24. 2. 2017

Vliv reklam na alkohol na dětského diváka

Evropská komise uveřejnila studii, která mapuje, jak často a jakým způsobem jsou děti vystavovány vlivu reklam na alkohol. Tato studie se týká televizního vysílání a on-line služeb.

Studie nesla dlouhý název Studie zabývající se vystavování nezletilých osob reklamám na alkohol prostřednictvím lineárních i nelineárních audiovizuálních mediálních služeb a ostatních on-line služeb, včetně obsahové analýzy.

V anglickém, německém a francouzském jazyce je studie dostupná on-line zde:

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/study-exposure-minors-alcohol-advertising-tv-and-online-services.

Studie poskytuje přehled o vystavení mladistvých reklamám na alkohol v televizi, prostřednictvím on-demand služeb (služeb na vyžádání) a dalších on-line služeb, přičemž do výzkumu zahrnuje celou řadu členských států EU, a analyzuje obsah reklam na některé alkoholické nápoje.

Studie navazuje na zjištění v roce 2012, kdy první zpráva o uplatňování Směrnice o audiovizuálních mediálních službách (AVMSD) naznačila, že dalším šetřením bude nezbytné posoudit expozici (vystavení) dětí a mladistvých vlivu obchodních sdělení týkajících se alkoholických nápojů.

Účelem studie bylo zodpovězení tří okruhů zkoumaných otázek:

1)    Kolik reklam na alkohol průměrně zhlédnou nezletilí v Evropské unii (EU) prostřednictvím lineárních audiovizuálních médií (tj. v televizním vysílání)?

2)    Kolik reklam na alkohol průměrně zhlédnou nezletilí v Evropské unii (EU) prostřednictvím ne-lineárních audiovizuálních služeb (mediálních služeb na vyžádání – on-demand) a ostatních online služeb?

3)    Jaký typ reklam na alkohol průměrně zhlédnou nezletilí v EU případě audiovizuálních mediálních služeb (jak lineárních tak nelineárních) a ostatních online služeb? Cílí reklama na alkohol konkrétně na nezletilé diváky? Do jaké míry je reklama na alkohol pro dětské diváky přitažlivá a jak? A zejména do jaké míry stávající směrnice (AVMSD) a její aplikace umožňuje žádoucí úroveň ochrany dětí a mladistvých?

Účelem studie bylo přispět k hodnocení ex post Směrnice o audiovizuálních mediálních službách (AVMSD) a její závěry využít v návrhu její budoucí revize.

Obecná zjištění byla následující:

Studie ukazuje, že on-line služby a průmysl zabývající se výrobou alkoholu se snaží zajistit minimální expozici (dětského diváka), a to prostřednictvím zavedení ochranných opatření a samoregulace. Nezletilí nicméně i tak mohou reklamu na alkohol zaznamenat (být jí vystaveni) prostřednictvím internetu (on-line). Výzkumem bylo zjištěno, že sami nezletilí vnímají úroveň expozice jako značnou; ta se zvyšuje s věkem a mírou on-line aktivit.

V roce 2013 se 1,8 % všech reklam zhlédnutých nezletilými (dětmi a mladistvými pod 18 let) týkalo alkoholických nápojů (v případě dospělých to bylo 2,2 %).

V roce 2013 se týkalo nezletilých diváků (mladších 18 let) 7,3 % celkového počtu zhlédnutí (impacts) reklam na alkohol prostřednictvím televizních služeb.

(„Impact“ vyjadřuje, kolikrát byla reklama – v tomto případě na alkohol – viděna, což přináší údaje o absolutním počtu zhlédnutí reklamního spotu v daném časovém rámci. V textu pak v českém překladu používáme nejčastěji spojení „počet zhlédnutí“.)

To znamená, že v rámci EU zhlédl nezletilý divák během jednoho roku v průměru 200 reklam na alkohol (ve srovnání s 450 reklamami v případě dospělé osoby).

