Ve dnech 3. až 8. května 2016 se v Třeboni konal mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm pořádaný společností ANIFILM a Občanským sdružením pro podporu animovaného filmu. Dle oficiálních internetových stránek akce (www.anifilm.cz) festival představuje aktuální trendy, postupy, technologie a animační techniky. Anifilm je určen jak pro filmové tvůrce a profesionály, tak pro širokou veřejnost, včetně dětí.
Program festivalu byl obsáhlý a pestrý. Promítání probíhalo paralelně na několika místech historického centra města. Diváci mohli vybírat mezi desítkami snímků zařazených do různých soutěžních kategorií. K zhlédnutí tak byly filmy cílené na dospělé i dětské publikum, celovečerní i krátkometrážní díla, ale také např. studentské filmy, abstraktní a nenarativní animace či animované videoklipy.
Rozmanitý byl i doprovodný program, zahrnující kromě nesoutěžních filmů také nejrůznější přednášky prezentace a workshopy. Návštěvníci tak mohli nahlédnout do zákulisí filmové tvorby, dozvědět se např. něco o procesu tvorby animovaných programových prvků ve vysílání České televize, nebo si dokonce sami vyzkoušet postupy 3D animace či se zapojit do speciálního programu Game Day, věnovanému herní animaci v podobě hotových, i právě vznikajících animovaných her. Součástí doprovodného programu byly i výstavy, hudební program a divadelní představení. Za zmínku jistě stojí např. výstava s názvem Sekvence zastaveného času prezentující nejen filmovou tvorbu českého výtvarníka, scenáristy a režiséra Václava Mergla, jenž v Třeboni převzal Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu.
Jako hlavní téma letošního ročníku organizátoři zvolili fenomén migrace. Takto široké téma nemělo být dle pořadatelů pouze reakcí na současnou migrační situaci. Festivalové pojetí dávalo možnost divákovi zamyslet se nad dílčími tématy jako politický a ekonomický exil, otázky lidské identity, hledání kořenů nebo pomíjivost geografických hranic. Program s názvem Kde domov můj? spojoval několik festivalových sekcí. Akcentovány byly především osudy samotných filmových tvůrkyň a tvůrců, kteří mají s existencí mimo svou vlast vlastní zkušenost. Zmiňme například dílo Paula Fierlingera, který se narodil českým rodičům v Japonsku, vyrůstal v USA, po válce žil v tehdejším Československu a v roce 1967 emigroval na Západ. Kromě krátkých animovaných filmů uvedl Anifilm ve světové premiéře i jeho nejnovější film Slocum sám na moři (2015).
Motivy související s migrací byly tématem nezanedbatelné části soutěžních i nesoutěžních snímků, např. celovečerního estonského loutkového filmu („loutkové opery“) Líza Citrónová a Marocký pomeranč: zrychlená lovestory (2013), zařazeného do doprovodného programu, který zachycuje příběh marockého uprchlíka, jenž se po strastiplné cestě na moři stává otrokem v továrně na výrobu kečupů. Jiným příkladem pak může být film Barva kůže: medová (2012), režisérů Junga a Laurenta Boileaua, který získal čestné uznání poroty na Anifilmu 2014. Tento film vypráví hořkosladký příběh korejského chlapce, který vyrůstal v adoptivní rodině obklopen cizí kulturou.
Díky Anifilmu mohli diváci poznat také celou historii španělského animovaného filmu, a to v rámci programu nazvaném Od čmáranic k pixelům, věnovanému nejlepším animačním počinům vytvořeným v tomto regionu. V programu festivalu tradičně nechyběly ani filmy nominované do finále soutěže o evropskou cenu Cartoon d´Or. Divácky oblíbená Bilance, tedy přehlídka současné světové animované tvorby představující nejoblíbenější a nejzajímavější celovečerní filmy, jež byly uvedeny do české distribuce za poslední dobu, pak představila několik celovečerních snímků, mezi nimiž nechyběly snímky jako Mimoni (2015), V hlavě (2015) nebo Pat a Mat ve filmu (2016).
Novinkou letošního Anifilmu byla přehlídka současné české animace, uvedená pod názvem Český obzor, a s ní spojená divácká cena pro nejlepší český film festivalu, kterou si letos odnesl film Až po uši v mechu (2015) režisérů Filipa Pošivače a Barbory Valecké.
Po celou dobu konání festivalu měl Anifilm nepochybně co nabídnout i dětským divákům. Děti se mohly těšit např. na japonský film Kluk ve světě příšer (2015), který se řadí ke stále oblíbenější „anime“ tvorbě. Francouzsko-belgicko-kanadský snímek Avril a podivuhodný svět (2015) byl zase zpracován v atraktivním steampunkovém stylu. Vítězem v kategorii celovečerních filmů pro děti se stal belgicko-francouzský Phantom boy (2015). Poutavý děj filmu pojednává o jedenáctiletém Léovi trpícím vážnou chorobou. Chlapec se při pobytu v nemocnici naučí opouštět své tělo a pohybovat se po New Yorku jako „fantom“. Díky své schopnosti pak pomáhá zraněnému policistovi zastavit nebezpečného zločince.
Anifilm podle pořadatelů i odborníků patří mezi přední světové přehlídky svého druhu. To potvrzují i čísla zveřejněná pořadateli po festivalu. Jednotlivé filmové, odborné i doprovodné programy navštívilo více než 27 000 diváků. Festivalu se zúčastnilo přes 1000 filmových profesionálů. V sedmi soutěžních sekcích se utkalo 142 snímků a z toho jich 10 bylo celovečerních, 34 krátkých, 41 studentských, 25 v kategorii abstraktní a nenarativní animace, 19 videoklipů a 13 dalších se zapojilo do divácké soutěže českých filmů.
Program letošního ročníku, včetně anotací k jednotlivým filmům, je dostupný zde: http://www.anifilm.cz/cs/program/03-05-16/
Tisková zpráva s informacemi o vítězných filmech je k dispozici zde: http://www.anifilm.cz/data/Závěrečná%20zpráva%20ANIFILM%202016_CZ.pdf
Soňa Tichá a Zuzana Veselková