Pro mladou generaci už je dnes takřka nepředstavitelné, že tu YouTube někdy nebyl. YouTube, druhá nejnavštěvovanější stránka internetu (po Google), patří k životu většiny z nás.
Písničku, předcvičování jógy, video recept na bábovku, návod, jak opravit střechu, doučování rovnic nebo cokoli jiného, co vás napadne, na této platformě najdete během pár chvil.
YouTube je neocenitelným pomocníkem, prostředkem zábavy ale také neskutečným žroutem času. Někteří uživatelé v jeho společnosti vydrží celé hodiny.
Těžko věřit tomu, že tenhle mediální gigant začal před 20 lety jedním kratičkým videem s názvem Já v zoo. Natočil ho mladý programátor Jawed Karim a vzniklo jako splnění zadání, že má natočit jakékoli video. Takže Karim natočil slony v zoologické zahradě a okomentoval délku jejich chobotů. Toto video bylo na YouTube nahráno 24. dubna 2005, ale jako datum založení YouTube se obvykle uvádí datum 14. února 2005, kdy jeho zakladatelé zaregistrovali příslušnou doménu.
Spuštěním YouTube byla uživatelům nabídnuta úplně nová služba, která umožňovala umístit na internet video a jakékoli video tamtéž zhlédnout. Možnost sdílení videí si získala oblibu velmi rychle.
Pozoruhodné je, že původně tvůrci zamýšleli vytvořit YouTube jako seznamku, kam by svá videa nahrávali nezadaní. Proto také ta symbolická registrace domény na sv. Valentýna. Ovšem o tuto seznamovací službu nebyl ze strany veřejnosti zájem, proto tvůrci velmi rychle otevřeli YouTube pro jakákoli videa.
Už po roce fungování sloužil YouTube k přehrání sta milionů videí denně. Žádný div, že Google následně odkoupil YouTube za v té době neskutečných 1,65 miliard dolarů.
S úspěchem YouTube se objevil nový fenomén – youtuberství. Aktivita, ze které se pro mnohé stal extrémně výhodný byznys. YouTube umožnil vyniknout úplně nové skupině celebrit. Influenceři patří dnes k nejnapodobovanějším a nejpopulárnějším osobnostem u dětí a dospívajících.
YouTube také stvořil úplně nové „mediální žánry“. Za všechny zmiňme například tzv. speedrunnig, což je mediálně zprostředkovaná soutěž o to, kdo nejrychleji dokončí určitou úroveň některé z počítačových her.
Na YouTube také velmi rychle zdomácněly videoklipové pranky, což jsou žertíky na něčí účet. Bohužel zdaleka ne všechny pranky jsou jen nevinné vtípky, někdy oběti pranku utrpí vážnou psychickou či fyzickou újmu.
Velmi specifickým typem obsahů jsou videa, na nichž aktér plní nějakou výzvu. Mnoho takových akcí ovšem skončilo tragicky. Na platformě jsou tak k nalezení i videa, na nichž je autenticky ztvárněno zabití aktéra, například při snaze vyšplhat na mrakodrap nebo při parkouru po střechách domů.
Dnes je na YouTube odhadem kolem 14 miliard videí. Obsah vytvářejí miliony autorů. Od úplných amatérů po plně profesionalizované tvůrce, kteří mají vlastní štáb a obrovský finanční budget. Pro kreativní jedince s fantazií a chutí na sobě pracovat je YouTube jevištěm, ke kterému mohou přilákat miliony diváků.
Není bez zajímavosti, že sledování YouTube se z mobilních zařízení postupně přesouvá na televizní obrazovku. V USA se televize už dokonce stala hlavním médiem pro sledování YouTube.
Budoucnost YouTube bude dozajista spojena zejména s umělou inteligencí. Přibývat bude uměle generovaných videí. A umělá inteligence bude plnit i jiné role, například bude využívána k simultánnímu automatizovanému překladu videí.
Je zřejmé, že možnosti YouTube se hned tak nevyčerpají a o své výsadní postavení určitě nepřijde.
- ZPĚT -