16. 8. 2024

Psychodiagnostická aplikace odhaluje nadané žáky

Na webu Děti a média jsme v minulosti opakovaně informovali o využívání moderních technologií ve výchově, vzdělávání ale například i v léčbě psychických onemocnění.

Tentokrát bychom se rádi zaměřili na novinku, která má pomáhat školství identifikovat nadané děti, a to už v době, kdy navštěvují první stupeň základní školy.

Podle dostupných výzkumů jsou na základních školách s mimořádným intelektovým nadáním přibližně 3 % žáků, což představuje zhruba 27 tisíc dětí. Odhalit se však podaří jen zlomek z nich, přibližně 1120 intelektově nadstandardně disponovaných žáků. U ostatních dětí zůstává jejich nadání skryto, a tudíž není adekvátně rozvíjeno. Přitom i Česká školní inspekce upozorňuje na to, že je nezbytné potenciál nadaných dětí rozvíjet v zájmu celé společnosti.

A právě na hledání cesty, jak odhalovat nadané děti za využití moderních technologií, se zaměřili odborníci z Masarykovy univerzity a Janáčkovy akademie múzických umění. Ti vytvořili projekt, jehož výstupem je online systém určený k testování dětí za účelem zjištění jejich kognitivních schopností a rovněž mimointelektových dovedností.

Výsledná aplikace Komplexní skríningový diagnostický systém GIS (Gifted Identification Systém) dokáže zmapovat celkový profil schopností testovaných žáků a jejich silné a slabé stránky tak, aby na zjištěné závěry mohly hned navázat cílené rozvojové i intervenční programy. Testovací systém zkoumá logické uvažování, prostorové schopnosti, rychlost zpracování a socioemoční deficity. Pedagogové mohou uplatňovat jednotlivé testy nebo celý psychodiagnostický systém, který poskytuje komplexní výsledky.

Je třeba uvést, že psychodiagnostická aplikace má podobu herních testů, které jsou pro děti zábavné a atraktivní. Kvalitu celého projektu ocenila i Technologická agentura ČR, když jej vybrala jako absolutního vítěze cen TAČR „Český nápad 2023“.

Teď jen zbývá doufat, že si aplikace najde cestu do škol a že děti s mimořádným intelektovým nadáním dostanou šanci svůj potenciál patřičně rozvíjet.



Zdroj: Úvodní stránka - Technologická agentura ČR (tacr.cz)

 

 

- ZPĚT -
predchozí
16. 9. 2025

Je čas stanovit pravidla pro používání digitálních médií dětmi

  Před několika týdny byly Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy zveřejněny výstupy výzkumu, který prokázal, že desetina dětí ve věku od 11 do 14 let v České republice vykazuje příznaky závislosti na digitálních médiích. Jeho autoři současně zjistili, že zhruba půl milionu rodičů má klinické…
3. 9. 2025

Září ve znamení kulturních, vzdělávacích a komunitních akcí

  Ve dnech od 4. do 6. září 2025 se koná již šestý ročník festivalu Mami, tati, dějou se věci 2025 v pobočce městské knihovny Velký mlýn. Návštěvníky čekají divadelní představení, setkávání s autory a ilustrátory knih pro děti, předčítání příběhů, tvořivé dílny a navíc i malý bazar školních potřeb,…
29. 8. 2025

Digitální hračky: Co bychom o nich měli znát

  Takzvané „chytré hračky“ s Wi-Fi, GPS a bluetooth vytvářejí zcela nový herní zážitek, a proto není divu, že jsou jimi děti nadšené. Rodiče by si ale měli být vědomi potenciálních rizik, která s sebou podobná zařízení nesou. Velké bezpečnostní riziko představují podle amerického Federálního úřadu…
7. 8. 2025

Filmová výchova jako efektivní nástroj vzdělávání

Web Děti a média se velmi často věnuje problematice mediálního vzdělávání a mediální gramotnosti. V posledních letech se pak v daném kontextu hovoří rovněž o digitálním vzdělávání a digitální gramotnosti, přičemž digitální gramotnost je zpravidla vnímána jako zastřešující termín, který mediální…
1. 8. 2025

Srpnový program Městské knihovny v Praze

  Městská knihovna v Praze má prvních deset srpnových dní prázdniny, během tohoto období jsou nicméně dostupné samoobslužné kiosky a také pobočka Velký mlýn v Libni.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media