23. 3. 2015

Proč rodičům vadí reklama na Arginmax a Clavin?

Již před více než dvěma lety jsme se na stránkách webu Děti a média zabývali otázkou častých stížností televizních diváků, zejména rodičů, na obchodní sdělení propagující prostředek na podporu erekce, Clavin.

V současnosti opětovně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostává řady diváckých podnětů, které poukazují na to, že reklamy a sponzorské vzkazy prezentující doplňky stravy Arginmax a Clavin jsou ohrožující pro děti. Rodiče považují tato obchodní sdělení za nemravná, a to i přesto, že nemají žádný explicitní erotický obsah. Reklamy a sponzorské vzkazy se zpravidla omezují na ztvárnění obnažených žen, které ale intimní části těla zakrývají, náznaky svádění, koketní chování či dovádivé chichotání. Běžné jsou rovněž dvojsmyslné narážky.

K přímé identifikaci účelu produktů dochází pouze prezentací faktu, že přípravky podporují erekci či zvyšují sexuální výkonnost. A právě k výskytu termínů sexuální výkonnost a erekce se vztahuje většina diváckých podnětů. Rodiče pobuřuje, že takové výrazy zaznívají na televizní obrazovce v průběhu dne. Nejvíce je zneklidňuje, pokud jsou dětmi dotazováni, co tato slova znamenají.

Rada opakovaně rodičům vysvětluje, že obchodní sdělení propagující doplňky stravy zákon nezakazuje, ani nijak neomezuje. Doplněk stravy nelze zaměňovat za erotický výrobek. Pokud by reklama nabízela erotické výrobky (například vibrátory), pak by do vysílání mohla být zařazována jen mezi 22. a 6. hodinou.  

Do rozporu se zákonem by se reklama rovněž dostala v případech, kdy by obsahovala explicitní erotické obsahy či dokonce pornografii. K tomu ale nedochází.

Těžiště problému tedy spočívá ve faktu, že někteří rodiče odmítají či neumějí hovořit s dětmi o sexualitě a uvítali by, kdyby televize v denním vysílacím čase nezmiňovala témata, která se sexualitou souvisejí. Takovou míru regulace lze ale stěží požadovat.

Rodičům, kteří čelí podobným potížím, je možné doporučit konzultaci s odborníkem. Nejlépe s dětským psychologem, který může poradit, jak přiměřeně věku dítěte vysvětlit choulostivá témata.

 

Vilma Hušková

 

 

- ZPĚT -
predchozí
24. 2. 2017

Vliv reklam na alkohol na dětského diváka

Evropská komise uveřejnila studii, která mapuje, jak často a jakým způsobem jsou děti vystavovány vlivu reklam na alkohol. Tato studie se týká televizního vysílání a on-line služeb.
17. 2. 2017

Méně hazardu s hazardem!

Dne 1. 1. 2017 vstoupil v účinnost nový zákon, který upravuje provozování hazardních her, a to zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách. Tento zákon nahradil původní úpravu loterií a podobných her, která byla zakotvená v zákoně č. 202/1990 Sb.
16. 2. 2017

Mediální gramotnost zranitelných skupin diváků

Web Děti a média se často vrací k otázkám mediální gramotnosti a mediálního vzdělávání. Tentokrát se zaměříme na specifickou oblast, a to na mediální gramotnost osob, které lze charakterizovat jako zranitelné či ohrožené, přičemž budeme vycházet ze studie, kterou si nechala zpracovat Rada pro…
20. 12. 2016

Ohrožení dětských diváků opět předmětem postihu

Na druhém listopadovém zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání bylo rozhodnuto o vydání dvou upozornění za porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., tedy zákonného ustanovení, které zakazuje zařazovat do vysílání mezi 6. a 22. hodinou pořady a upoutávky, které mohou ohrožovat…
9. 12. 2016

Konference Media Education Summit

Počátkem listopadu se v Římě uskutečnila mezinárodní konference Media Education Summit, zaměřená na vzdělávání v oblasti médií. Setkání odborníků, zejména pedagogů a expertů z oblasti výzkumu médií a mediální teorie, umožnilo srovnání přístupů k mediální výchově napříč Evropou a představilo…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media