Přestože mediální výchova v České republice v posledních několika letech zaznamenala výrazné pozitivní posuny, ve srovnání se Slovenskem máme stále co dohánět.
V tomto článku si představíme slovenský projekt, z něhož se stal hit ve velké části Evropy, ale například také v Číně a řadě dalších mimoevropských zemí. Projekt mediální výchovy OVCE.sk, či chcete-li Sheeplive.eu, umístěný na webové stránce www.ovce.sk, vznikl za podpory Audiovizuálneho fondu SR a RTVS.
Cílem této iniciativy je v první řadě prevence a šíření povědomí o rizicích internetu. Děti a dospívající jsou ve virtuálním prostředí jednou z nejvíce ohrožených skupin – a zároveň též těmi, pro něž je tento svět největším lákadlem.
Série krátkých animovaných pohádek zábavnou a pro děti přitažlivou formou představuje principy bezpečného používání internetu. Součástí příběhů jsou rady pro rodiče a učitele, jak s mladými o daných problémech diskutovat.
Pohádkový svět, zobrazený ve 24 tříminutových příbězích, zahrnuje malý slovenský ovčín, o nějž pečuje bača se svým ztřeštěným mladým pomocníkem Jankem. Mimo ovčín číhají za hradbou lesa vlci, kteří zde mají tradičně zápornou roli a snaží se ohrozit pokojný svět ovčína. Naopak ochrannou figuru představuje vedle bači i rozvážný hajný.
Ovečky jsou v tomto světě polidštěny, užívají notebooky a internet a stejně jako mladý bačův pomocník se pravidelně dostávají do prekérních situací, neboť nerespektují pravidla bezpečného užívání médií. Jednotlivé minipříběhy vždy končí krátkým nabádavým poučením hajného, jak by si děti měly správně počínat, přičemž tento apel je podán jednoduchou a přístupnou formou, úměrnou věku malých diváků. Neotřelé zpracování příběhů ostatně pravděpodobně zaujme i dospělého.
Příběhy se netýkají nezbytně pouze internetových rizik s negativním bezprostředním dopadem na uživatele, ale snaží se též o bourání některých předsudků a projevů intolerance, které se mohou prostřednictvím internetu snadno bez korekce šířit, jakkoliv jsou zkreslené nebo nepravdivé.
Např. pohádka Druhý břeh se zabývá tématem sociální nerovnosti – zobrazuje „konflikt“ domácích a lesních zvířátek, kdy ta lesní jsou „nemoderní“, a tudíž předmětem posměchu či nezájmu, avšak právě tato opomíjená zvířátka poskytnou pomoc v případě nouze, čili je zřejmé, že na vnějších atributech skutečně nezáleží.
V jiné pohádce Bílé ovce se Janko na internetu dočte, že mléko od bílých oveček je lepší, než od strakatých nebo černých, a proto začne ovce separovat podle barvy; z tohoto bludu jej bača vyvede, když mu dá vypít chutné čisté mléko nadojené od všech ovcí bez rozdílu.
Jiné pohádky akcentují problematiku bezpečnosti na internetu a možnosti zneužití. Děti či dospívající si často neuvědomují riziko, že jejich fotografie, videa nebo osobní konverzaci může někdo zveřejnit na internetu nebo rozeslat dál. Zejména je třeba opatrnosti v případě fotografií choulostivější povahy, které mohou být vytvořeny s úmyslem potěšit partnera. Mohou být později zneužity, např. při rozchodu k pomstě. Zveřejněné erotické fotografie mohou postiženému přinést trápení a poškodit jeho pověst, na což opět poukazují některé z pohádek.
Zneužití fotografií se týká např. pohádka Bez kožíšku, která pojednává o ovci, co poslala beránkovi svou hanbatou fotku a krutě na to doplatila zesměšněním, když došlo k rozšíření této fotky prostřednictvím internetu po celém ovčínu.
Pohádka Čuně pak – podobně jako další – upozorňuje na to, že internet si všechno „pamatuje“, neexistuje něco jako „změnil jsem názor“. Cokoliv je jednou zveřejněno, už on-line zůstane navždy. Kdokoliv si zveřejněný obsah mohl zkopírovat či přeposlat někomu dalšímu.
