15. 5. 2012

Přispívá reklama na pamlsky k nezdravému životnímu stylu dětí?

Téma dětské obezity a s ní souvisejících zdravotních komplikací patří v současné době k těm nejpalčivějším a nejvíce diskutovaným problémům. Rada si proto pro rok 2012 stanovila za cíl ochranu dětských diváků před reklamou propagující různé pamlsky a potraviny, které jsou sice chuťově lákavé, avšak svým složením nezdravé a pro dětský jídelníček při častější konzumaci zcela nevhodné.

K aktivitě v tomto směru vyzývá i Směrnice EU o audiovizuálních mediálních službách, když vybízí provozovatele vysílání k tomu, aby vytvořili kodexy chování v případě nevhodných sdělení, vysílanýchv blízkosti pořadů pro děti či přímo v těchto pořadech. Jedná se o sdělení, týkající se potravina nápojů obsahujících tuky, transmastné kyseliny, sůl/sodík a cukry, jejichž nadměrný příjem v celkové stravě se nedoporučuje.
Sladké a slané produkty – mj. sladké nápoje, produkty řetězců rychlého občerstvení či sladkosti – jsou totiž velmi často v reklamách prezentovány jako zdravé, a to pro údajný vysoký obsah mléka či vitamínů. Děti přitom nedokáží rozpoznat nadsázku v nich obsaženou a důvěřivě chápou reklamní tvrzení jako nezpochybnitelnou pravdu.
Rada se proto rozhodla zkontaktovat Českou obezitologickou společnost s žádostí o vyjádření, zda rozhodující roli při vzniku dětské obezity představuje vliv médií (reklamy), či zda jsou významnějším faktorem nevhodné stravovací návyky získané v rodině a genetická dispozice.
Česká obezitologická společnost ve své odpovědi potvrdila, že výskyt obezity v dětském věku celosvětově narůstá a stává se jedním z hlavních zdravotních rizik současnosti. Dětská obezita je onemocněním způsobeným celou řadou faktorů, nicméně vlivy vnějšího prostředí a rodinný životní styl hrají velmi důležitou roli. Na rozvoji obezity se podílejí přinejmenším z poloviny.
Navzdory tomuto alarmujícímu zjištění je z celé řady zahraničních studií patrné, že v době vysílání, které sledují převážně děti, tvoří reklama na jídlo obecně přibližně třetinu reklamního času! Z něho je pak přibližně 80 % věnováno reklamám na potraviny nezdravé. Nejvíce jsou zastoupeny reklamy na produkty řetězců rychlého občerstvení, čokolády a cukrovinky a také na slazené nápoje. Je přitom známo, že již krátká reklama ovlivňuje chuťové preference dítěte. Reklama, a obzvláště pak reklama vysílaná v rámci oblíbeného pořadu, učí dítě spojit si danou potravinu s libými pocity. Proto reklamy na nezdravé potraviny významně podporují vzestup výskytu obezity.
Úvodní otázku – zda reklama na pamlsky přispívá k nezdravému životnímu stylu dětí – lze tedy jednoznačně zodpovědět kladně. Česká obezitologická společnost se navíc domnívá, že zákaz či omezení takovéto reklamy je jedním z nejdůležitějších nástrojů, jak s dětskou obezitou bojovat.

predchozí
15. 5. 2012

Přispívá reklama na pamlsky k nezdravému životnímu stylu dětí?

Téma dětské obezity a s ní souvisejících zdravotních komplikací patří v současné době k těm nejpalčivějším a nejvíce diskutovaným problémům. Rada si proto pro rok 2012 stanovila za cíl ochranu dětských diváků před reklamou propagující různé pamlsky a potraviny, které jsou sice chuťově lákavé, avšak…
15. 5. 2012

Rešerše kriminálních seriálů v televizních programech

V únoru 2012 si Rada nechala zpracovat rešerši nasazování kriminálních seriálů do vysílání pozemních celoplošných televizních programů. Rešeršováno bylo vysílání ve dvou týdnech, aby byl získán přesnější obraz o celkovém rozměru fenoménu. Rešeršovány byly všechny kriminální seriály bez rozdílu,…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media