5. 5. 2017

Zmapování projektů na zvyšování mediální gramotnosti v EU

Evropská Audiovisuální Observatoř za podpory Rady Evropy a ve spolupráci s Evropskou komisí a členskými státy zveřejnila dne 28. března 2017 zprávu „Zmapování praktik a podniknutých akcí v oblasti mediální gramotnosti v EU-28“. Zpráva se zaměřila na projekty oslovující recipienty prostřednictvím lineárních a nelineárních elektronických médií. Do šetření nebyly zahrnuty projekty školního vzdělávání.

Podklady pro zprávu byly shromážděny na základě spolupráce s Evropskou komisí prostřednictvím dotazníků a spolupráce s experty z členských států. Za Českou republiku byla sběrem dat pověřena Lucie Šťastná z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Data byla shromažďována od května do září 2016.

Dotazovaní experti byli požádáni, aby identifikovali 20 významných projektů týkajících se mediální gramotnosti v jejich zemi a blíže popsali 5 nejvýznamnějších. Studie zjišťovala, jací jsou v jednotlivých zemích hlavní aktéři, kteří se v oblasti mediální výchovy angažují, zda a jaké mezi nimi funguje propojení, jaké konkrétní projekty zrealizovali, jaké dovednosti či znalosti měly tyto projekty zlepšit. Dále zadavatele výzkumu zajímalo, jak byly projekty zacíleny, zda místně, národně či mezinárodně, po jak dlouhou dobu byly aktivní, jaká byla velikost cílové skupiny, nakolik se reálně podařilo cílovou skupinu zapojit a jaké byly úspěchy projektů.

Zpráva celkově identifikovala 939 aktérů, zapojených do aktivit na podporu mediální gramotnosti, přičemž více než třetina byla charakterizována jako občanská, 175 aktérů bylo z řad veřejných autorit a 161 přináleželo do akademické sféry.

Studie přepokládala, že pro každý členský stát bude popsáno 20 projektů, čímž by celkový počet měl být 580. Celkově se však podařilo identifikovat pouhých 547 projektů.

Nejčastější cílovou skupinou projektů byli mladiství a starší studenti. Pouhých 7 projektů bylo zaměřeno na seniory.

Co se týče cílů sledovaných projektů, jednoznačně dominovaly takové, jejichž záměrem bylo zvyšovat kritické myšlení recipientů. Takových projektů bylo 403. Naopak nejméně zastoupené byly akce s cílem rozvíjet mezikulturní dialog. V tomto bodě byly identifikovány zcela zásadní nedostatky, kterými je třeba se do budoucna zabývat.

V rámci České republiky bylo zaevidováno 16 zaangažovaných subjektů. Tři z nich byly charakterizované jako odpovědné za oblast mediální gramotnosti ze zákona – Ministerstvo kultury, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.  Mezi aktéry, kteří se zapojují do aktivit na zvyšování mediální gramotnosti, nicméně v ČR dominují občanské společnosti.

I projekty v České republice se daleko nejčastěji zaměřují na zvyšování kritického myšlení. Na dalším místě pak jsou aktivity, jejichž cílem je osvojení dovedností užívání médií. Významně jsou zastoupeny rovněž projekty rozvíjející kreativitu cílových skupin.

 

Jako nejvýznamnější byly v rámci České republiky identifikovány tyto projekty:

-          web Děti a média (www.detiamedia.cz)

-          Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost (www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/televizni-kampan-rrtv.htm)

-          Jak na internet (www.jaknainternet.cz)

-          Zvyšování mediální gramotnosti v ČR (www.mediapodlupou.cz)

-          Pirátské vysílání (http://decko.ceskatelevize.cz/piratske-vysilani)

-          Multimédia a neslyšící. Mediální výchova a multimediální tvorba pro žáky se sluchovým postižením na středních školách ve Zlínském kraji  (www.multimediaaneslysici.cz)

-          Mediální výchova – nástroj rozvoje klíčových kompetencí (www.gymcaslav.cz/skola/projekt-esf/medialni-vychova-nastroj-rozvoje-klicovych-kompetenci.html)

-          Salesiánské mediální centrum, o. p. s. (www.medialnivychova.org)

-          Inventura  (http://inventura.org/cz/kurzy)

-          Jeden svět na školách  (www.jsns.cz/cz/article/111/What_is_jsns.html?id=243)

-          Šance pro Šluknovský výběžek (www.lesnicka-skola.cz/?page_id=1765)

-          Regionální centrum mediální výchovy  (www.vysocina-medialne.cz/inde5.php/home)

-          Rozpravy o českých médiích  (http://rozpravy.fsv.cuni.cz)

-          Tanecbook  (www.kvetnak.cz/download?id=1034&table=pagearticle)

-          Mladí proti nenávisti on-line (http://protinenavisti.cz)

-          Senioři bezpečně on-line (http://seniori.bezpecne-online.cz)

-          Social Web Social Work (www.ncbi.cz/evropska-komise/projekt-socialweb-socialwork.html)

-          Podpora dalšího mediálního vzdělávání ve Středočeském kraji – Mediální komunikace komplexně a efektivně (www.medialni-svet.cz/tag/dalsi-medialni-vzdelavani)

-          E-bezpečí (www.e-bezpeci.cz/inde5.php/in-english)

-          Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (www.letnizurnalistickaskola.cz/o-projektu/zakladni-informace)

 

predchozí
5. 5. 2017

Zmapování projektů na zvyšování mediální gramotnosti v EU

Evropská Audiovisuální Observatoř za podpory Rady Evropy a ve spolupráci s Evropskou komisí a členskými státy zveřejnila dne 28. března 2017 zprávu „Zmapování praktik a podniknutých akcí v oblasti mediální gramotnosti v EU-28“. Zpráva se zaměřila na projekty oslovující recipienty prostřednictvím…
19. 4. 2017

Zpřístupnění audiovizuálního obsahu pro děti se sluchovým a zrakovým postižením

V rámci ZLÍN FILM FESTIVAL 2017, dne 1. června 2017, proběhne druhý ročník konference Média dětem, média s dětmi. Letošní ročník konference, kterou opětovně pořádá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, bude zaměřen na specifickou oblast, a to na zpřístupnění vysílání a obecně audiovizuálního…
28. 3. 2017

Jak se učí mediální výchova na středních školách?

V únoru letošního roku byly organizací Člověk v tísni, v rámci jejího vzdělávacího programu Jeden svět na školách, zveřejněny závěry výzkumu „Výuka mediální výchovy na středních školách“, který pro ni zpracovala společnost MEDIAN, s.r.o.
8. 3. 2017

I oscarový filmový snímek může být ohrožující pro dětského diváka

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na svém druhém zasedání v roce 2017 rozhodla upozornit provozovatele programu JOJ Cinema, společnost DONEAL, s.r.o., na porušení zákonného ustanovení, které zakazuje mezi 6. a 22. hodinou zařazovat do vysílání pořady, které mohou ohrozit psychický, fyzický…
1. 3. 2017

Rešerše kriminálních seriálů v televizním vysílání V

Již popáté předkládáme čtenářům webu Děti a média závěry rešerše kriminálních seriálů ve vysílání českých celoplošných televizních programů. Cílem rešerší je zjistit, jak významné zastoupení mají v televizním vysílání pořady s kriminální tematikou.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media