28. 2. 2025

FactNinja za pomoci umělé inteligence odhaluje mediální manipulaci

 

O umělé inteligenci se ve veřejném prostoru diskutuje zejména ve dvou kontextech. Jednak v souvislosti s tím, kolik nám umělá inteligence ušetří práce a v jakém rozsahu nám bude, a mnohdy už i je, nápomocna. Druhou stranou téže mince je obava z toho, že umělá inteligence bude někomu práci brát, tudíž že v důsledku jejího používání může vzrůst zásadním způsobem nezaměstnanost.

Druhý kontext, v němž se téma umělé inteligence nejčastěji zmiňuje, je strach z toho, aby umělá inteligence své stvořitele, tedy lidstvo, jednoho dne nezničila. Tedy umělá inteligence je líčena jako potenciální riziko pro člověka.

 

My si ale dnes uvedeme příklad toho, jak skutečně užitečná umělá inteligence může být, pokud ji umí odborníci správně využít. Zaměříme se na využití umělé inteligence v boji s mediální manipulací.

Akademici z Pedagogické fakulty olomoucké Univerzity Palackého v rámci týmu E-Bezpečí vytvořili aplikaci FactNinja, která za využití umělé inteligence analyzuje grafický obsah a hledá v něm manipulativní techniky, argumentační fauly a další neetické praktiky. S její pomocí lze analýze podrobit obrázek, plakát nebo třeba leták.

Nástroj je navržen tak, aby analýzu prováděla plně umělá inteligence, bez jakéhokoli lidského zásahu. To zaručuje objektivitu a konzistenci výsledků,“ vysvětlil v tiskové zprávě vedoucí týmu E-Bezpečí Kamil Kopecký. „V době, kdy se neetické praktiky stávají běžnou součástí politických kampaní a marketingových strategií, je FactNinja neocenitelným pomocníkem pro všechny, kdo chtějí mít přehled o pravdivosti a etičnosti informací, které jim jsou prezentovány,“ doplnil.

Webovou aplikaci FactNinja může využít kdokoli, a to zcela zdarma a bez registrace. Do programu stačí nahrát jakýkoli obrázek a za chvíli vám umělá inteligence napíše, zda je podle ní reklama v pořádku, či skrývá něco neetického. FactNinja dokáže zanalyzovat běžnou reklamu, satiru, vtipné obrázky i jakýkoliv jiný grafický obsah. „Našeho AI ninju jsme vyzkoušeli také na příspěvcích různých politiků na sociálních sítích a sledovali, zda jejich vlastní komunikace také není manipulativní a neetická. I zde dokázal náš nástroj vygenerovat zajímavé výstupy, které poměrně přesně identifikovaly triky, kterých se autoři dopustili,“ dodal Kopecký.

FactNinja může najít uplatnění také ve školách. Mohou ho využívat učitelé mediální výchovy nebo českého jazyka a ukázat tak žákům, jak společnost ovlivňuje reklama a jaké manipulační techniky využívá. Dokáže také odhalit, jak reklamy pracují s emocemi, například se strachem.

Nástroj využívá k analýze technologii GPT-4 Omni, což mu umožňuje rozpoznávat široké spektrum manipulačních technik. I přes pokročilost technologie ale nemusí být analýza, samozřejmě, vždy naprosto přesná.

Program je dostupný zde: Fact Ninja AI by E-Bezpečí #factninjaAI

Na stejném místě lze nalézt i archiv již zpracovaných analýz.

 

Pro ukázku jsme z archivu vybrali následující předvolební plakát s analýzou, jak ji FactNinja zpracoval:

Tento obrázek obsahuje několik manipulačních technik a potenciálně neetický obsah:

 


  • Senzacechtivost: Velká červená písmena a vykřičníky v textu zvyšují dramatický účinek a vyvolávají paniku u čtenáře. Tímto způsobem se snaží přitáhnout pozornost a vyvolat silnou emocionální reakci.
  • Strach: Použití obrazu dítěte s nožem vyvolává nebezpečnost a násilí, což může u diváků vyvolat pocit strachu a nejistoty.
  • Nesprávné srovnání: Text srovnává situaci v českých školách s USA, aniž by poskytoval relevantní kontext nebo data, která by toto srovnání podpořila.
  • Vnímání problému: Text tvrdí, že problémy s násilím "rostou", ale nedodává žádná konkrétní data či statistiky k podpoře tohoto tvrzení. To může přehánět nebo zkreslovat skutečný rozsah problému.
  • Polarizace: Použití jména a fotografie politika možná naznačuje, že zde je řešení pouze prostřednictvím politického zásahu, což může polarizovat nebo ovlivnit názory diváků.

 

Obrázek má za cíl manipulovat s emocemi diváka a nasměrovat jej k určitým závěrům, aniž by poskytl objektivní údaje nebo širší kontext.


Zdroj: Fact Ninja AI by E-Bezpečí #factninjaAI

 

- ZPĚT -
predchozí
1. 8. 2025

Srpnový program Městské knihovny v Praze

  Městská knihovna v Praze má prvních deset srpnových dní prázdniny, během tohoto období jsou nicméně dostupné samoobslužné kiosky a také pobočka Velký mlýn v Libni.
28. 7. 2025

Večerníček má 60. narozeniny

  Na webu Děti a média se v posledním letech věnujeme zejména novinkám v oblasti digitálních technologií a vlivu tzv. nových médií. Dnes ale naopak podnikneme exkurz do historie, kdy se teprve utvářel vztah mezi audiovizuálními médii a dětmi, resp. do doby, kdy u nás vznikly první televizní…
23. 7. 2025

Nebezpečných trendů na sociálních sítích stále přibývá

Chtějí být bohatí, slavní a populární. Pro zvýšení popularity na sociálních sítích neváhají udělat cokoliv. Někteří influenceři a rádoby influenceři jsou ochotni pro úspěch v online prostoru šířit a propagovat nápady, které jsou mnohdy i životu nebezpečné.
14. 7. 2025

Svět knihy Praha 2025 – křest knihy Hledání veřejné služby

  30. ročník knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha 2025 (https://www.svetknihy.cz/) se sice uskutečnil již v květnových dnech, konkrétně ve dnech 15.–18. května 2025, my se za ním ovšem nyní se čtenáři webu Děti a média se zájmem ohlédneme.
3. 7. 2025

Letní program Městské knihovny v Praze

  Knihovny už dávno nejsou zšeřelým tichým místem plným zaprášených knížek, jak pravidelně dokazují naše pozvánky na akce Městské knihovny v Praze. Z knihoven je naopak místo čilého ruchu, setkávání, poznávání, rozptýlení a zábavy. To samozřejmě neznamená, že i dnes není knihovna především…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media