Být influencer je jedním z nejžádanějších cílů současných dospívajících. Sláva, obdiv a peníze jsou hnacím impulsem, avšak málokdo si uvědomuje, že být influencerem je spojeno s řadou povinností, jejichž nesplnění může znamenat prohřešek proti zákonu. Existuje platforma „férový influencer“, která se snaží seznámit influencery s pravidly a zákonnými předpisy, aby nedocházelo ke zbytečným nejasnostem a případně i postihům za porušení zákona.
Za účelem osvěty, ale také v rámci eliminace skryté reklamy, vznikl projekt v podobě samoregulace upravené etickým kodexem influencera. Dohled nad dodržováním Kodexu převzala Komise pro samoregulaci obsahu na internetu, která působí v rámci Sdružení pro internetový rozvoj. Ta se bude zabývat případnými podněty týkajícími se jeho porušování.
Problematikou etiky komunikace se zabývá neformální sdružení Platforma profesionální komunikace, jejímiž zakládajícími členy jsou katedra Marketingové komunikace a PR na FSV UK, Asociace komunikačních agentur (AKA), Asociace public relations (APRA), agentura McCANN Prague, Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Plzeňský Prazdroj.[1]
Jak uvádí tisková zpráva[2]: „Na základě výzkumů FSV UK a diskuze 50 zástupců komunikačních profesionálů, výzkumníků, studentů marketingu, a především právě influencerů nyní představuje etický kodex influencer marketingu #FÉROVÝINFLUENCER, který vychází z doporučených pravidel spolupráce zadavatele a influencera. Ta před dvěma lety publikovalo Sdružení pro internetový rozvoj na základě závěrů diskuse u kulatého stolu na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, které se zúčastnili zástupci nejvýznamnějších oborových asociací. K vydání Etického kodexu influencer marketingu startuje kampaň, na které se podílely přední české agentury ve spolupráci s klíčovými influencery. Kampaň cílí jak na zadavatele reklamy a agentury, tak na influencery – a obě strany vyzývá k dodržování kodexu. Krátký film představující pravidla Kodexu připravila agentura Peppermint, web ferovyinfluencer.cz připravila agentura Triad.“
Základním pravidlem, které kodex stanovuje, je povinnost označovat jako reklamu spolupráci mezi značkami a influencery.
Konkrétně je doporučeno následující: „Pokud jste agentura, značka nebo samotný influencer, věnujte prosím pozornost pravidlům pro správné označování spolupráce. Za propagaci výrobku na internetu se nikdo nemusí stydět, za skrytou reklamu už ale ano, ta je totiž nelegální.
Je zapotřebí chránit uživatele sociálních sítí tak, aby jednoznačně rozpoznali placená partnerství a rozvíjet trh influencer marketingu správným směrem. Zodpovědnost a férovost je vizitkou profesionální spolupráce. Pro snazší orientaci v pravidlech označování reklamy vznikl Kodex influencera.“
Z obsahu kodexu:[3]
Influencer může za propagaci zboží a služeb obdržet peníze nebo i protiplnění jiné povahy, např. v podobě hrazené cesty s ubytováním na akci, o které bude influencer dohodnutým způsobem informovat, možnost ponechat si testované produkty, případně produkty a služby bezplatně užívat. Všechna tato protiplnění naplňují znaky placené obchodní spolupráce a zavazují influencera k následujícím pravidlům.
1. Informace o obchodní spolupráci označená (#)1 “placenepartnerstvi“ musí být vizuálně či slovně uvedena na začátku zveřejňovaného obsahu, a to jednoznačně a srozumitelně tak, aby byl každý schopen rozpoznat, že se jedná o placenou reklamu. Například: Tento produkt k testování dodala firma XY..., Tento výlet platila společnost XY..., Toto oblečení mi bylo poskytnuto zdarma značkou XY apod. Spotřebitelům musí být zřejmé, že sponzoring byl poskytnut výměnou za vytvoření příspěvku a propagaci značky.
2. Influencer musí přizpůsobit formu sdělení předpokládané cílové skupině, tzn. např. je-li alespoň 25 % předpokládaného publika mladší osmnácti let, musí být sdělení pochopitelné i jim. Nad rámec uvedení informace o obchodní spolupráci označené (#)“placenepartnerstvi“ použije autor navíc nástroje jednotlivých platforem, které umožňují označení placené spolupráce. Neznamená to ale, že mohou být použita pouze tato označení, protože ta jsou spotřebitelům málo srozumitelná a zavádějící.
3. Influencer nesmí o svých zkušenostech se službou či produktem lhát či je zamlčovat. Nesmí například předstírat, že si produkt sám koupil, když mu byl poskytnut firmou.
4. Influencer zajistí, že způsob, jakým je označena informace o obchodní spolupráci, odpovídá podmínkám platformy, na které je sdělení umístěno. V případě video platforem (např. YouTube) ponechá influencer informaci o obchodní spolupráci v obraze dostatečně dlouho, aby ji mohl každý zaznamenat, tedy přečíst.
5. Influencer či zadavatel vyslyší upozornění samoregulátora na případné porušování těchto pravidel a zjedná doporučenou nápravu.
6. Influencer a zadavatel vezmou v úvahu inzerování cílovým skupinám, jejichž předpokládané publikum tvoří z jedné čtvrtiny a více osoby mladší 18 let, nebo inzerování produktů či služeb, které jsou vyjmenovány v Zákoně o regulaci reklamy (např. reklama na tabákové výrobky, alkohol, humánní léčivé přípravky apod.). Budou se v tomto případě řídit regulací dle platných zákonů, zejména Zákona o regulaci reklamy 40/1995 Sb. Pokud influencer předpokládá, že více než čtvrtina jeho sledujících jsou mladší osmnácti let, nebude jim zejména inzerovat tabákové výrobky, alkohol, léky či hazardní hry apod. (viz Zákon o regulaci reklamy).
Kompletní doporučená pravidla pro influencery, která se týkají marketingových aktivit a obchodních sdělení, jsou publikována na webové adrese https://ferovyinfluencer.cz/.
- ZPĚT -