Kromě toho studie zjistila, že mezi nejčastější motivy používané v reklamě na alkohol patří spojení alkoholu se společenskými kontakty, pospolitostí, kamarádstvímznázornění jeho konzumace v humorném duchu.

87 % a 63 % z 90 analyzovaných televizních a z 33 on-line reklam na alkohol obsahovalo alespoň jeden prvek, který lze považovat za přitažlivý pro nezletilé.

Kromě toho 25 % analyzovaných reklam obsahovalo alespoň jeden z prvků popsaných a zakázaných ve směrnici (AVMSD), ačkoliv to neznamená, že by tato směrnice byla nutně porušena.

Česká republika, rok 2013

Sledovanost v částech dne

Nejvyšší sledovanost televizního vysílání spadá do časového úseku 17:00–21:00 hodin. Týká se to všech tří sledovaných skupin (4–14 let; 15–17 let; 18+).

Vystavení (expozice) všech věkových skupin byla nejvyšší v denním úseku 17:00–20:59 hodin. Během tohoto diváckého vrcholu činil počet zhlédnutí (impact) reklam na alkohol v GRP % (tj. jako procento celku) dle věkových skupin v průměru 36,7 % v případě věkové slupiny 4–14 let; 42,9 % v případě věkové slupiny 15–17 let; a 69,6 % v případě osob ve věku 18+.

Sledovanost v hodinových úsecích

Přítomnost dospělých diváků u obrazovek kulminovala v úseku 20.00–20.59 hodin. Během této hodiny sledovalo některý z televizních programů v průměru 34,2 % (2 889 000) dospělých diváků.

Výskyt diváků ve věku 4–8 let vrcholil v časovém úseku 19.00–19.59 hodin, výskyt diváků ve věku 15–17 let vrcholil v úseku 21.00–21.59 hodin. Během této divácké špičky sledovalo nějaký televizní program průměrně 4,4 % (173 000) diváků ve věku 4–14 let a 16,1 % (45 000) nezletilých diváků ve věku 15–17 let (ze vzorku).

Průměrně za období 1 hodiny sledovalo dětské programy 30 % diváků ve věku 4–14 let, zatímco ve věkové kategorii 15–17 let to bylo 15 %, a v kategorii dospělých jen 2 %.

Sledovanost veřejnoprávních x komerčních programů

V průměru byla v 1 vysílací hodině sledovanost veřejnoprávních programů v rámci věkové skupiny 4–14 let téměř 50 %, v rámci věkové skupiny 15–17 let to bylo téměř 30 % a v kategorii dospělých téměř 60 %.

Sledovanost jednotlivých programů

Celkově je programem s nejvyšší průměrnou hodinovou sledovaností program NOVA, zahrnující průměrně 35 % všech lidí sledujících TV vysílání ve vzorku pro Českou republiku. Programy, které mají celkově nejnižší sledovanost, jsou Disney Channel a Minimax, což jsou dětské programy. Ty zahrnují v průměru v 1 hodině okolo 2 % diváků (z vybraného vzorku programů).

Nejsledovanější program NOVA byl nejvíce sledován dospělými diváky, avšak nejen to: měl nejvyšší sledovanost ve všech třech věkových skupinách (4–14 let; 15–17 let; 18+).

Sledovanost dětských programů Minimax a Disney Channel klesá úměrně věku.

 

Přehled programů, zahrnutých ve vzorku pro Českou republiku, včetně informací o cílové skupině a typu:

název programu

cílové určení

typ

ČT1

všechny věkové skupiny

veřejnoprávní

ČT2

všechny věkové skupiny

veřejnoprávní

Disney Channel

dětský

komerční

Minimax

dětský

komerční

Nova Cinema

všechny věkové skupiny

komerční

Prima

všechny věkové skupiny

komerční

Prima Cool

všechny věkové skupiny

komerční

NOVA

všechny věkové skupiny

komerční

 

Reklamy na alkohol

V roce 2013 činil v České republice celkový počet reklamních spotů propagujících alkohol 110 992. V počtech zhlédnutí se jednalo o 5 053 009 000 zhlédnutí /impacts/ (v absolutních číslech).