Na skutečnost, že na druhé straně internetu může být někdo jiný, než za koho se vydává, upozorňuje pohádka Maškarní ples.
Pohádky neopomíjejí ani problematiku snadné přístupnosti nevhodných obsahů na internetu, jako jsou např. stránky propagující mentální anorexii a přehnaný kult krásy. Pohádka Korunka krásy se věnuje právě takové přílišné posedlosti vlastním vzhledem.
Pohádky se nevyhýbají ani tak patologickým jevům, jako je tzv. happy slapping, což jsou násilné a/nebo sexuální útoky natáčené na mobilní telefon, které pachatel následně zveřejní na internetu. Tomuto tématu se věnuje pohádka Koulovačka.
Záběr pohádek je však mnohem širší.
Svou rozmanitostí pohádky pokývají široké spektrum témat, která se někdy navzájem prolínají:
1) netolerance na internetu (diskriminace, rasismu, xenofobie, extremismus) – pohádky Bílé ovce, Druhý břeh, Zodpovědně
2) hry a gambling (počítačové hry, videohry, online hry, hrací konzoly, online hazardní hry) – pohádky Pomatené hlavy, Masopustní maska
3) internetové podvody (rizika on-line nakupování, podvody přes internet, hacking, nelegální stahování z intranetu, porušování autorských práv) – pohádky Nákupní košík, Hlásná trouba, Devadesát devět
4) internetové známosti (seznamování přes internet, kontakt s neznámými osobami, grooming, sexuální zneužití) – pohádky Zatajovaný kamarád, Maškarní ples, Obtěžování
5) kyberšikana – pohádky Pomsta, Koulovačka, Hrubokrk
6) mobily – rizika při jejich používání, krádež telefonu, etiketa mobilní komunikace, happy slapping – pohádky Cizí mobil, Mobilmánie, Druhý břeh, Koulovačka
7) nevhodný obsah na internetu (anorexie a bulimie, sebepoškozování, sebevraždy, násilí, drogy, sekty) – pohádky Korunka krásy, Masopustní maska, Ohněstroj, Ruce vzhůru, Zodpovědně
8) nevyžádaný obsah (spam, hoax, počítačové viry, reklama, pop–up, targeting) – pohádka Devadesát devět
9) zneužití údajů – osobních, kontaktních, informací o majetkových poměrech, fotografií a videí, phising – pohádky Netancuj s vlkem, Hlásná trouba, Čuně, Obtěžování, Fotoalbum
10) sexualita na internetu (sexting, zveřejňování erotiky, sexuální obtěžování, sexuální návrhy, pornografie, kybersex) – pohádky Netancuj s vlkem, Bez kožíšku, Zatajovaný kamarád, Obtěžování, Fotoalbum
11) závislosti – na internetu, počítačích, počítačových hrách, sociálních sítích – pohádky Pomatené hlavy, Tisíc přátel
Příručka pro rodiče Děti v síti – jak chránit sebe a svoje děti na internetu se pak jednotlivým tématům podrobně věnuje a přináší vedle praktických rad i hry, které lze s dětmi hrát a jejich prostřednictvím je přístupnou a atraktivní formou „trénovat“ v obezřetnosti, vést je ke kritickému uvažování a varovat je.
Závěrem tento manuál informuje rodiče, kde hledat v případě potřeby pomoc.
Projekt, který sesbíral řadu ocenění, a který je dostupný v široké škále jazykových mutací, rozhodně stojí za pozornost pedagogů a rodičů, kteří chtějí chránit děti před nástrahami nových médií. Jedinečnost projektu spočívá nejen v jeho vzdělávacích a informačních kvalitách, ale i ve faktu, že svých cílů dosahuje neotřelou a zábavnou formou.
Pro zájemce o slovenské postupy mediální výchovy doporučujeme i související projekty:
1) Zodpovedne.sk (projekt se zaměřuje na propagaci bezpečného používání internetu a nových technologií a je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu Safer Internet)
2) Pomoc.sk (bezplatná telefonická a internetová linka pomoci se zaměřením na internet a nové technologie)
3) Stopline.sk (centrum pro nahlašování nezákonného obsahu na internetu)
Lenka Burešová