V rámci 48. Dětského filmového a televizního festivalu Oty Hofmana v Ostrově se dne 12. října 2016 uskutečnila pod záštitou Rady pro rozhlasové a televizní vysílání mediálně-vzdělávací přednáška pro studenty místního gymnázia.
Přednáška byla rozdělena do tří samostatných tematických bloků.
V prvním bloku Vilma Hušková, mediální analytička Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, v obecné rovině seznámila posluchače s mediálním prostředím v České republice. Studenti se dozvěděli, jaká je historie rozhlasového a televizního vysílání u nás. Obeznámili se s pojmem duální systém vysílání, který vyjadřuje koexistenci komerčních a veřejnoprávních médií na mediálním trhu. Podrobně byli upozorněni na specifika obou typů médií a dozvěděli se rovněž, jaké zákonné povinnosti mají provozovatelé vysílání. Představena jim byla také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání jako orgán ústřední státní správy, který uděluje licence, monitoruje vysílání a kontroluje dodržování zákona ve vysílání.
Ve druhém bloku Martin Bezouška, místopředseda Rady, přiblížil divákům konkrétní případy ze správní praxe Rady. Zaměřil se na dva tematické okruhy, na ochranu dětských diváků před ohrožujícími mediálními obsahy a na problematiku objektivity a vyváženosti vysílání. Diváky zaujaly zejména audiovizuální ukázky pořadů, které byly předmětem sankcí ze strany Rady. V kontextu tématu ovlivňování a zkreslování televizního zpravodajství byli studenti upozorněni na nezbytnost kritického přístupu k zprostředkovanému informování.
Třetí blok přednášky, v němž hovořila Zuzana Veselková, mediální analytička Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, se zaměřil na problematiku obchodních sdělení. V rámci tohoto bloku byly divákům vysvětleny rozdíly mezi jednotlivými typy obchodních sdělení, jak je rozeznává zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Na konkrétních audiovizuálních ukázkách byla představena specifika reklamy, teleshoppingu, sponzorování a product placementu. Zmíněny byly i základní principy přesvědčovacích metod reklamy a dalších forem obchodní komunikace. Problematika byla zasazena do širšího kontextu tak, aby mladiství pochopili, že komerčním zájmům čelí nejen při sledování televizního a rozhlasového vysílání, ale i při používání všech on-line komunikačních platforem.