Rozbor dle druhů alkoholických nápojů (zahrnující kategorie: „pivo“, „víno“, „destiláty“ a „ostatní“): Nejvíc reklamních spotů se týkalo kategorie destilátů, největší sledovanost měly reklamy na pivo. Naopak vína se týkalo nejméně reklam a ještě měly nejnižší sledovanost (počet zhlédnutí).

Pokud jde o „zásah reklamní kampaně“ (GRP – Gross Rating Point; součet všech dosažených sledovaností daného reklamního spotu), reklamy na pivo měly největší počet zhlédnutí a reklamy na destiláty naopak nejnižší.

Pokud jde o typ programů, bylo zjištěno následující: Zatímco 56 % reklam na alkohol bylo odvysíláno na programech souhrnně zaměřených na vysílání „zábavy, seriálů a filmů“, zároveň bylo na takto zaměřených programech zaznamenáno pouze 22 % všech zhlédnutí.

Na druhou stranu 15 % reklamních spotů bylo vysíláno na obecně zaměřených programech, na nichž bylo zároveň zaznamenáno 70 % zhlédnutí.

To znamená, že i když byla na obecně zaměřených (nespecializovaných) programech uvedena výrazná menšina reklam na alkohol, ve výsledku zde měla vysokou sledovanost.

Naprostá většina reklamních spotů na alkohol byla vysílána na komerčních programech a na komerčních programech byl zaznamenán rovněž největší počet zhlédnutí. Počet zhlédnutí na spot byl v průměru vyšší na veřejnoprávních programech (ovšem i tak se jednalo oproti komerčním programům o zcela zanedbatelné číslo).

Třemi nejsledovanější programy, pokud jde o podíl zhlédnutí reklam na alkoholické nápoje, byly v roce 2013: Prima, NOVA a Prima COOL.

Nicméně pokud jde o počet zhlédnutí na spot, tři nejsledovanější programy byly tyto: NOVA, Prima a Televize Barrandov. To je částečně vysvětlitelné sledovaností jednotlivých programů.

Jako potěšující se jeví zjištění, že 93 % všech zhlédnutí reklam na alkohol spadá na vrub dospělých diváků a jen 7 % se týká nezletilých osob.

 

 

predchozí
24. 2. 2017

Vliv reklam na alkohol na dětského diváka

Evropská komise uveřejnila studii, která mapuje, jak často a jakým způsobem jsou děti vystavovány vlivu reklam na alkohol. Tato studie se týká televizního vysílání a on-line služeb.
17. 2. 2017

Méně hazardu s hazardem!

Dne 1. 1. 2017 vstoupil v účinnost nový zákon, který upravuje provozování hazardních her, a to zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Tento zákon nahradil původní úpravu loterií a podobných her, která byla zakotvená v zákoně č. 202/1990 Sb.
16. 2. 2017

Mediální gramotnost zranitelných skupin diváků

Web Děti a média se často vrací k otázkám mediální gramotnosti a mediálního vzdělávání. Tentokrát se zaměříme na specifickou oblast, a to na mediální gramotnost osob, které lze charakterizovat jako zranitelné či ohrožené, přičemž budeme vycházet ze studie, kterou si nechala zpracovat Rada pro…
20. 12. 2016

Ohrožení dětských diváků opět předmětem postihu

Na druhém listopadovém zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání bylo rozhodnuto o vydání dvou upozornění za porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., tedy zákonného ustanovení, které zakazuje zařazovat do vysílání mezi 6. a 22. hodinou pořady a upoutávky, které mohou ohrožovat…
9. 12. 2016

Konference Media Education Summit

Počátkem listopadu se v Římě uskutečnila mezinárodní konference Media Education Summit, zaměřená na vzdělávání v oblasti médií. Setkání odborníků, zejména pedagogů a expertů z oblasti výzkumu médií a mediální teorie, umožnilo srovnání přístupů k mediální výchově napříč Evropou a představilo…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media