Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace zpracovala na základě zadání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání studii nazvanou Děti, mládež a reklama.
Studie se zaměřuje na iniciativy, jejichž smyslem je chránit dětského spotřebitele před vlivem obchodních sdělení, a to jak obecně před persvazivními technikami reklamy jako takové, tak zejména před dopady reklamy na konkrétní, problematické produkty.
Studie je členěna do šesti kapitol. První kapitola seznamuje čtenáře s iniciativou EU Pledge, jejímž prostřednictvím přední potravinářské společnosti zareagovaly na výzvy Evropské unie, aby komerční komunikace tohoto výrobního sektoru zvolila strategie, které rodičům umožní, aby efektivně ovlivňovali otázku vhodné diety a stravovacích návyků svých dětí. V rámci EU Pledge se sdružily, mimo jiné, Burger King, Coca-Cola, Danone, Ferrero, Nestlé, PepsiCo či McDonald´s.
Druhá kapitola studie shrnuje kroky World Federation of Advertisers směřující k přísnější regulaci reklamy cílené na děti. Kapitola třetí poskytuje ucelený přehled o regulačních a samoregulačních opatřeních v jednotlivých státech EU, jejichž cílem je ochrana dětí před negativními vlivy reklamy na nezdravé potraviny a nápoje.
Restrikci reklamy na tučné, sladké a slané potraviny se věnuje i kapitola následující, přičemž se zamýšlí nad tím, jaká je situace v ČR a zda je zdejší trh na omezení uvedeného typu reklamy připraven.
Další kapitola osvětluje činnost Responsible Advertising and Children Programme (RAC), které celosvětově sdružuje zadavatele reklamy, reklamní agentury a média. RAC usiluje o to, aby reklama reflektovala dětská specifika a byla společensky odpovědná. Tedy zejména, aby nepodrývala autoritu rodičů a aby odpovídala vysokým společenským nárokům na ochranu dětí.
V závěrečné kapitole se studie zaměřuje na odpovědný marketing alkoholických nápojů a vyzdvihuje aktivity výrobců alkoholických nápojů, kteří se pod hlavičkou Responsible Marketing Pact zavázali propagovat alkohol způsobem, který bude minimálně oslovovat děti a mladistvé.
Studie Děti, mládež a reklama je zveřejněna zde