Web Děti a média se velmi často věnuje problematice mediálního vzdělávání a mediální gramotnosti. V posledních letech se pak v daném kontextu hovoří rovněž o digitálním vzdělávání a digitální gramotnosti, přičemž digitální gramotnost je zpravidla vnímána jako zastřešující termín, který mediální gramotnost zahrnuje.
Dalším pojmem, který s výše uvedenými souvisí, je filmové či audiovizuální vzdělávání.
Skutečnost, že současné děti a mladiství tráví konzumací audiovizuálního obsahu prostřednictvím sdílených platforem a sociálních sítí několik hodin denně, je realitou. Někteří rodiče sice chtějí mít kontrolu nad množstvím času, který jejich potomci zábavou na digitálních zařízeních stráví, ale zpravidla to nic nemění na faktu, že i děti, jejichž digitální život je výchovně regulován, jsou s online audiovizuálním obsahem konfrontovány ve vysoké míře. Odborníci se shodují, že než s touto realitou bojovat, je efektivnější se jí přizpůsobit, a to i v oblasti vzdělávání. Tomu by měla sloužit tzv. audiovizuální výchova. Jejím úkolem je naučit děti zorientovat se v záplavě audiovizuálních obsahů, naučit se rozklíčovat záměry jednotlivých obsahů, aby byly například schopny poznat persvazivní techniky. Děti by se měly naučit odhalit obsahy, které mají komerční účel, i obsahy, které se snaží manipulovat s adresátem.
Audiovizuální výchova má podporovat kritické myšlení a analytické uvažování, ale také vést k respektu k názorům druhých a osvětlovat nebezpečí nenávistných projevů online.
V rámci audiovizuálního vzdělávání má specifickou roli tzv. filmová výchova. Ta vysvětluje, jak vzniká filmové dílo; jak na film nahlížet nejen jako na mediální celek, ale i jak rozeznávat specifika obrazové i zvukové složky konkrétního díla; jak rozpoznat různé vypravěčské a režijní styly apod.
Audiovizuální a filmové výchově se u nás zatím věnuje jen několik škol, ovšem pokud by školy měly zájem se těmto tématům věnovat více, je k dispozici už i specializovaná učebnice, kterou vydala olomoucká Univerzita Palackého. Publikace Filmouka: Průvodce světem filmu a audiovize je praktickou a atraktivně zpracovanou vzdělávací pomůckou.
Příručka je vhodná jak pro samostatný předmět věnovaný audiovizi, tak pro využití v jiných předmětech (český jazyk a literatura, dějepis, výtvarná výchova, hudební výchova). Zároveň může sloužit jako samostatná kniha pro zvídavé čtenáře. Součástí je multimediální platforma pro učitele i studenty s filmovými ukázkami, obrazovými materiály a pracovními listy, interaktivně propojená s učebnicí prostřednictvím QR kódů.
Školy, které se filmové výchově věnují, bývají otevřené i širšímu využití filmů a audiovizuálních obsahů k výuce v rámci jiných předmětů.
Nejen dokumentární ale i dramatická filmová díla dokáží žákům a studentům zprostředkovat poznání a vědomosti z různých oborů. Zejména dějepisné znalosti lze nabýt bez nezáživného memorování skrze filmové příběhy.
Pedagogové, kteří se filmové výuce již věnují, si pochvalují, že zhlédnutí filmu či filmové ukázky žáky více motivuje k zapojení do diskuse a k formulování vlastních názorů.
Pokud uvažujete o zavedení audiovizuální výchovy na své škole, je možné se o pomoc a radu obrátit na Asociaci pro filmovou a audiovizuální výchovu, nebo vyhledat výukové materiály na stránkách Asociace: Film & výchova | Vše o filmové a audiovizuální výchově v ČR
Povzbuzením pak zájemcům může být video, které je zveřejněno na YouTube pod výmluvným názvem Film místo šprtání: Film místo šprtání! ~ Filmová výchova do škol
- ZPĚT -