořádat hravou formou.
Předčítání je skvělý způsob, jak vytvořit „ostrovy klidu“ v každodenním životě, který je často stresující i pro ty úplně nejmenší. Už i děti jsou často zavaleny informačním smogem. Nadmíra podnětů vede k přílišné stimulaci a stresu. Společné čtení je místo pro intimní chvíle, pro utvoření místa klidu a ztišení. Zejména večer před spaním je to dobrý způsob, jak opustit vzrušení z celého dne a pomalu se uklidnit. Proto má smysl začlenit čtení nahlas do rodinných večerních rituálů.
Aby čtení a vyprávění bylo pro každého radost, zde je několik tipů od psychologů:
Zdroje:
https://www.kindergesundheit-info.de/themen/medien/mediennutzung/medien-chancen/
https://www.kindergesundheit-info.de/themen/spielen/hauptsache-spielen/vorlesen-erzaehlen/
- ZPĚT -