23. 3. 2015

Proč rodičům vadí reklama na Arginmax a Clavin?

Již před více než dvěma lety jsme se na stránkách webu Děti a média zabývali otázkou častých stížností televizních diváků, zejména rodičů, na obchodní sdělení propagující prostředek na podporu erekce, Clavin.

V současnosti opětovně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostává řady diváckých podnětů, které poukazují na to, že reklamy a sponzorské vzkazy prezentující doplňky stravy Arginmax a Clavin jsou ohrožující pro děti. Rodiče považují tato obchodní sdělení za nemravná, a to i přesto, že nemají žádný explicitní erotický obsah. Reklamy a sponzorské vzkazy se zpravidla omezují na ztvárnění obnažených žen, které ale intimní části těla zakrývají, náznaky svádění, koketní chování či dovádivé chichotání. Běžné jsou rovněž dvojsmyslné narážky.

K přímé identifikaci účelu produktů dochází pouze prezentací faktu, že přípravky podporují erekci či zvyšují sexuální výkonnost. A právě k výskytu termínů sexuální výkonnost a erekce se vztahuje většina diváckých podnětů. Rodiče pobuřuje, že takové výrazy zaznívají na televizní obrazovce v průběhu dne. Nejvíce je zneklidňuje, pokud jsou dětmi dotazováni, co tato slova znamenají.

Rada opakovaně rodičům vysvětluje, že obchodní sdělení propagující doplňky stravy zákon nezakazuje, ani nijak neomezuje. Doplněk stravy nelze zaměňovat za erotický výrobek. Pokud by reklama nabízela erotické výrobky (například vibrátory), pak by do vysílání mohla být zařazována jen mezi 22. a 6. hodinou.  

Do rozporu se zákonem by se reklama rovněž dostala v případech, kdy by obsahovala explicitní erotické obsahy či dokonce pornografii. K tomu ale nedochází.

Těžiště problému tedy spočívá ve faktu, že někteří rodiče odmítají či neumějí hovořit s dětmi o sexualitě a uvítali by, kdyby televize v denním vysílacím čase nezmiňovala témata, která se sexualitou souvisejí. Takovou míru regulace lze ale stěží požadovat.

Rodičům, kteří čelí podobným potížím, je možné doporučit konzultaci s odborníkem. Nejlépe s dětským psychologem, který může poradit, jak přiměřeně věku dítěte vysvětlit choulostivá témata.

 

Vilma Hušková

 

 

- ZPĚT -
predchozí
19. 9. 2016

Problematické snímky na programu Film+

V průběhu června 2016 byly na televizním programu Film+ v denním vysílacím čase zařazeny dva snímky, které Rada pro rozhlasové a televizní vysílání posoudila jako ohrožující fyzický, psychický či mravní vývoj dětí a mladistvých.
1. 9. 2016

Pokuta za film Zabiják Joe

Před časem jsme na webu Děti a media informovali o opakovaných prohřešcích na televizním programu JOJ Cinema. Tato televizní stanice v posledním roce odvysílala v denním vysílacím čase hned několik filmů, které ohrožovaly psychický, fyzický či mravní vývoj dětí a mladistvých.
25. 8. 2016

Clavin a Arginmax napříště až po 22. hodině

Již 7. září 2016 vstoupí v účinnost novela zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, která zakotví povinnost, aby provozovatelé vysílání obchodní sdělení, týkající se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti, nezařazovali do…
19. 8. 2016

Projekt filmové výchovy CinEd

Mezinárodní program filmové výchovy CinEd si klade za cíl zpřístupnit evropské filmy mladým divákům ve věku 6–19 let. Partnerem projektu je Asociace českých filmových klubů, která koordinuje tento program v České republice a zprostředkovává jej všem zájemcům.
11. 8. 2016

Film Mortal Instruments: Město z kostí byl zařazen do nevhodného vysílacího času

Na programu Nova Cinema byl 15. května 2016 od 11.20 hodin odvysílán film Mortal Instruments: Město z kostí. Na odvysílání filmu v dopoledních hodinách Radu pro rozhlasové a televizní vysílání upozornil rodič, který byl svědkem toho, jak zděšeně jeho dítě na některé scény filmu reagovalo. Na…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media