22. 4. 2021

TikTok rizikový

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se před nedávnem zabývala podáním, které jí adresovala spotřebitelská organizace dTest, o.p.s. Ta Radu upozornila na nezbytnost přijetí kroků proti platformě sociálních médií TikTok v souvislosti s vymáhacími opatřeními koordinovanými BEUC, Evropskou organizací spotřebitelů, jejíž je dTest, o.p.s., členem.

Dle sdělení dTest, o.p.s., předložila BEUC externí varování síti EU pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele podle článku 27 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2394 ze dne 12. prosince 2017, o spolupráci mezi vnitrostátními orgány pro vymáhání dodržování právních předpisů na ochranu zájmů spotřebitelů, aby informovala o nekalých praktikách v souvislosti s působením sítě TikTok.

TikTok je v současnosti jednou z nejpopulárnějších sítí sociálních médií s miliony uživatelů v České republice a po celé Evropě, z nichž velmi významnou část tvoří děti a teenageři. Je proto značně zneklidňující, že TikTok nepřijal nezbytná opatření k důsledné ochraně svých nejmladších uživatelů.

dTest, o.p.s., upozorňuje, že TikTok pravděpodobně nebrání vystavení mladých uživatelů škodlivému obsahu. Zatímco ve svých „Community Guidelines“, TikTok tvrdí, že „usiluje o vytvoření platformy, která se cítí přívětivá a bezpečná“ a že „nedovoluje nahotu, pornografii nebo sexuálně explicitní obsah na své platformě “, existují důkazy, že algoritmus TikTok vystavuje děti a teenagery potenciálně škodlivému obsahu, včetně sexuálně explicitního nebo sexualizovaného obsahu.

TikTok dále patrně nepřijímá dostatečná opatření, aby zabránil šíření skryté reklamy na své platformě. Nedávno například Katalánská audiovizuální rada zjistila, že 93 % obsahu zveřejněného osmi influencery, kteří mají více než milion sledujících, obsahovalo skrytou reklamu na rychlé občerstvení, sladké nápoje, kosmetické výrobky, oblečení a videohry. Ve většině případů tato videa nezobrazovala sponzorovaný nebo inzerovaný obsah způsobem, který by spotřebitelům umožnil vidět a pochopit, že nakládají s reklamními materiály.

Rovněž se zdá, že TikTok přispívá k nepřiměřené expozici dětí reklamě. TikTok „gamifikoval“ reklamu tím, že navrhl firmám reklamní formáty, jako jsou "hashtag výzvy" a další značkové filtry, které jsou obzvláště přitažlivé pro mladé uživatele. Přitom TikTok přispívá k přeměně mladých uživatelů na reklamní billboardy, aniž by si toho byli nutně vědomi, a má tendenci nabádat nezletilé, aby si koupili produkty využitím jejich důvěřivosti.

V souvislosti se všemi těmito zjištěními oslovil dTest, o.p.s., Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, jelikož TikTok je platformou pro sdílení videa, přičemž tento typ služby je regulován Směrnicí o audiovizuálních mediálních službách, jejíž plnění v ČR dozoruje právě Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Rada ovšem v tuto chvíli nemůže přijmout žádné právní kroky, jelikož v České republice dosud nebyl ukončen proces transpozice zmíněné Směrnice do vnitrostátní právní úpravy. Příslušná novelizace zákona teprve čeká na své schválení. V ČR tak zatím není uzákoněna regulace platforem pro sdílení videa.

 

 

predchozí
22. 4. 2021

TikTok rizikový

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se před nedávnem zabývala podáním, které jí adresovala spotřebitelská organizace dTest, o.p.s. Ta Radu upozornila na nezbytnost přijetí kroků proti platformě sociálních médií TikTok v souvislosti s vymáhacími opatřeními koordinovanými BEUC, Evropskou…
19. 4. 2021

Rizika pohádek pro nejmenší

Problematice audiovizuálních obsahů, které jsou ohrožující či nevhodné pro děti, jsme se na webu Děti a média věnovali mnohokrát. Pravidelně naše čtenáře seznamujeme s případy pořadů, v souvislosti s nimiž Rada dospěla k závěru, že jejich odvysíláním v denním vysílacím čase byl ohrožen psychický,…
1. 4. 2021

Sociální média jejich nástrahy

Sociální sítě jsou bezesporu fenoménem doby. Dle dostupných zdrojů je dnes užívá přes 3,96 miliardy lidí, což je zhruba polovina světové populace. V roce 2025 má počet uživatelů dosáhnout čísla 4,41 miliardy uživatelů.
29. 3. 2021

Deep Fakes aneb nový rozměr dezinformací

Problematiku Deep Fakes jsme již v minulosti na těchto stránkách zmínili. Pozornost jim věnoval například článek věnovaný ostrovskému filmovému festivalu, v jehož rámci se konaly přednášky organizované Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Nyní bychom však chtěli čtenáře webu Děti a média…
17. 3. 2021

Zpřístupňování pořadů osobám se sluchovým a zrakovým postižením

Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání zakotvuje povinnosti provozovatelů, jejichž cílem je zvýšit přístupnost obsahu televizních programů pro osoby se sluchovým a zrakovým postižením. Zákon stanovuje, že určitá část vysílaných pořadů musí být pro osoby se sluchovým postižením…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media