16. 8. 2024

Psychodiagnostická aplikace odhaluje nadané žáky

Na webu Děti a média jsme v minulosti opakovaně informovali o využívání moderních technologií ve výchově, vzdělávání ale například i v léčbě psychických onemocnění.

Tentokrát bychom se rádi zaměřili na novinku, která má pomáhat školství identifikovat nadané děti, a to už v době, kdy navštěvují první stupeň základní školy.

Podle dostupných výzkumů jsou na základních školách s mimořádným intelektovým nadáním přibližně 3 % žáků, což představuje zhruba 27 tisíc dětí. Odhalit se však podaří jen zlomek z nich, přibližně 1120 intelektově nadstandardně disponovaných žáků. U ostatních dětí zůstává jejich nadání skryto, a tudíž není adekvátně rozvíjeno. Přitom i Česká školní inspekce upozorňuje na to, že je nezbytné potenciál nadaných dětí rozvíjet v zájmu celé společnosti.

A právě na hledání cesty, jak odhalovat nadané děti za využití moderních technologií, se zaměřili odborníci z Masarykovy univerzity a Janáčkovy akademie múzických umění. Ti vytvořili projekt, jehož výstupem je online systém určený k testování dětí za účelem zjištění jejich kognitivních schopností a rovněž mimointelektových dovedností.

Výsledná aplikace Komplexní skríningový diagnostický systém GIS (Gifted Identification Systém) dokáže zmapovat celkový profil schopností testovaných žáků a jejich silné a slabé stránky tak, aby na zjištěné závěry mohly hned navázat cílené rozvojové i intervenční programy. Testovací systém zkoumá logické uvažování, prostorové schopnosti, rychlost zpracování a socioemoční deficity. Pedagogové mohou uplatňovat jednotlivé testy nebo celý psychodiagnostický systém, který poskytuje komplexní výsledky.

Je třeba uvést, že psychodiagnostická aplikace má podobu herních testů, které jsou pro děti zábavné a atraktivní. Kvalitu celého projektu ocenila i Technologická agentura ČR, když jej vybrala jako absolutního vítěze cen TAČR „Český nápad 2023“.

Teď jen zbývá doufat, že si aplikace najde cestu do škol a že děti s mimořádným intelektovým nadáním dostanou šanci svůj potenciál patřičně rozvíjet.



Zdroj: Úvodní stránka - Technologická agentura ČR (tacr.cz)

 

 

- ZPĚT -
predchozí
4. 11. 2025

Chcete se naučit pracovat s AI?

  Někteří z nás mohou mít pocit, že AI neboli umělá inteligence začíná dusivě zahlcovat veřejný prostor a diskurz, a že toto téma je už obtěžující. A asi budou mít do značné míry pravdu. AI je v posledních měsících skutečně tématem, které je nastolováno v nejrozmanitějších kontextech a…
29. 10. 2025

Ochrana dětí ve Francii II: zákaz vystavení dětí mladších 3 let obrazovkám v zařízeních péče o děti ve Francii

  Četné studie a zprávy varují před riziky raného vystavení dětí obrazovkám: poruchy spánku, problémy se zrakem, narušený kognitivní a emocionální vývoj, zhoršené sociální interakce atd. To platí zejména pro prvních 1 000 dní dítěte, což je klíčové období pro jeho vývoj.
12. 10. 2025

Chráním své dítě – francouzská informační a podpůrná platforma pro digitální rodičovství

Ve Francii vznikla inspirativní platforma nabízející informace a podporu rodičům v oblasti zodpovědného používání obrazovek dětmi. Na základě poznatků odborníků jsou široké veřejnosti poskytovány informace spojené s možnými škodlivými účinky nadměrné expozice obrazovkám v širším slova smyslu.
2. 10. 2025

V říjnu probíhá tradiční Týden knihoven

  Od 6. do 12. října 2025 proběhne v knihovnách po celé České republice Týden knihoven. Akce, která je největším festivalem knihovnických služeb u nás. Letošní ročník se uskuteční pod mottem Jsme tu s vámi naživo i online a přinese nepřeberné množství akcí a událostí.
29. 9. 2025

Už to prostě vypni! aneb nová příručka (nejen) pro rodiče

  Jak naši pravidelní čtenáři již dávno dobře vědí, knihami týkajícími se médií se na webu Děti a média zabýváme celkem často. Nejinak tomu bude i nyní: tentokrát bychom rádi představili titul Už to vypni! Jak zvládnout digitální svět dětí od české autorky Radky Kůřilové. Knihu vydalo…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media