23. 3. 2015

Proč rodičům vadí reklama na Arginmax a Clavin?

Již před více než dvěma lety jsme se na stránkách webu Děti a média zabývali otázkou častých stížností televizních diváků, zejména rodičů, na obchodní sdělení propagující prostředek na podporu erekce, Clavin.

V současnosti opětovně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostává řady diváckých podnětů, které poukazují na to, že reklamy a sponzorské vzkazy prezentující doplňky stravy Arginmax a Clavin jsou ohrožující pro děti. Rodiče považují tato obchodní sdělení za nemravná, a to i přesto, že nemají žádný explicitní erotický obsah. Reklamy a sponzorské vzkazy se zpravidla omezují na ztvárnění obnažených žen, které ale intimní části těla zakrývají, náznaky svádění, koketní chování či dovádivé chichotání. Běžné jsou rovněž dvojsmyslné narážky.

K přímé identifikaci účelu produktů dochází pouze prezentací faktu, že přípravky podporují erekci či zvyšují sexuální výkonnost. A právě k výskytu termínů sexuální výkonnost a erekce se vztahuje většina diváckých podnětů. Rodiče pobuřuje, že takové výrazy zaznívají na televizní obrazovce v průběhu dne. Nejvíce je zneklidňuje, pokud jsou dětmi dotazováni, co tato slova znamenají.

Rada opakovaně rodičům vysvětluje, že obchodní sdělení propagující doplňky stravy zákon nezakazuje, ani nijak neomezuje. Doplněk stravy nelze zaměňovat za erotický výrobek. Pokud by reklama nabízela erotické výrobky (například vibrátory), pak by do vysílání mohla být zařazována jen mezi 22. a 6. hodinou.  

Do rozporu se zákonem by se reklama rovněž dostala v případech, kdy by obsahovala explicitní erotické obsahy či dokonce pornografii. K tomu ale nedochází.

Těžiště problému tedy spočívá ve faktu, že někteří rodiče odmítají či neumějí hovořit s dětmi o sexualitě a uvítali by, kdyby televize v denním vysílacím čase nezmiňovala témata, která se sexualitou souvisejí. Takovou míru regulace lze ale stěží požadovat.

Rodičům, kteří čelí podobným potížím, je možné doporučit konzultaci s odborníkem. Nejlépe s dětským psychologem, který může poradit, jak přiměřeně věku dítěte vysvětlit choulostivá témata.

 

Vilma Hušková

 

 

- ZPĚT -
predchozí
10. 6. 2015

Film Nebeský pláč nepatří do vysílání před 22. hodinou

Provozovatel televizního vysílání Československá filmová společnost, s.r.o. zařadil opakovaně do vysílání programu kinoSvět v denním vysílacím čase film Nebeský pláč.
1. 6. 2015

Teleshopping na ACTIVE TV měl pornografický charakter

Pokutu ve výši 500 000 Kč rozhodla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělit provozovateli programu ACTIVE TV za odvysílání teleshoppingového bloku, propagujícího erotickou zpoplatněnou telefonickou linku.
25. 5. 2015

Upoutávka na programu Prima love vyděsila dětské diváky

Dne 1. března 2015 ve 14.47 hodin zařadil provozovatel programu Prima love v přerušení pohádky S čerty nejsou žerty upoutávku na čtvrtou epizodu z IX. řady seriálu Myšlenky zločince.
20. 5. 2015

Epizoda Případů detektiva Murdocha nebyla vhodná pro děti

Po tři roky neshledala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v programech České televize pořad, který by ohrožoval psychický, fyzický či mravní vývoj dětí a mladistvých.
13. 5. 2015

Média dětem III – Pigy

Na konferenci Forum Media, konané v listopadu 2014, kterou jsme již dvakrát zmiňovali v předchozích článcích zde a zde, vystoupila také Zdenka Chocholoušová za dětské rádio a web Pigy provozovatele Lagardère Active ČR.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media